PEMBENTUKAN KARAKTER MELALUI MEMBACA “NARRATIVE TEXT” DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI MI SALAFIYAH KAJEN PATI
Abstract
Abstract
Building characters in children is the main goal of the thirteen curriculum. Building these characters can be done through literacy habituation which is the current government program. Reading English narrative texts in the form of short stories in learning English can provide teachings that contain moral values or noble values contained in the text. This article aims to determine the implementation of learning English through reading narrative text and also to find out the moral values contained in the narrative text. This study uses a qualitative method with data collected through observation, interviews and documentation. The results of this study indicate: first, the implementation of learning English by reading narrative text at MI Salafiyah is carried out with several processes, namely through the classification of narrative text structures consisting of orientation, conflict, and resolution. Second, understanding the text as a whole by looking for moral values contained in the story. Learning English by reading narrative text is fun learning because narrative text is able to entertain readers with funny story therefore students attract more in English learning. Moreover by reading narrative text it can be revealed some moral values found from text that can build students characters.
Abstrak Penanaman karakter pada anak merupakan tujuan utama dari kurikulum 2013. Penanaman karakter ini dapat dilakukan melalui pembiasaan literasi yang merupakan program pemerintah sekarang ini. Membaca teks narrative bahasa inggris yang berbentuk cerita pendek dalam pembelajaran bahasa inggris mampu memberikan pengajaran yang mengandung moral value atau nilai-nilai luhur yang terkandung dalam teks. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran bahasa Inggris melalui membaca narrative text dan juga untuk mengetahui nilai-nilai moral yang terkandung dalam teks narrative. Penelitian ini menggunakan metode kualitative dengan data yang dikumpulkan melauli observasi, interview dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan: pertama, pelaksanaan pembelajaran membaca narrative text di MI Salafiyah dilakukan dengan beberapa proses, yakni pembukaan, kegiatan inti, tindak lanjut dan penutup.. Kedua, pemahaman text secara keseluruhan dengan mencari nilai-nilai moral yang terkandung dalam cerita melalui pengklasifikasian struktur text narrative yang terdiri dari orientation, conflict, dan resolution. Pembelajaran membaca narrative text ini merupakan pembelajaran yang menyenangkan karena narrative text mampu menghibur pembaca dengan cerita-cerita yang lucu, menarik sehingga siswa lebih mudah menyerap nilainilai moral yang terkandung di dalamnya
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Fadilah, Oktafiyanti Nor & Masitoh, S. (2018). Strategi Story Mappng Terhadap Kemampuan Membaca Pemahamanteks Narasi Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–14.
Ma’rifat, D. (2017). A Case Study of Using Songs in Teaching English Vocabulary to Young Learners. Journal of English and Education, 5(1), 49–55.
Majid, A. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. PT Remaja Rosda Karya.
Maunah, B. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 90–101. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615
Rahasya, M. K. (2017). Teaching Good Character in a Narrative Text Through Storytelling. Journal of English and Education, 5(2), 145–153.
Soekamto, S. (1993). Kamus Sosiologi. Rajawali Press.
Zubaedi. (2012). Disain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Dunia Pendidikan. Kencana.
Zuriyah, N. (2011). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan. Bumi Aksara.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v8i1.6923
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
indexed by: