Open Journal Systems

Ginger (Zanjabil) in the Perspective of Classical Interpretation, Modern Interpretation, and Herbal Medicine

Ahmad Atabik

Abstract

This research examines the scientific miracles of ginger (zanjabil) in the Qur'an combined with the interpretation of classical scholars about ginger in Qs. Al-Insan: 17-18. The method used in this study uses library research based on data from classic commentary books, scientific interpretations, and various research journals on ginger. The finding of this paper is that ginger in the treasures of classical interpretation is a dish for the inhabitants of heaven mixed with salsabil spring water so that it becomes a ginger drink. The interpretation of classical interpreters is normative based on linguistic aspects and the text's literal meaning. While modern interpreters scientifically interpret ginger as a highly nutritious food and beverage ingredient because it contains shogaol, gingerol, zingiberene, and zingerone. Therefore ginger can be used as herbal medicine to cure various internal diseases. Several scientific research findings suggest that ginger can treat pain, inflammation, and digestive disorders, relieve nausea and vomiting, boost immunity, maintain heart health, and improve brain function. The contribution of this paper shows that strengthening scientific argumentation against an object mentioned by the Qur'an has unique features.

 

Jahe (Zanjabil) dalam Perspektif Tafsir Klasik, Tafsir Modern, dan Pengobatan Herbal. Penelitian ini mengkaji tentang mukjizat ilmiah jahe (zanjabil) dalam al-Qur’an yang dipadukan dengan penafsirkan ulama klasik tentang jahe dalam Qs. al-Insan: 17-18. Metode yang ditempuh dalam penelitian ini menggunakan liberary research berdasarkan data-data dari kitab tafsir klasik, tafsir ilmi dan pelbagi jurnal penelitian tentang jahe. Temuan tulisan ini adalah jahe dalam khazanah tafsir klasik merupakan hidangan bagi penduduk surga dengan dicampur mata air salsabilsehingga menjadi minuman jahe. Penafsiran penafsir klasik terbilang normatif didasarkan pada aspek linguistikdan makna literal teks. Sementara penafsir modern secara saintifik menafsirkan jahe sebagai bahan makanan dan minuman yang berkhasiat tinggi karena mengandung shogaol, gingerol, zingiberen dan zingeron. Sebab itu jahe bisa dijadikan sebagai obat herbal untuk menyembuhkan pelbagai penyakit dalam. Beberapa temuan penelitian sains menyebut jahe dapat digunakan untuk mengobati rasa sakit dan peradangan, gangguan pencernaan, meredakan mual dan muntah, meningkatkan kekebalan tubuh, menjaga kesehatan jantung, serta meningkatkan fungsi otak. Kontribusi tulisan ini menunjukkan penguatan argumentasi saintifik terhadap suatu benda yang disebut oleh al-Qur’an memang memiliki keistimewaan. 

Keywords


Classical Interpretation; Ginger; Scientific Interpretation; Tafsir of Qs. Al-Insan: 17-18.

References


Ahmad, Y. al-H. (2018). Mawsū’ah al-I’jāz al-Ilmī fī al-Qurān al-Karīm wa al-Sunnah al-Mujahharah. Damascus: Maktabah Ibnu el-Hajar.

Akbar, B. H. (2018). “Some phytochemical, pharmacological and toxicological properties of ginger (Zingiber officinale Roscoe): A review of recent research.” Food and Chemical Toxicology, 46(2), 409–420.

Al-Abbas, I. (2017). Tanwir al-Miqbas min Tafsir Ibnu Abbas. Bairut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.

Al-Alusi, S. (1997). Ruh Al-Ma’ani fi Tafsir Al-Qur’an al-Azim wa al-Sab’ al-Masani. Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Bukhari, M. (1978). Sahih al-bukhari. Dar Ul-Hadith.

Al-Jauzi, I. (2002). Zad al-Masir fi ‘Ilm al-Tafsir. Beirut: Al-Maktab Al-Islami.

Al-Jauziyah, I. Q. (2012). Al-Tibb Al-Nabawi. Riyad: Dar el-Salam.Kementerian Agama RI. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Balitbang dan Diklat Kementerian Agama RI.

-------------. (2009). Zad al-Ma’ad fi Hady Khair al-Ibad. Beirut: Muassasat al-Risalat.

Al-Maragi, M. (1996). Tafsir Al-Maraghi. Cairo: Dar al-Fikr.

Al-Naisaburi, I. M. (2012). Shahih Muslim. Bairut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyah.

Al-Najjar, Z. (2017). Min Ayat al-I’jaz al-Ilmi al-Nabat fi al-Qur’an. Cairo: Maktabah al-Shurouq al-Dauliya.

