Assessment Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila pada Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) di SMPN 4 Palimanan Kabupaten Cirebon
Abstract
The role of schools is considered very important in strengthening character education, unfortunately not all schools are successful in implementing character education strengthening programs (PPK) in accordance with the noble values of the Indonesian nation. This study aims to find out and examine more deeply about the internalization of Pancasila values in the PPK program at SMPN 4 Palimanan. By using the type of assessment research through a qualitative approach, and the combination of the CIPP model with authentic assessment. Using collection techniques, including observation and documentation by checking the validity of triangulation data techniques and sources. And through several stages of analysis, namely reduction, presentation of data and conclusions. The results of this study show that the success of the PPK program based on the assessment context can be seen in the success of the school vision and mission, school regulations, and school culture/climate in its implementation at SMPN 4 Palimanan and the internalization of Pancasila values in the PPK program have all been well internalized.
Full Text:
PDFReferences
Adha, M., Ulpa, E. P., & Wijaya, A. K. (2021). Book Review: Slattery, Patrick. Curriculum Development in The Postmodern Era (1995). Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 20(2), 98-104.
Cristi, M. A., dkk. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Mencegah Radikalisme. Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen.Vol. 7, No. 2, 2021 435-445.
Daryanto. (2012). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdikbud. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Djuanda, I. (2020). Evaluasi Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Model CIPP (Context, Input, Process, dan Product). Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam. Vol. 3, No. 1, 2020 37-53.
Fadilah, N. (2019). Tantangan Penguatan Ideologi Pancasila dalam Mengahadapi Era Revolusi Industri. Journal of Digital Education, Comunication, and Arts. Vol. 2, No. 2, 2019 66-78.
Farida, K. (2017). Penerapan Evaluasi Model CIPP (Context, Input, Process dan Output) Terhadap Hasil Belajar pada Program Pembelajaran Fiqih Materi Zakat dan Hikmahnya di Kelas X Madrasah Aliyah Paradigma Palembang. Skripsi Sarjana, tidak diterbitkan, Universitas Raden Fatah Palembang.
Handitya, B. (2019). Menyemai Nilai Pancasila pada Generasi Muda Cendekia. Adil Indonesia Jurnal. Vol. 2. No. 1, 2019 13-23.
Ismail, S., dkk. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial. Vol. 2, Issue 1, 2021 76-84.
Kaelan. (2013). Negara Kebangsaan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.
Kemdikbud. (2017). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Kemdikbud. (2019). Buku Penilaian Berorientasi Higher Other Thinking Skill. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education. Vol. 4, No. 1, 2018 17-26.
Listrianti, F. (2019). Urgency Of Character Education In MIN 1 Probolinggo. Jurnal Pedagogi. Vol. 6, No. 1, 2019 252-227.
Nurhadianto. (2014). Internalsasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Upaya Membentuk Pelajar Anti Narkoba. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. Vol. 23, No. 2, 2014 44-54.
Nurizka, R., & Rahim, A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah. Vol. 7, No.1, 2020 38-49
Nurjanah, S. (2017). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila pada Pelajar (Upaya Mencegah Aliran Anti Pancasila di Kalangan Pelajar). Vol. 5, No. 1, 2017 94-106.
Perpres. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter. [Online]. Diakses dari: http://setkab.go.id/wp-conten/upload/2017/Perpres No 87 Tahun 2017.
Pratiwi, F. E., & Dewi, A. D. (2021). Urgensi Memahami dan Mengimplementasikan Nilai Pancasila di Era Globalisasi dalam Membentuk Karakter Anak Bangsa. . Jurnal Penelitian Ilmu Sosial. Vol. 1, No. 7, 2021 1-7.
Setiawati, A. F., & Irjanti, R. (2018). Pengaruh Nilai-Nilai Karakter Terhadap Prestasi Belajar di SDIT Salman Al Farisi. Jurnal Pendidikan Karakter. Vol. III, No. 1, 2018 40-50.
Supriyanto, A. (2020). Model Pengembangan Penguatan Pendidikan Karakter dan Literasi Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan. Vol. 5, No. 1, 2020 17-23.
Taunu, H. S. E. (2019). Evaluasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Terintegrasi Mata Pelajaran Matematika di SMP Negeri. Jurnal Manajemen Pendidikan. Vol. 6, No. 1, 2019 64-73.
Wijaya, A. K. (2020). Integrasi Model Pembelajaran Role Playing dengan Multimedia Dalam Meningkatkan Keterampilan Partisipasi Sosial Siswa. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(1).
Yusuf, M. A. (2017). Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/ji.v6i2.15708
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ijtimaiya Journal by Prodi Tadris IPS IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.