PENGAJARAN BAHASA ARAB (Studi Minat Belajar Dan Kemampuan Berbicara Siswa)

Fitriatus Sholihah, Akla Akla, Walfajri Walfajri

Abstract


This study aimed  to analyze the level of  learning interest  and Arabic speaking ability of students in Islamic Junior High School. This research method was quantitative with a survey approach. The study was conducted at Islamic Junior High School 2 central Lampung. Samples of this study were 52 students of grade VIII. The data collection method used a questionnaire and test. The questionnaire method was aimed to students to get data on the level of students’ interest in learning Arabic and the test method was used to get data on the level of students' Arabic speaking ability. The data analysis technique was descriptive quantitative. The results showed that the level of student interest in learning Arabic was low and the level of ability to speak Arabic was less. Low of interest and speaking ability due to the students' learning environment that was not conducive. The learning environment did  not support in increasing speaking ability. The lack of support from the environment would  cause a sense of disinterest of  students in the Arabic learning process. So that the goal of increasing interest in learning and speaking ability would  not be achieved.


Keywords


Arabic teaching, learning interest, speaking ability.

Full Text:

PDF

References


Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Asal, M., Dan, P., Barat, P., Kota, D. I., & Kambuaya, C. (n.d.). No Title.

Asmah, A. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Untuk Mengemukakan Pendapat Melalui Metode Diskusi Pada Siswa Kelas Vi. Paedagoria | FKIP UMMat, 9(1), 45. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v9i1.275

Berbicara, K., Mustofa, B., & Hamid, M. A. (n.d.). Evaluasi Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Oleh: Dony Ahmad Ramadhani* Abstrak. 9(17), 75–96.

Budiawan, R. Y. S., & Rukayati, R. (2018). Kesalahan Bahasa Dalam Praktik Berbicara Pemelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa) Di Universitas Pgri Semarang Tahun 2018. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(1). https://doi.org/10.24176/kredo.v2i1.2428

Budiwibowo, S. (2016). Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Ips Di Smp Negeri 14 Kota Madiun. Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 1(1), 60. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v1i1.66

Handayani, D., Nurhayati, N., & Herawati, H. (2020). Hubungan Antara Minat Belajar Siswa Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas V Sd Negeri Cibuluh 6 Kota Bogor. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.32832/tek.pend.v9i1.2710

Hernawati, T. (2007). Pengembangan Kemampuan Berbahasa Dan Berbicara Anak Tunarungu. Juni.

Hidayati, A. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Pendekatan Komunikatif Kelas V Sd Padurenan Ii Di Bekasi Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 83. https://doi.org/10.30659/pendas.5.2.83-95

Mainizar. (2011). Korelasi motivasi belajar bahasa arab dengan minat berkomunikasi dalam bahasa arab pada mahasiswa jurusan pendidikan bahasa arab fakultas tarbiyah dan keguruan universitas islam negeri sultan syarif kasim riau. Jurnal Sosial Budaya, 8(01), 97–113.

Nandaliana Indratayana, N., Simpen, I., & Sedeng, I. (2016). Penilaian Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Asing. Linguistika, 23(45), 184–195.

Ningsih, S. (2014). Peningkatan Keterampilan Berbicara melalui Metode Bercerita Siswa Kelas III SD Negeri 1 Beringin Jaya Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2(4), 243–256. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/download/3990/2944

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Nuryanto, S., Abidin, A. Z., Setijowati, U., & Sb, N. S. (2018). Peningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Pgsd Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Berbasis Konservasi Nilai-Nilai Karakter Melalui Penerapan Metode Task Based Activity Dengan Media Audio Visual. Jurnal Penelitian PendidikanA & A (Semarang), 35(1), 83–94. https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.15095

Permana, E. P. (2015). Pengembangan Media Pembejaran Boneka Kaus Kaki Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 2(2), 133–140. https://doi.org/10.23917/ppd.v2i2.1648

Qomariah, S. S., & R Sudiarditha, I. K. (2017). Kualitas Media Pembelajaran, Minat Belajar, Dan Hasil Belajar Siswa: Studi Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Kelas X Iis Sma Negeri 12 Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 4(1), 46. https://doi.org/10.21009/jpeb.004.1.3

Rahmayanti, V., Studi, P., & Informatika, T. (2016). Jurnal SAP Vol . 1 No . 2 Desember 2016 ISSN : 2527-967X Pengaruh Minat Belajar Siswa Dan Persepsi Atas Upaya Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Jurnal SAP Vol . 1 No . 2 Desember 2016 ISSN : 2527-967X. 1(2), 206–216.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108

Rusmiati. (2017). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa Ma Al Fattah Sumbermulyo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1(1), 21–36.

Setyonegoro, A. (2013). Hakikat, Alasan, dan Tujuan Berbicara (Dasar Pembangun Kemampuan Berbicara Mahasiswa). Jurnal Pena, 3 (1)(1), 67–80.

Simbolon, N. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2), 14–19. https://doi.org/10.24114/ESJPGSD.V1I2.1323

Sintadewi, N. G. A., Sriasih, S. A. P., & Sudiana, I. N. (2017). Teknik Penilaian Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMA Negeri 4 Denpasar. E-Journal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 1–12.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Tambunan, N. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.993

Tarigan, H. G. (2015). Berbicara: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. In Penerbit Angkasa.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v12i2.8118

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..