Open Journal Systems

Body Shaming from the Perspective of the Qur'an : Analysis of the Phenomenon of Body Shaming on Social Media with Jorge J.E. Gracia's Hermeneutic Theory

Bahrotul Ilmiah, Robiatul Adawiyah

Abstract

Humans are social creatures who need interaction with each other. As time goes by, interactions that were originally carried out in person can now be carried out remotely via the internet and various existing platform features. One problem that is increasingly widespread is body shaming on social media. The problem discussed is the rise of body shaming on social media and its impact on human values and the values of Islamic law regarding communication etiquette. Based on this problem, the author raises the theme of body shaming from the perspective of the Qur’an, especially in Surah Al-Hujurat verse 11. This research applies qualitative methods with the type of library research. The researcher uses Gracia's hermeneutical approach with three interpretation functions, namely historical, meaning and implication to interpret the verses of the Qur’an, especially Q.S. Al-Hujurat [49]: 11. From the results of this research, it was found that body shaming has become something that is prohibited in Islamic law, which is a derivative of the prohibition on degrading human dignity because it can trigger social conflict and so on. This is understood through Gracia's hermeneutic approach that maintaining good manners both verbally and in writing is very important.

 

Manusia adalah makhluk sosial yang memerlukan interaksi dengan sesamanya. Seiring perkembangan zaman, interaksi yang mulanya dilakukan secara langsung kini bisa dilakukan secara jarak jauh melalui internet dan berbagai fitur platform yang ada. Salah satu masalah yang semakin marak adalah body shaming di media sosial. Di media sosial, banyak beredar tindakan perundungan, pencemaran nama baik, yang menyebabkan banyak anak muda mengalami stres, depresi, bahkan ada yang memilih untuk bunuh diri karena tidak mampu menanggung rasa malu akibat dihina. Berdasarkan masalah ini, penulis mengangkat tema body shaming dari perspektif al-Qur’an surah Al-Hujurat ayat 11. Problematika yang dibahas yaitu tentang maraknya body shaming di media sosial dan dampaknya terhadap nilai kemanusiaan dan nilai syariat Islam tentang adab berkomunikasi. Penelitian ini menerapkan metode kualitatif dengan jenis penelitian kepustakaan. Di sini, peneliti menggunakan teori hermeneutika J.E. Gracia dengan tiga fungsi interpretasi yaitu Historis, makna, dan impliasi untuk menafsirkan ayat-ayat Al-Qur’an khususnya Q.S. Al-Hujurat [49]: 11. Dari hasil penelitian ini diperoleh bahwa body shaming sudah menjadi sesuatu yang dilarang dalam syariat Islam yaitu turunannya dari larangan merendahkan martabat manusia karena bisa memicu konflik sosial dan sebagainya. Hal ini mendapat pemahaman melalui pendekatan hermeneutika Gracia bahwa menjaga sopan santun secara lisan maupun tulisan sangat penting dilakukan.

Keywords


Body shaming, Hermeneutics, Interpretation Function Theory, J.E. Gracia, Q.S. Al-Hujurat: 11

References


Aisah, S., & Albar, M. K. (2021). Telaah Nilai-Nilai Pendidikan Sosial Dari ­ Q.S Al Hujurat: 11-13 Dalam Kajian Tafsir. Arfannur, 2(1), 35–46. https://doi.org/10.24260/arfannur.v2i1.166

Aksin, N., & Aini, F. N. Q. (2022). Cyberbullying dalam Persepektif Islam. Jurnal Informatika Upgris, 8(1), 128–137.

Al-Tabataba, M. H. (1991). Al-Mizan Al Tafsir Al Quran. Muassasah Al-alami li Al-Matbu’at.

Amar, M. H., & Cholik, A. M. (2023). Perilaku Perundungan (Bullying) dan Dampaknya dalam Pandangan Al-Qur’an. Hikami : Jurnal Ilmu Alquran Dan Tafsir, 4(1), 17–30. https://doi.org/10.59622/jiat.v4i1.76

Anggraeni, R. S., & Inten, D. N. (2021). Implikasi Pendidikan dari QS Al-Hujurat Ayat 11 terhadap Pencegahan Perilaku Bullying. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i1.34

Ath-Thabari, & Muhammad, A. J. (2008). Jami Al- Bayan an Ta‟wil Ayi Al-Qur‟an. Pustaka Azzam.

Atsila, R. I., Satriani, I., & Adinugraha, Y. (2021). Perilaku Body Shaming dan Dampak Psikologis pada Mahasiswa Kota Bogor Body Shaming Behavior and Psychological Impact on Bogor City Students. Jurnal Ilmiah Komunikasi, 10(1), 84–101.

Aulana, A. M., Arizki, N. A., & Mundzir, M. (2021). Body Shaming dalam Al-Qur’an Perspektif Tafsir Maqasidi. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(1), 93–112. https://doi.org/10.24090/maghza.v6i1.5556

Az-Zuhaili, W. (2016). Tafsir Al-Munir (Aqidah, Syari’ah, Manhaj). Gema Insani.

Azhar, M. F., & Yusuf, I. R. (2022). A Review Of Body Shaming Behavior On The Hadith; The Preventive Measurement From Islamic Point Of View. Al-Bukhari : Jurnal Ilmu Hadis, 5(1), 146–162. https://doi.org/10.32505/al-bukhari.v5i1.4036

Cameron, E. (2016). The Fat Pedagogy Reader: Challenging Weight-Based Oppression Through Critical Education. International Academic Publishers.

Chaplin, J. P. (2005). Kamus Lengkap Psikologi. Rajawali Press.

Dahlan, M. S. (2014). Etika Komunikasi Dalam Al-Qur’an Dan Hadis. Jurnal Dakwah Tabligh, 15(1), 115–123. https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v1i1.780

Dewi, E., & Arsyi, A. (2022). The Phenomenon of Body Shaming and Speech Ethics Shifts among Societies and Social Media Users. ISLAH: Journal of Islamic Literature and History, 3(2), 169–184.

Fahimah, S. (2014). Etika Komunikasi Dalam Al-Qur’an : Studi Tafsir Surat Al-Hujurat Ayat 1 - 8. Jurnal Studi Islam, 1(2), 95–108.

Faishol. (2011). Hermeneutika Gender: Perempuan dalam Tafsir Bahr al-Muhith. UIN-Maliki Press.

Fioravanti, G., Bocci Benucci, S., Vinciarelli, V., & Casale, S. (2024). Body shame and problematic social networking sites use: the mediating effect of perfectionistic self-presentation style and body image control in photos. Current Psychology, 43(5), 4073–4084. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04644-8

Firmansyah, D., & Suryana, A. (2022). Konsep Pendidikan Akhlak : Kajian Tafsir Surat Al Hujurat Ayat 11-13. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 19(2), 58–82. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v19i2.538

Gracia, J. J. E. (1995). A theory of textuality. State University of New York.

Hakim, F. K., & Suparmin, S. (2024). The Crime of Body Shaming in Indonesia from the Perspective of Islamic Criminal Law. Al-Ishlah: Jurnal Ilmiah Hukum, 27(2), 304–319. https://doi.org/10.56087/aijih.v27i2.504

Hamka. (2003). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Nasional PTE LTD.

Hasyimi. (2009). Akhlak Rasul Menurut Bukhari & Muslim. Gema Insani.

Hermawan, A. (2016). Ulumul Quran: Ilmu untuk Memahami Wahyu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. PT Remaja Rosdakarya.

Kementrian Agama RI. (2014). Al-Qur’an dan terjemahannya. Abyan.

Khaeroni, C. (2017). SEJARAH AL-QUR’AN (Uraian Analitis, Kronologis, dan Naratif tentang Sejarah Kodifikasi Al-Qur’an). Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(2). https://doi.org/10.24127/hj.v5i2.957

Nawawi, I. Al. (2011). Shahih Muslim bi Syarh An-Nawawi Jilid 14. Pustaka Azzam.

