Developing Electronic Student Worksheet based on Probing Prompting Learning Method using Google Form on Social Arithmetic

Tilza Levia, Della Maulidiya, Teddy Alfra Siagian

Abstract


This study aims to feasibility electronic student worksheet with the Probing Prompting learning method using Google Form on social arithmetic material for valid, practical, and effective. This research was used an ADDIE model, that consist of analyze, design, development, implementation, and evaluation. The research instrument include of validation sheets, practicality sheets, and tests of mathematical problem solving abilities. This research produced an electronic student worksheets based on probing prompting usng Google Form on social arithmetic material.  of seventh-grade students was included in the following criteria: 1) Very valid based on content assessment, construct assessment, language assessment, media assessment; 2) Practical based on 11 aspects of assessment; 3) Effectiveness based on classical learning mastery, namely 90% of students who complete score ≥70 and the results of the N-Gain calculation of problem solving abilities with an average N-Gain of 0.77 are in the high category.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan lembar kerja peserta didik berbentuk elektronik dengan metode pembelajaran Probing Prompting menggunakan Google Form materi aritmatika sosial yang valid, praktis, dan efektif. Penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan model ADDIE, yaitu analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Instrumen penelitian ini terdiri dari lembar validasi, lembar kepraktisan, dan tes kemampuan pemecahan masalah matematis. Penelitian ini menghasilkan LKPD elektronik berbasis probing prompting menggunakan Google Form pada materi aritmatika sosial peserta didik kelas VII memenuhi kriteria: 1) Sangat valid berdasarkan aspek penilaian isi, aspek konstruk, aspek bahasa, aspek media; 2) Praktis; 3) Efektif berdasarkan ketuntasan belajar klasikal yaitu 90% peserta didik yang tuntas memperoleh nilai ≥70 dan hasil perhitungan N-Gain kemampuan pemecahan masalah dengan rata-rata N-Gain 0,77 berada pada kategoti tinggi.


Keywords


Electronic Worksheets; Google Form; Probing Prompting; Problem Solving; ADDIE

Full Text:

PDF

References


Astuti, A. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Electronic worksheets) Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Kelas VII SMP/MTs Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1011–1024.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design : The ADDIE Approach. Springer.

Daryanto dan Raharjo, M. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media3

Dinda, D., Ambarita, A., Herpratiwi, H., & Nurhanurawati, N. (2021). Pengembangan Electronic worksheetsMatematika Berbasis PBL Untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3712-3722.

Epran, E., Siagian, T. A., Utari, T., Agustinsa, R., dan Irsal, N. A. (2022). Diagnosis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Uraian Aritmatika Sosial. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 6(2), 286-297.

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Jakarta:Bumi Aksara.

Jacobsen, D. A., dkk. (2009). Methods for Teaching (Metode-metode Pengajaran Meningkatkan Belajar TK – SMA). Pustaka Belajar

Jumroh, J., Hartono, Y., & Aulia, Y. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sma. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1), 83-91.

Kemendikbud. (2020). Mari mengenal PISA

Kemendikbud. (2018). Laporan Nasional PISA 2018 Indonesia.

Laia, H. (2019). Hubungan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Pokok Operasi Hitung Bentuk Aljabar Terhadap Siswakelas VII SMP Negeri 1 Teluk dalam Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 7(4).

Lestari, & Yudhanegara. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. Refika Aditama.

Mustika, H., & Buana, L. (2017). Penerapan model pembelajaran probing prompting terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. MES Journal of Mathematics Education and Science, 2(2).

OECD. 2018. “What 15-Year-Old Students in Indonesia Know and Can Do.” Programme for International Student Assessment (PISA) Result from PISA 2018: 1–10. http://www.oecd.org/pisa/Data

Parinata, D., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Optimalisasi Penggunaan Google Form terhadap Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 56-65.

Polya, G. (1973). How to Solve It (2nd ed.). Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Prastowo, A. (2016). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. (D. Wijaya, Ed.) (8 ed.). Jogyakarta: DIVA Press.

Purnamasari, K. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk SMP Kelas VII Materi Segitiga dan Segi Empat melalui Pendekatan Kontekstual dan Model Pembelajaran Probing Prompting. Jurnal Pedagogi Matematika, 6(1), 18-30

Puspita, V., & Dewi, I. P. (2021). Efektifitas Electronic worksheetsberbasis Pendekatan Investigasi terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 86-96.

Sadewa, I. W. A., Suharta, I. G. P., & Astawa, I. W. P. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbantuan Google form pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Untuk Mengoptimalkan Hasil Belajar. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 34-45

Susanto, E., Susanta, A., & Rusdi. (2021). Penelitian Pendidikan Matematika untuk Mahapeserta didik Perguruan Tinggi (1 ed., Vol. 1). Pendidikan Matematika FKIP Universitas Bengkulu

Susanto, E. & Rusdi. (2019). Evaluasi Pembelajaran Matematika Berbasis Project Learning Dilengkapi Penggunaan Ms. Excel & SPSS. Pendidikan Matematika FKIP Universitas Bengkulu

Susetyo, B. (2012). Statistika Untuk Analisis Data Penelitian (R. Refika, Ed.; 2nd ed.). PT Refika Aditama.

Sugiyono, S. (2015). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tazkia, Z., Sahyar, & Juliani, R. (2019). Kelayakan Multimedia Interaktif Berbasis Web di Tingkat SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 19–28

Widoyoko, Prof. Dr. S. E. P. (2019). Evaluasi Program Pembelajaran (10th ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v6i2.21631

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: [email protected]

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186