Pengaruh Motivasi Kerja dan Kesejahteraan Guru terhadap Kinerja Guru MI di Kecamatan Jekulo

Ishfina Ziyadatul Ma'rifah

Abstract


The Effect of Work Motivation and Teacher Welfare on the Performance of MI Teachers in Jekulo District. This study analyses the influence of work motivation and teacher welfare on the performance of MI teachers in Jekulo sub-district. To improve teacher performance, it is recommended that attention is given to both work motivation and teacher welfare. Specifically, it aims to investigate the impact of work motivation and teacher welfare on teacher performance. The findings suggest that the decline in teacher performance is influenced by work motivation and teacher welfare. The study employed a quantitative approach and survey research type with 91 private teachers as subjects. Data was collected using questionnaires and documentation, and analyzed using multiple linear regression analysis. The questionnaire was validated by two expert lecturers and Aiken's validity was calculated.  The results indicate that work motivation and teacher welfare have a significant influence on teacher performance. Based on the F count value being greater than the F table value (69.144 > 3.10), Ho is rejected and Ha is accepted. This indicates a significant influence between Work Motivation and Teacher Welfare on Teacher Performance in MI Jekulo sub-district.

 

Penelitian bertujuan untuk menganalisis pengaruh: 1) Motivasi kerja terhadap kinerja guru; 2) Kesejahteraan guru terhadap kinerja guru; 3) Motivasi kerja dan kesejahteraan guru terhadap kinerja guru. Menurunnya kinerja guru dipengaruhi motivasi kerja dan kesejahteraan guru. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dan jenis penelitian survey yang subjeknya 91 guru swasta. Pengumpulan data dengan kuesioner dan dokumentasi, menggunakan analisis regresi linear berganda. Instrumen kuesioner divalidasi dua dosen ahli kemudian dianalisis, dihitung dengan validitas Aiken. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Terdapat pengaruh motivasi kerja terhadap kinerja guru. 2) Terdapat pengaruh kesejahteraan guru terhadap kinerja guru. 3) Terdapat pengaruh signifikan antara motivasi kerja dan kesejahteraan guru terhadap kinerja guru. Dilihat pada nilai F hitung > F tabel (69,144 > 3,10). Artinya Ho ditolak dan Ha diterima, artinya terdapat pengaruh yang signifikan antara Motivasi Kerja dan Kesejahteraan Guru terhadap Kinerja Guru MI kecamatan Jekulo.


Keywords


Teacher Performance; Teacher Welfare; Work Motivation.

Full Text:

PDF

References


Astuti, A. D. (2017). Pengaruh Motivasi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru SD di Kabupaten Cilacap. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan. 5(2)

Baruningsih, P. (2011). Pengaruh Sertifikasi Profesi Guru Terhadap Kinerja Guru Akuntansi di SMK Se-Kabupaten Sragen. Tesis. Semarang: UNNES

Brotosedjati, S. (2012). Pengaruh Supervisi Kunjungan Kelas Oleh Kepala Sekolah dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru SD Negeri di Kecamatan Sukoharjo. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 18(3)

Chotimah, C., & Fathurrohman, M. (2014). Komplemen Manajemen Pendidikan Islam (Konsep Integratif Pelengkap Manajemen Pendidikan Islam). Yogyakarta: Teras

Kartini, D., Kristiawan, M., & Fitria, (2020). The Influence of Principal’s Leadership, Academic Supervision, and Professional Competence toward Teacher’s Performance. International Journals of Sciences and High Technologies, 20(1)

Kurniasari, R. (2018). Pemberian Motivasi Serta Dampaknya Terhadap Kinerja Karyawan pada Perusahaan Telekomunikasi Jakarta. Jurnal Widya Cipta. 2(1).

Listya, A. (2019). Konsep dan pengunaan warna dalam infografis. Jurnal Desain, 6(01), 10-19. INI TIDAK

Mangkunegara, & Prabu, A. A. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT. Remaja Posdakarya

Marijan. (2012). Cara Gampang Pengembangan Profesi Guru. Yogyakarta : Sabda Media

Maryani, N. (2016). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru terhadap Kinerja Guru di SMP Islam Kecamatan Ciawi Bogor. Tesis. Surakarta: IAIN Surakarta

Neolaka, A., & Neolaka. G. A. A. (2017). Landasan Pendidikan Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Depok: Kencana

Nurdin, I. B. (2018). Faktor-faktor Motivasi Kerja pada Karyawan Lembaga Huda Group di Kecamatan Tamansari Kabupaten Bogor. Jurnal Manajemen pendidikan Islam. 1(1)

Persada, I. N., Maizar., & Nabella, S. D. (2023). The Influence Of Leadership, Motivation and Incentives on The Performance Of Personnel Of The Operations Section Of Polda Kepri. International Journal of Accounting, Management, Economics and Social Sciences. 1(4)

Prahara, E. Y. (2009). Materi Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta : Nadi Offset

Setiawan, K. C. (2015). Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Level Pelaksana di Divisi Operasi PT. Pusri Palembang. Jurnal Psikologi Islami. 1( 2).

Siregar, T., & Walukow, A. F. (2014). Pengaruh Pemberian Tunjangan Sertifikasi, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Dosen IPA Jurusan MIPA UNCEN. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia. 2(2)

Sugiarti, E. (2022). The Influence of Training, Work Environment and Career Development on Work Motivation That Has an Impact on Employee Performance at PT. Suryamas Elsindo Primatama In West Jakarta. International Journal of Artificial Intelegence Researc 6(1)

Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta

Supartha, W. G., & Sintaasih, D. K. (2017). Pengantar Perilaku Organisasi: Teori, Kasus, dan Aplikasi Penelitian. Bali: Universitas Udayana

Syafruddin. (2020). Modal Sosial dan Kesejahteraan Petani Pedesaan. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi

Syamra, Y. (2016). Pengaruh Kompensasi Finansial dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Pariwisata di Kota Padang. Journal of Economic and Economic Education, 4(2)

Syarifuddin, & Ibnu, A. S. (2022). Metode Riset Praktis Regresi Berganda dengan SPSS. Palangkaraya: Bobby Digital Center

Tim Redaksi KBBI Pusat Bahasa Kamus Besar Bahasa Iindonesia Edisi keempat

Triana, N. A. (2015). Uji Keterbandingan Asesmen Kinerja Kompetensi Service Roda, Ban, dan Rantai Sepeda Motor Antara Bengkel Otomotif dan SMK, repository.upi.edu

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Widana, I. W., & Putu, L. M. (2020). Uji Persyaratan Analisis. Lumajang: Klik Media

Winarno., & Mundilarno. (2018). Pengaruh Pemanfaatan Sarana Prasarana, Kesejahteraan dan Kepribadian Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Media Manajemen Pendidikan. 1(1)

Yamin, M., & Maisa (2010). Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta : Gaung Persada GP Press

Zulkifli, M. (2014). Motivasi Kerja, Sertifikasi, Kesejahteraan dan Kinerja Guru. Jurnal Psikologi Indonesia. 3(2)




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v11i2.19990

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.