Nikmah, A. (2020). Urgensi Pendekatan Hermeneutik dalam Memahami AL-Qur’an. Hermeneutik, 14(2), 341–356. https://doi.org/10.21043/hermeneutik.v14i2.7916

Pamuji, E. (2020). Ujaran kebencian pada ruang – ruang digital. Jurnal Kajian Media, 4(2), 62–71. https://doi.org/10.25139/jkm.v4i2.2811

Qurtubi, A. (2009). Al Jami’ li Ahka>m Al-Qur’an. Pustaka Azzam.

Ratnadewati, A. A. (2022). Cyberbullying Sebagai Pelanggaran Etika Komunikasi Di Media Sosial (Analisis Kuantitatif Pada Kolom Komentar Channel Youtube Ricis Official). Universitas Lampung.

Sahiron, S. (2009). Hermeneutika dan Pengembangan Ulumul Qur’an. Pesantren Nawesea Press.

Saipudin, S. H., Hamidah, H., Ilmiani, A. M., & Musthofa, K. (2021). Menggaungkan Pendidikan Qawlan Ma’rufa sebagai Etika Pergaulan dalam Menyikapi Body Shaming. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 36–55. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6823

Saputra, D. A. (2023). Bullying Phenomenon and The Perspective of Islamic Sharia in Society: Literature Review of The Last Ten Years from Various Countries with the Assisted of NVivo. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(4). https://doi.org/10.20961/shes.v6i4.80940

Schlüter, C., Kraag, G., & Schmidt, J. (2023). Body Shaming: an Exploratory Study on its Definition and Classification. International Journal of Bullying Prevention, 5(1), 26–37. https://doi.org/10.1007/s42380-021-00109-3

Shihab, M. Q. (2022). Tafsi Al-Mishbah: Pesan, Kesan Dan Keserasian Al-Quran. Lentera Hati.

Shihab, M. Q., Umar, N., Hanafi, M. M., & Sahabuddin. (2007). Ensiklopedia Al-Qur’an Kajian Kosakata. Lentera Hati.

Shofwan, I., & Munib, A. (2023). Pendidikan Karakter Sosial Qur’ani: Studi Tafsir Surat Al-Hujurat Ayat 11-13. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(1), 72–84. https://doi.org/10.33367/ji.v13i1.3500

Sugiyono, S. (2011). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Alfa Beta.

Sumiati, S., & Danial, D. (2022). Bullying dalam Penafsiran QS. Al-Hujurat [49]:11 Perspektif Ma’na-Cum-Magza. El-Maqra: Tafsir, Hadis, Dan Teologi, 2(2).

Syafa’atun, A., & Sahiron, S. (2011a). Pemikiran Hermeneutika dalam Tradisi Barat: Reader. Lembaga Penelitian Universitas Negeri Sunan Kalijaga.

Syafa’atun, A., & Sahiron, S. (2011b). Upaya Integrasi Hermeneutika dalam Kajian Qur’an dan Hadis (Teori dan Aplikasi). Lemlit UIN Sunan Kalijaga.

Syalhub, A., & Abdul’Aziz, F. bin. (2008). Ringkasan Kitab Adab. PT Darul Falah.

Syaukani. (2012). Al Jami ’ baina Ar-Riwayah wa Ad-Dirayah min ilm At-Tafsir. Pustaka Azzam.

Tabares, A. S. G., Restrepo, J. E., & Zapata-Lesmes, G. (2024). The effect of bullying and cyberbullying on predicting suicide risk in adolescent females: The mediating role of depression. Psychiatry Research, 337, 115968. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2024.115968

Winstone, L., Jamal, S., & Mars, B. (2024). Cyberbullying Perpetration and Victimization as Risk Factors for Self-Harm: Results From a Longitudinal Cohort Study of 13–14-Year-Olds in England. Journal of Adolescent Health, 75(2), 298–304. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2024.04.004


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/hermeneutik.v%vi%i.28900

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 HERMENEUTIK

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.