Al-Qurthubi, M. ibn A. (2014). Tafsīr Al-Qurthubi, Vol. 9. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah.

Al-Razi, F. (2007). Mafatih al-Ghaib, Vol. 17. Cairo: Dar al-Hadith.

Al-Sāwī, A. A. A.-M. A. (2016). Al-I’jāz al-Ilmī fī al-Qur’ān wa al-Sunnah. Jeddah: King Fahd al-Watani.

Al-Shāfi’ī, H. M. F. (2000). Al-Dalīl al-Mufahras li Alfāẓ al-Qur’ān. Cairo: Der el-Hadis.

Al-Thabari, A. J. M. ibn J. (2015). Jami` Al-Bayan `an Ta`wil Ay Al-Qur’an, Vol. 24. Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Zuhaily, W. (2009). Al-Tafsir al-Munir fi al-Aqidah wa al-Syariah wa al-Manhaj. Damascus: Dar al-Fikr.

Atabik, A. (2017). Perspektif Al-Syawkani tentang Pentarjihan Perbedaan Penafsiran. Hermeneutik Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, Vol. 11 No, 157–175. doi: http://dx.doi.org/10.1234/hermeneutik.v1 li2.5525

-------------. (2020). Teori Makna dalam Struktur Linguistik Arab Perspektif Penafsir Masa Klasik. Jurnal THEOLOGIA, 31(1), 65–86.

-------------. (2021). The Scientific Miracles of Olive (Zaitūn) in the Qur’an: Perspectives of Classic and Scientific Interpretations. AL QUDS: Jurnal Studi Alquran Dan Hadis, 5(2), 417–438.

-------------. (n.d.). Scientific Miracles of Grapes in the Qur’an and Hadith: Perspectives on Religious Studies and Herbal Treatment.

Baidan, N. (2011). Wawasan Baru Ilmu Tafsir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chaeruden, A. (2021). Ginger: A functional herb with numerous health benefits. Journal of Functional Foods, 8(2), 201–220.

El-Sayed, A. B. M. (2018). Al-Tibb al-Ahdhar. Cairo: Al-Ahali Littiba’ah.

Farmawi, A. H. al. (n.d.). Metode Tafsir Maudhui, ed. Terjemah oleh Suryan A. Jamrah,(Jakarta: PT. Grafindo Persada, 19940).

Faudah, M. B. (1987). Al-Tafsīr wa Manāhijuh. Cairo: Maṭba’ah al-Amanah.

Hanafi, M. (2015). Tafsir Ilmi: Eksistensi Kehidupan di Alam Semesta. Jakarta: Lajnah Penatashihan Mushaf Al-Qur’an Kementerian Agama RI.

Hanbal, A. I. (2010). Musnad Ahmad. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiah.

Kurnaini, D. (2021). Konsep Buah-Buahan Dalam Perspektif Al-Qur’an (Kajian Tafsir Tematik). UIN SMH BANTEN.

Kurnia, K. (2017). Mukjizat Buah Dalam AL- Qur‟an. Jakarta: Republika Newsroom.

Mustaqim, A. (2005). Aliran-aliran tafsir: Dari periode klasik hingga kontemporer. Kreasi Wacana.

-------------. (n.d.). Studi Tentang Mazahib al-Tafsir; Tinjauan Ontologis, Epistimologis dan Aksiologis. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu al-Qur’an Dan Hadis, 3(2).

Olivia, F. (2015). Health Secreat of Delima (Pomegranate). Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Sanad, H. M. D. (1995). Al-I’jāz Al-‘Ilmī Li Al-Qur’ān Wa Al-Sunnah: Nazariyah Wa Al-Taṭbīq. Kulliyat Al-Dirasat al-Islamiyyah Wa al-Arabiyah, Dubai Uni Emirat Arab, 9, 83–114.

Shihab, M. Q. (2005). Tafsir al-Misbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian al-Qur’an, Vol. 14. Jakarta: Lentera Hati.

Singh, G. (2019). Ginger (Zingiber officinale Roscoe) in the Treatment of Rheumatism and Osteoarthritis: A Traditional Approach. Journal of Traditional and Complementary Medicine, 9(2), 126–131.

Ṭayyāra, N. (2018). Mawsū’ah al-I’jāz al-Qurāni fī al-‘Ulūm wa al-Ṭibb wa al-Falak. Abu Dabi: Maktabah Al-Shafa.

Zahabi, M. H. al. (2009). Al-Tafsir wa al-Penafsirun. Cairo: Maktabah Wahbah.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/hermeneutik.v17i1.19898

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 HERMENEUTIK

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.