Profil Kemandirian Belajar Siswa Dan Implikasinya Bagi Program Bimbingan Belajar

Irma Haerani, Deasy Yunika Khairun, Putri Dian Dia Conia

Abstract


Profile Of Independence Learning Students And Their Implications For The Program Of Learning Guidance. This study aims to find a picture of the learning independence of class IX students in the 2019/2020 school year at SMPN 3 Serang City. The research method used in this study is a descriptive method with a quantitative approach. The research subjects were 159 students of class IX in the 2019/2020 school year that were randomly selected. The instrument used was a student learning independence questionnaire. The results showed the level of learning independence of class IX students in the 2019/2020 school year at SMPN 3 Serang City in the low category with a percentage of 17.61% by 28 students, the medium category with a percentage of 64.78% by 103 students, a high category with a percentage of 17.61% by 28 students . After knowing the picture of students' learning independence, a study guidance program is arranged based on the results of the research obtained. The tutoring program is expected to be able to help students to overcome the learning difficulties they face, and to develop effective ways of learning, so that students' learning independence can be improved.

 

Keywords: Learning Independence, Program of Learning Guidance

References


Ahmadi, A., & Uhbiyati, N. (2012). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Bastomi, H. (2017). Menuju Bimbingan Konseling Islami. KONSELING EDUKASI : Journal Of Guidance And Counseling, 1 No. 1. https://doi.org/10.21043/konseling.v1i1.4434

Bunandar, A. S. E. (2016). Analisis Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Dikelas X Mas Al-Mustaqim Kubu Raya. Universitas Muhammadiyah Pontianak.

Darmawanti, A. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Kemandirian Belajar pada Siswa yang di Mediasi oleh Kreativitas (Universitas Muhammadiyah Malang). Universitas Muhammadiyah Malang. Retrieved from https://www.eprints.umm.ac.id

Haefany, R. M. (2015). Layanan Bimbingan Belajar Sebagai Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Tunagrahita Di SLB Negeri 2 Yogyakarta. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Hidayati, R. (2013). Model Bimbingan Kelompok dengan Taknik Stimulus Control untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2 NO 2. https://doi.org/10.15294/JUBK.V2I2.2721

Indaryanti, T. (2019). Pengembangan Panduan Cognitive Behavior Counseling Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Pada Siswa Kelas IX di SMP Negeri 3 Berbah (Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta). Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. Retrieved from http://eprints.uad.ac.id/14997/

Isnawati, N., & Samian. (2015). Kemandirian Belajar Ditinjau Dari Kreativitas Belajar dan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25 (1).

Kurniawati, D. (2010). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Cooperative Learning Tipe Kepala Bernomor Tersturktur Pada Siswa SMPN 2 Sewon Bantul. Universitas Negeri Yogyakarta.

Mohammad, A., & Asrori, M. (2011). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Munadiroh, L. (2015). Perbedaan Kemandirian dalam Belajar di Tinjau dari Persepsi Terhadap Pola Asuh Orang Tua Pada Siswa SMP Negeri 4 Bangkalan. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Mustika, Z. (2015). Pentingnya Peranan Walikelas Dalam Pembelajaran. Jurnal Intelektualita, 3 No.1.

Nurihsan, J., & Yusuf, S. (2010). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rimawati, E. (2016). Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Pemanfaatan Sumber Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran EKonomi Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Muaro Jambi. Universitas Jambi.

Saidah, S. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kemandirian Siswa Akselerasi MAN I Model Bojonegoro. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Santosa, B. A. (2014). Perbedaan Kemandirian Belajar Matematika Pada Siswa Program Akselerasi dan Reguler SMPN 1 Boyolali Tahun Ajaran 2012/2013. Universitas Kristen Satya Wacana Yogyakarta.

Song, L., & Hill, J. R. (2007). A Conceptual Model for Understanding Self-Directed Learning in Online Environments. Journal of Interactive Online Learning, 1, No.6, 27–42.

Sriyono, H. (2016). Program Bimbingan Belajar Untuk Membantu Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Sosio-E-Kons, 8, No.2.

Suardana. (2012). Implementasi Model Belajar Mandiri Untuk Meningkatkan Aktivitas, Hasil, dan Kemandirian Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 45, No.1, 56–65.

Sugandi, A. I. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Setting Kooperatif Jigsaw terhadap Kemandirian Belajar Siswa SMA. Infinity Journal, 2, No.2. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i2.p144-155

Surur, N. (2004). Pengembangan Program Bimbingan dan Konseling yang Berorientasi Kecakapan Hidup. Bandung: PPS UPI.

Syahputra, D. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Bimbingan Belajar Terhadap Kemampuan Memahami Jurnal Penyesuaian Pada Siswa SMA Melati Perbanungan. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 2, No.2, 368–388.

Thoken, F., Asrori, & Purwanti. (2017). Analisis Kemandirian Belajar Pada Siswa Kelas X SMA Kemala Bhayangkari Sungai Raya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol 6, No.

Unsuri, Y. (2009). Pengaruh Penerapan Metode Belajar Resource Based Learning Terhadap Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa Pada Bidang Studi PAI Kelas IX di SMP Negeri 2 Kalitidu Bojonegoro. IAIN Sunan Ampel Surabaya.

Yanti, S., & Surya, E. (2017). Kemandirian Belajar dalam Memaksimalkan Kualitas Pembelajaran. Researchgate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/321833928_KEMANDIRIAN_BELAJAR_DALAM_MEMAKSIMALKAN_KUALITAS_PEMBELAJARAN




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v4i2.7665

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: