Open Journal Systems

The Genealogy of Kalām Thought on al-Ibrīz’s Commentary

Didik Andriawan

Abstract

This article explores the origins and genealogy of kalam thought in the Commentary of al-Ibrīz by Bisri Mustofa. The tradition of writing interpretations of the Qur'an is described as a cross-generational literary heritage. The written commentaries (Tafseer) will not be separated from the influence of previous works of interpretation, and the works of interpretation will likely influence future works of interpretation, including Tafsir al-Ibrīz, a complete Tafsir al-Qur'an of 30 chapters written in Javanese using the Pegon Arabic script in the mid-20th century AD. This article examines the genealogy of kalam thought in al-Ibrīz by tracing the sources of kalam interpretation from other interpretations to find the origins of the idea of kalam. Using qualitative research methods and library research techniques, this study tries to examine al-Ibrīz's relationship with past Commentary works and how the addition of the author's kalām thoughts can be done by adding, omitting, or summarizing kalām's interpretation of the verse under study. It was found that from the point of view of kalām thinking, al-Ibrīz has many connections with earlier Commentary works such as Tafsīr Jalālayn, Tafsīr Khāzin, and Tafsīr Bayḍāwiī to the earliest works of exegesis such as Tafsīr Māturīdī and Tafsīr Ṭabarī.

 

Genealogi Pemikiran Kalām pada Tafsir al-Ibrīz. Tulisan ini menelaah tentang genealogi dan akar pemikiran kalām dalam tafsir al-Ibrīz karya Bisri Mustofa. Tradisi penulisan tafsir al-Qur’an, di mana pun dan kapan pun tafsir itu muncul, dicirikan sebagai tradisi sastra lintas generasi. Artinya satu karya tafsir yang ditulis tak akan terlepas dari pengaruh karya tafsir sebelumnya, serta kemungkinan besar sekali karya tafsir tersebut memberi pengaruh terhadap karya tafsir di masa mendatang. Hal ini termasuk pula tafsir al-Ibrīz, karya tafsir al-Quran 30 juz lengkap yang ditulis dalam Bahasa Jawa menggunakan tulisan arab pegon yang muncul pada pertengahan abad 20 M. Artikel ini mengulas genealogi pemikiran kalām dalam al-Ibrīz dengan melacak sumber-sumber penafsiran kalām dari tafsir-tafsir lain yang menjadi sumber utama tafsir sehingga mungkin ditemukan asal mula pemikiran kalām tersebut. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik penelitian pustaka. Penelitian ini bertujuan untuk melacak koneksi al-Ibrīz dengan karya-karya tafsir sebelumnya serta bagaimana kontribusi pengarang terhadap pemikiran kalām yang mungkin dilakukan dengan cara menambah, mengurangi atau meringkas tafsir kalām pada ayat yang diteliti. Ditemukan bahwa dalam pemikiran kalam, al-Ibrīz memiliki banyak koneksi dengan tafsir-tafsir yang lebih awal seperti Tafsīr Jalālayn, Tafsīr Khāzin dan Tafsīr Bayḍāwī hingga karya tafsir masa paling awal seperti Tafsīr Māturīdī dan Tafsīr Ṭabarī.

Keywords


Bisri Mustofa; Genealogy; Interpretation; Kalām; Tafseer al-Ibrīz.

References


Abdurrazzāq, A. B. (1419). Tafsir Abdurrazzāq (1st ed). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Abū al-Saʻūd, M. ibn M. (n.d.). Irshād al-ʻaql al-salīm ilá mazāyā al-Kitāb al-karīm (Vol. 1–9). Bayrūt: Dar Ihya al-Turas al-Arabi.

Abū Ḥayyān, M. ibn Y. bin ʿAlī ibn Y. (1420). Al-Baḥr al-muḥīṭ fī tafsīr al-qurʾān (Vol. 1–1). Beirut: Dar al-Fikr.

Akpınar, A. (n.d.). Tefsîrü’l-Celâleyn. Diambil 5 September 2022, dari https://islamansiklopedisi.org.tr/tefsirul-celaleynhttps://islamansiklopedisi.org.tr/tefsirul-celaleyn

Al-‘Izz ibn ’Abd is-Salām, A. M. (1416). Tafsir al-Qur’an al-Azim (1st ed.). Beirut: Dar Ibn Hazm.

