Open Journal Systems

Integrating Multicultural Values in Surah Al-Hujurat Verse 13: An Analysis of Ibn Kathir's Exegesis and Its Relevance to Contemporary Society

Indra Suardi, Nurdiani Nurdiani, Sibawaihi Sibawaihi, Hasan Basri

Abstract

In the context of globalization, contemporary society encounters significant obstacles in fostering unity within variety, frequently leading to identity conflicts stemming from the failure of individuals or groups to acknowledge and value differences. This study aims to analyze the concept of multicultural values in Al-Hujurat verse 13 through Ibn Kathir's Tafsir. The employed methodology is a literature review utilizing a content analysis approach. This study's findings indicate that, according to Tafsir Ibn Kathir, the passage suggests that multiculturalism promotes appreciation for diversity, with piety serving as the primary criterion for an individual's nobility, rather than ethnic or racial identity. Furthermore, Islamic teachings advocate for the establishment of a harmonious existence within variety and denounce all types of prejudice based on ethnic or cultural backgrounds.

 

Berangkat dari kompleksnya interaksi antarbudaya di era globalisasi, masyarakat modern menghadapi tantangan besar dalam membangun kesatuan di tengah keberagaman, sering kali terjadi konflik identitas akibat ketidakmampuan individu atau kelompok untuk menerima dan menghargai perbedaan. Tujuan penelitian ini untuk mengkaji konsep nilai multikultural yang terkandung dalam surah Al-Hujurat ayat 13 melalui analisis Tafsir Ibnu Katsir. Metode yang digunakan adalah studi kepustakaan dengan pendekatan analisis isi. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa menurut Tafsir Ibnu Katsir, Ayat tersebut menyiratkan bahwa multikulturalisme mengajarkan penghargaan terhadap perbedaan, di mana takwa dijadikan sebagai ukuran utama kemuliaan seseorang, bukan berdasarkan identitas etnis atau ras. Selain itu, ajaran Islam mendukung terciptanya kehidupan yang harmonis di tengah keragaman, serta menolak segala bentuk diskriminasi yang didasarkan pada latar belakang etnis atau budaya.

Keywords


Multicultural Values, Interpretation, Ibn Kathir

References


A. Tabi’in. (2020). Pengenalan Keanekaragaman Suku Agama Ras Dan Antar Golongan ( Sara ) Untuk Menumbuhkan Sikap Toleransi Pada Anak Usia Dini. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2).

Aisah, S & Albar, M. K. (2021). Telaah Nilai-Nilai Pendidikan Sosial Dari Q.S Al Hujurat: 11-13 Dalam Kajian Tafsir. Arfannur: Journal Of Islamic Education, 2(1), 11–13. Https://Doi.Org/10.24260/Arfannur.V2i1.166

Alwi Hs, M., et al. (2021). Reinterpretation Of The Term Al-Nas (Qs. Al-Hujurat [49]: 13) In Relation To The Social Aspects Of Human And Homo Sapien. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 22(2), 485–504. Https://Doi.Org/10.14421/Qh.2021.2202-11

Ar Rifai, M. N. (1999). Tafsir Ibnu Katsir. Gema Insani, 121-123.

Ari P, A et al. (2023). Integrasi Nasional Sebagai Upaya Menghadapi Tantangan Dalam Keberagaman. Indigenous Knowledge, 2(6), 424–430.

Anandari, A. A. (2022). Konsep Persaudaraan Dan Toleransi Dalam Membangun Moderasi Beragama Pada Masyarakat Multikultural Di Indonesia Perspektif Kh. Hasyim Asy’ari. Jurnal Religi : Jurnal Studi Agama-Agama, 18(02).

Azizah, U. N. (2020). Multikulturalisme Dalam Al- Qur ’ An ( Studi Penafsiran Quraish Shihab Dan Muhammad Asad ). Ushuluna : Jurnal Ilmu Ushuluddin, 6(2), 78–93. Https://Doi.Org/10.15408/Ushuluna.V6i2.28699

Choiri, U. S. Dan M. M. (2019). Metode Penelitian Kaulitatif Di Bidang Pendidikan. Cv. Nata Karya, 21-24.

Firmansyah et al. (2023). Membangun Kehidupan Beragam: Tafsir Tahlili Terhadap Surah Al-Hujurat Ayat 13. Al-Mubarak Jurnal Kajian Al-Quran & Tafsir, 8(2), 47–60.

Hamidah & Ahmad Zabidi. (2024). Hasad Perspektif Al-Qurtubi Dan Ibnu Katsir (Studi Komparatif Q.S. An-Nisa’ Ayat 54). Jurnal Sambas (Studi Agama, Masyarakat, Budaya, Adat, Sejarah), 7(1), 49–59.

Hamzah, W. M., et al. (2022). Reorientasi Dan Praksis Pendidikan Multikultural Perspektif Pemikiran Azyumardi Azra. Journal Of Islamic Education Policy, 7(1), 24–37.

Hidayat, M. M. (2015). Internalisasi Nilai-Nilai Multikultural Dalam Tafsîr Al-Rāzi Pada Pengembangan Pendekatan Pembelajaran Tafsir. Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat, 11(1), 105–121.

Maliki, M. (2018). Tafsir Ibn Katsir: Metode Dan Bentuk Penafsirannya. El-’Umdah: Jurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsirurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 1(1), 74–86. Https://Doi.Org/10.20414/El-Umdah.V1i1.410

Muhyin, N. F & Nasir, M. R. (2023). Metode Penafsiran Ibnu Katsir Dalam Tafsir Al- Qur ’ An Al -Adzim. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 8(01), 145–162. Https://Doi.Org/10.30868/At.V8i0

Melati Dan Hamdanah. (2024). Multikulturalisme : Memahami Keanekaragaman Dalam Masyarakat Global Dalam Perspektif Islam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 1504–1515.

Murdianto. (2018). Stereotipe , Prasangka Dan Resistensinya ( Studi Kasus Pada Etnis Madura Dan Tionghoa Di Indonesia ). Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 10(2), 137–160.

Nufus, H., Khozin, N., & Diman, L. (2018). Nilai Pendidikan Multicultural (Kajian Tafsir Al-Qur’an Surah Al-Hujurat Ayat 9-13). A L - I L T I Z A M, 3(2), 130–158.

Rahmi, N & Tang, M. (2024). Nilai-Nilai Multikutural Dalam Pengembangan Kurikulum. Educational: Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran, 4(2), 125.

Rajab Sihombing, M. E. (2024). Konsep Perdamaian Dalam Tafsir Al-Qur’anul Adzīm Karya Ibnu Katsir: Analisis Semanalis Hingga Intertekstualitas Julia Keristeva. Lathaif: Literasi Tafsir, Hadis Dan Filologi, 3(1), 25. Https://Doi.Org/10.31958/Lathaif.V3i1.10974

Sari, D. A. N & Toriyono, M. D. (2022). Tinjauan Pendidikan Multikultural Dalam Al Hujurat Ayat 13. Ta’limdiniyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal Of Islamic Education Studies), 2(2), 119–125. Https://Doi.Org/10.53515/Tdjpai.V2i2.27

Syaifullah, N. (2017). Konsep Kebebasan Beragama Dalam Perspektif Al-Qur’an (Aplikasi Tafsir Kontekstualis Qs. Al-Baqarah : 256. Hermeneutik: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 11(2), 288. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.21043/Hermeneutik.V11i2

Sari, R. R. (2019). Islam Kaffah Menurut Pandangan Ibnu Katsir. Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah, 1(2), 132–151.

Saripudin Et Al. (2022). Multikultural Di Era Modern: Wujud Komunikasi Lintas Budaya. Jurnal Budimas, 6(01), 2.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta, 34.

Sunaryanto. (2022). Membaca Ulang Metodologi Tafsir Ibnu Katsir Dalam Menafsirkan Al-Qur ’ An. El-Hikmah : Jurnal Ilmu Dakwah Dan, 16(07).

Sholahudin, U. (2019). Globalisasi : Antara Peluang Dan Ancaman Bagi Masyarakat Multikultural Indonesia. Sosiologi Pendidikan Humanis, 4(2), 103–114.

Tang S, M., et al. (2020). The Concepts Of Multicultural Education In Al-Quran Surah Al-Hujurat Verse 11-13. Syamil: Jurnal Pendidikan Agama Islam / Journal Of Islamic Education, 8(2).

Yaqin, M. A & Mujab, M. S. (2024). Theological Values In Inter-Religious Relation Verses : A Study On Tafsir Marah Labid. Hermeneutik : Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 18(1), 85. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.21043/Hermeneutik.V18i1

Zaki, A. (2022). Inovasi Kurikulum Pai Berbasis Multikultural Untuk Sekolah Menengah. Mitra Pilar: Jurnal Pendidikan, Inovasi, Dan Terapan Teknologi, 2(1), 31–36. Https://Doi.Org/10.58797/Pilar.0201.04


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/hermeneutik.v18i2.29834

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 HERMENEUTIK

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.