CHARACTER EDUCATION IN THE FORMATION OF PRE-SCHOOL CHILDREN’S AKHLAK

Hasan Bastomi

Abstract


 Personal figure of character was not only smartphone born inward, but also has the power to execute something is right. Efforts need to implementation of character education. Character education has higher meaning than the moral education and has electrostatic formation of morals. Preschool-age children can be already given the character education by enabling the empathy toward children who already exists, which is part of conscience. In relation to the education characters need to be delicately six character value contains about the following materials: (1) teach the love of God and all His creation, (2) independence, (3) honest, (4) responsibility, (5) tolerance, (6) cooperating, etc. and that they are all the elements in the good character (akhlaqul karimah).


Keywords


character education, akhlak, pre-school children

Full Text:

PDF

References


Ahmad bin Hambal, Al Imam. t.th. Musnad Juz II. Beirut: Darul Kutub al Ilmiyah

Al-Abrasy, M. Athiyah. 1974. Dasar-Dasar Pokok Pendidikan Islam, terjm. Bustami al-Goni. Jakarta: Bulan Bintang

Al-Ghazali, Imam. t.th. Ihya’ ‘Ulum al-Din, III. Beirut-Libanon: Darul Kutub

Aly, Hery Noer. 2003. Watak Pendidikan Islam. Jakarta: Friska Agung Insani. Cet 2

AR. Zahruddin. 2004. Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Ar-Rifa’i, Muhammad Nasib. 2000. Kemudahan dari Allah: Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir. Jakarta: Gema Insani Press. Jilid 2

AS., Asmaran. 1992. Pengantar Studi Akhlak, Jakarta: Rajawali Press

Azizy, A. Qodri. 2003. Pendidikan (Agama) Untuk Membangun Etika Sosial. Semarang: Aneka Ilmu

Azra, Azyumardi. 2002. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Penerbit Buku Kompas

Azwar, Saefuddin. 2002. Pengantar Psikologi Intelegensi. Jakarta: Pustaka Pelajar

Budiyono, Alief. 2010. “Meningkatkan Moralitas Remaja Melalui Dukungan Sosial”, Jurnal Komunika, (vol. IV, No. 2, Juli/ 2010)

Daradjat, Zakiah. 1996. Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang

Djatnika, Rachmat. 1996. Sistem Ethika Islam (Akhlak Mulia). Jakarta: Pustaka Panjimas

Harini, Sri, Aba Firdaus. 2003. Mendidik Anak Usia Dini. Yogyakarta: Kreasi Wacana

Hawadimasa, Feni Akbar. 2001. Psikologi Perkembangan, Mengenai Sifat, Bakat dan Kemampuan Anak. Jakarta: Grasindo

Herimanto. 2010. Ilmu Sosial Dan Budaya Dasar. Jakarta: Bumi Aksara

Hidayatullah, Furqon. 2009. Guru Sejati: Membangun Insan Berkarakter Kuat dan Cerdas. Surakarta: Yuma Pustaka. Cet. 2

Hoesien, Helmon. 2009. “Pendidikan Moral Berdasarkan Adat Budaya Minangkabau”, Jurnal Mimbar Ilmiah, (No. 2, Desember 2009)

Hurlock, Elizabeth B. 1973. Adolescent Development. Kogakusha: Mc Graw-Hill

Isjoni. 2008. Guru Sebagai Motivator Perubahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Cet. 1

Kemenag RI. 2000. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Bandung: Diponegoro

Khan, Yahya. 2010. Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta: Pelangi Publishing. Cet. 1

Koesoema, Doni. 2007. Pendidikan Karakter (Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo. Cet. 2

Kusuma, Amir Daien Indra. 1973. Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional

Mansur. 2005. Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Marfu’, Terminology Yang Tepat Untuk Program Pembentukan Karakter, http://aperspektif.com, 2016-11-10, Pkl 15.00

Megawangi, Ratna. 2004. Pendidikan Karakter: Solusi Yang Tepat Untuk Membangun Bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation

________________. 2005. Yang Terbaik Untuk Buah Hatiku. Bandung: MQS Publishing

Mukhtar. 2003. Desain Pembelajaran PAI. Jakarta: Misaka Galiza

Munir, Abdullah. 2010. Pendidikan Karakter (Membangun Karakter Anak Sejak Dari Rumah). Yogyakarta: Pustaka Insan Madani & Anggota IKAPI. Cet. 1

Nata, Abuddin. 2003. Akhlak Tasawuf. Jakarta: Raja Grafindo

Purwanto, M. Ngalim. 1997, Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Q-Anees, dkk., Bambang. 2008. Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an. Bandung: Simbiosa Rekatama Media. Cet. 1

Roziqin, M. Zainur. 2007. Moral Pendidikan Di Era Global, (Malang: Averroes Press. Cet. 1

Shihab, M. Quraish. 1997. Wawasan Al-Qur’an, Tafsir Maudhu’i Atas Pelbagai Persoalan Umat. Bandung: Mizan

Sholeh, Munawar. 2005. Politik pendidikan. Jakarta: Institute For Public Education (IPE). Cet. 1

Subagyo. 2006. Pendidikan Kewarganegaraan. Semarang: UPT Unnes Press. Cet. 6

Sulhan, Najib. 2010. Pendidikan Berbasis Karakter. Surabaya: Jepe Press Media Utama. Cet. 1

Supriadi, Dedi, Rohmat Mulyana. 2004. Membangun Bangsa Melalui Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Undang-Undang Republik Indonesia no. 20 Tahun 2003 Tentang System Pendidikan Nasional. Bandung: Fokusmedia, 2005.

Wasito, Poespoprodjo. 1988. Filsafat Moral. Bandung: Remaja Karya

Yaljan, Miqdad. 1996. Kecerdasan Moral: Aspek Penddikan Yang Terlupakan. Jakarta: Pustaka Pelajar

Yamin, Moh. 2009. Menggugat Pendidikan Indonesia. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. Cet. 1

Yusuf, Syamsu. 2000. Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya

Zuriah, Nurul. 2008. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: Bumi Aksara. Cet. 2




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v5i1.2982

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

indexed by:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/sinta.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg

 

 Creative Commons License

Elementary : Islamic Teacher Journal by Program Studi PGMI Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License