Alí-de-Unzaga, O. (2006). Walid Saleh, The Formation of the Classical Tafsīr Tradition: The Qur c ān Commentary of al-Tha c labī. Journal of Qur’anic Studies, 8(1), 119–125. https://doi.org/10.3366/jqs.2006.8.1.119

Andriawan, D. (2022). Bisri Mustofa And His Work Entitling al-Ibrīz li Maʿrifati Tafsīr al-Qurʾān al-Azīz. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 56–74. https://doi.org/10.47145/dinbil.1117011

Bauer, K. (2013). Aims, methods, and contexts of Qurʼanic exegesis. Oxford University Press.

Bayḍāwī, N. ad-D. A. S. ʻAbd A. ibn ʻUmar. (1418). Anwār al-Tanzīl wa-Asrār al-Tāwīl (1st ed). Bayrūt: Dar Ihya al-Turas al-Arabi.

Fahmi, I. (2019). Lokalitas Kitab Tafsīr al-Ibrīz Karya KH. Bisri Mustofa. Islamika Inside: Jurnal Keislaman dan Humaniora, 5(1), 96–119. https://doi.org/10.35719/islamikainside.v5i1.36

Ibn al-Jawzī, ʿAbd al-Raḥmān b. ʿAlī. (1422). Zād al-masīr fī ’ilm al-tafsīr. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi.

Ibn Furak, A. B. M. bin al-H. (1430). Tafsir Ibn Furak (1st ed.). Kingdom of Saudi Arabia: Jamia Ummul Qura.

Ibn Juzayy, M. ibn A. (1416). Al-Tashīl li-‘ulūm al-tanzīl (1st ed). Beirut: Dar al-Arqam.

Ibn Kasīr, E. al-F. I. I. b. U. (1999). Tafsīr al-Qur’ân al-ʿAẓīm. Riyad: Dar Tayyiba.

Ibn ʿĀdil, I. A. Ḥafṣ ʿUmar ibn ʿAlī. (1419). Al-Lubāb fī ʿUlūm al-Kitāb (1st ed). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Ibn ʿAtiyyah, A. M. A. (1422). Al-Muḥarrar al-wajīz fī tafsīr al-kitāb al-ʿazīz (1st ed). Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyya.

Ījī, M.-D. M. I.-Ṣafī-ad-D. ʿAbd-ar-R. al-. (1424). Jāmiʿ al-bayān fī tafsīr al-Qurʾān (1st ed). Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmīyah.

Ikhsan, A. N. (2022). Corak Tasawuf Dalam Tafsir Al-Ibriz KH. Bisri Musthafa. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim. Diambil dari http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/60740

Jazīrī, N. al-. (1992). Qirāʾatu fi ʿIlm al-Kalām al-Ghāiyyah ʿinda al-ʿAshāirah. Cairo: al-Haiah al-Misriyyah al-Ammah.

Jushamī, A. S. al-M. al-Ḥākim al-. (1435). Al-Tahdhīb fī al-Tafsīr (1st ed). Cairo - Bairut: Dar al-Kitab al-Misriyya - Dar al-Kitab al-Lubnani.

Khāzin, ʻAlī ibn Muḥammad. (n.d.). Lubāb al-ta’wīl fī ma’ānī al-Tanzīl (1st ed). Bayrūt: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Maḥalli, A. 'Abd A. M. ibn S. al-Dīn al-, & Suyūṭī, J. al-D. A. al-F. ʿAbd al-R. Ibn A. B. (n.d.). Tafsīr al-Jalālayn (1st ed.). Cairo: Dar al-Hadis.

Māturīdī, A. M. M. b. M. b. M. al-Ḥanafī al-. (1426). Ta’wīlāt ahl al-Sunnah (1st ed). Bayrūt: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Mu’jizat, L. (2019). Kajian Ayat-ayat Teologis dalam Tafsir Al Ibriz Karya KH. Bisri Mustofa. Jurnal Al-Dirayah, 2(1).

Muaz, A., Maymun, A., Robianto, C., Batu Bara, R., ’Alallah, M., Rosyidi, J., Alkatib, F. (2020). Khazanah Mufasir Nusantara (1st ed). Jakarta: Program Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir.

Mujāhid, I. J. (1410). Tafsir Mujahid Ibn Jabr. Beirut: Dar al-Fikr al-Hadisah.

Muqātil ibn Sulaymān, A. Ḥassan. (1423). Tafsir Muqātil ibn Sulaymān (1st ed). Beirut: Dar Ihya al-Turas.

Mustofa, B. (n.d.). Al-Ibrīz li maʿrifati Tafsīr al-Qurʾān bi al-Lugati al-Jawiyyah (Vol. 1–3). Kudus: Menara Kudus.

Najjār, ʿ. (2003). ʿIlm al-Kalām ʿArd wa Naqd. Cairo: Maktabah Thaqafah Diniyyah.

Nasafī, ’Abd Allah ibn Aḥmad al-. (1419). Madarik al-Tanzil wa Haqa’iq al-Tawil (1st ed). Beirut: Dar al-Kalim al-Tayyib.

Naysābūrī, M. bin A. al-H. (1415). Ijaz al-Bayan a’n Ma’ani al-Qur’an (1st ed). Bayrūt: Dar al-Gharb al-Islami.

Qurṭubī, M. ibn A. (1384). Al-Jāmi’ li-ahkām al-Qur’ān (2nd ed). Cairo: Dar al-Kutub al-Misriyyah.

Rāzī, A. ʿAbd A. M. ibn ʿUmar ibn al-Ḥusayn F. al-D. al-. (1420). Mafātīḥ al-ghayb (3rd ed). Bayrūt: Dar Ihya al-Turas al-Arabi.

Riḍāʾi al-Iṣfahānī, M. ʿAlī ar-. (2011). Manāhij al-tafsīr wa-ittijāhātihī: Dirāsah muqāranah fī manāhij al-tafsīr al-Qurʾān (Aṭ-ṭabʿa 3). Bairūt: Markaz al-Ḥaḍāra li-Tanmiyat al-Fikr al-Islāmī.

Rohkmad, A. (2011). Telaah Karakteristik Tafsir Arab-Pegon Al-Ibriz. Analisa, 18(1), 27. https://doi.org/10.18784/analisa.v18i1.122

Saleh, W. A. (2004). The formation of the classical tafsīr tradition: The Qurʼān commentary of al-Thaʻlabī. Boston: Brill.

Sam’ānī, A. al-M. M. b. M. (n.d.). Tafsir al-Qur’ān.

Samarqandī, A. l-L. al-. (n.d.). Baḥr al-ʿUlūm (Vol. 1–3).

Samin Halbi, A. al-A. A. b. Y. (n.d.). Al-Durr Al-Masun Fi ’Ulum Al-Kitab Al-Maknun (Vol. 1–1). Damascus: Dar al-Qalam.

Sanaullah Panipati, M. (n.d.). Tafsīr al-Mazharī (Vol. 1–1). Pakistan: Maktabah al-Rushdiyyah.

Shāfiʿī, A. ʿAbdillāh M. ibn I. al-. (1426). Tafsīr al-Imām al-Shāfiʿī. (M. ibn S. Farran, Ed.) (1st ed). Kingdom of Saudi Arabia: Dār al-Tadmiriyya.

Sholikhah, M. (2017). Pandangan fiqh Kh. Bisri Mustofa dalam tafsir al-Ibriz (Kajian ayat-ayat ibadah). IAIN Ponorogo.

Ṭabarī, A. J. M. b. J. al-. (1420). Jāmiʿ al-Bayān ʿan ta’wīl āy al-Qur’ān (1st ed). Bairut: Muassasah al-Risalah.

Tha’ālibi, A. Z. ’Abd A.-R. I. M. A.-. (1418). Al-Jawahir al-hisān fi Tafsir al-Qur’ān (1st ed.). Beirut: Dar Ihya al-Turas al-Arabi.

Thaʿlabī, A. ibn M. ibn I. al-N. (1422). Al-Kashf wa al-bayān ʿan tafsīr al-Qurʾān (1st ed). Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arab.

Wāḥidī, A. ibn A. al-. (1415). Al-Wajiz fi Tafsir al-Kitāb al-’Aziz (1st ed.). Beirut-Damascus: Dar al-Qalam-Dar al-Shamiyyah.

Zajjāj, A. I. I. ibn M. ibn al-S. al-. (1408). Ma’ani al-Qurʾān (1st ed., V). Beirut: Alim al-Kutub.

Zamakhshari. (n.d.). Al-Kasysyaf.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/hermeneutik.v17i1.19024

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 HERMENEUTIK

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.