Ta'lim Qawa'id al-Lughah al-'Arabiyyah bi 'Istikhdam Nadzam `Alfiyyah li Ibn Malik 'ala `Asas an-Nadzariyyah al-Ma'rifiyyah fi Ma'had al-Ma'ruf bi Pare Kediri

Ahmad Habibi

Abstract


Abstract

 This study aims to determine how the learning process of Arabic grammar and learning evaluation model using nadzham of Alfiyah Ibn Malik at the Islamic Boarding School Al-Ma'ruf Pare Kediri. The research approach used is a qualitative approach with a descriptive type of research. While the research instruments used were observation, interviews and documentation. Analysis data using the Miles and Huberman analysis model with data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that: 1) The learning process using nadzham of Alifiyah Ibn Malik at the Islamic Boarding School Al-Ma'ruf Pare Kediri is conceptualized through learning objectives, methods and approaches. 2) Evaluation of learning using nadzham of Alifiyah Ibn Malik at the Islamic Boarding School Al-Ma'ruf Pare Kediri using tests and non-tests.

Keywords: Learning Grammar, Alfiyah Ibn Malik, Cognitive Theory


Keywords


Learning Grammar, Alfiyah Ibn Malik, Cognitive Theory

Full Text:

PDF

References


’Abdul Aziz Bin Ibrahim Al ’Ashiliy. (2002). Thara`iq Ta’lim Al Lughah Al ’Arabiyah li An Nathiqiin bi Lughat Ukhraa. Rudmuk.

Abdul Basit. (2009). Kontroversi Aliran Nahwu Ulama Basrah dan Kufah Perspektif Sosial-Politik.

Abdul Hamid Dakak. (2013). Pembelajaran Bahasa Arab. Teras.

al-Azhari, A.-S. K. bin ‘Abdullah. (1998). I’rab al-Alfiyah. Maktabah al-Sha’biyyah.

al-Suyuthy, ‘Abd al-Rahman Jalaluddin. (1982). al-Muzhir fi ‘Ulum al-Lughah. Dar al-Fik.

Effend, A. F. (2012). Metodologi Pegajaran Bahasa Arab. Misykat.

Ekawati, D. (2019). Ragam Pemahaman Mahasiswa pada Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh, 21(02), 183–202.

Irhas, M. (2015). تقويم تعليم قواعد اللغة بكتاب أمثلتي في ضوء المدخل الإتقاني في معهد دار الفلاح جفارا جاوى الوسطى. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2).

Lubis, P. (2018). Pembelajaran Nahwu Dengan Nazham Alfiyah Ibn Malik. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 1(1).

Madkur, ’Ali Ahmad. (2010). al Marja’ fii Manaahij Ta’lim Al Lugah Al’Arabiyah Li An Nathiqiin bi Lughat Ukhraa. Daar al Fikri al ’Arabiy.

Mahyudin, R. (2017). Puisi Arab Dan Penafsiran Alquran: Studi Tafsir Al-Kasysyaf Dan Al-Muharrir Al-Wajiz. Kajian Linguistik Dan Sastra, 27(1), 1–14.

Matsna, M., & Mahyudin, E. (2012). Pengembangan Evaluasi dan Tes Bahasa Arab. Alkitabah.

Moleong, L. J. (2015). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mukhtar. (2013). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. GP Press Group.

Munajat, F. (2015). Pembelajaran Nahwu dalam perspektif fungsional. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1).

Munib Musa. (1985). Fi al-Shi-‘r wa al-Naqd. Dar al-Fikr al-Lubnani.

Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 20(01), 19–26.

Rosyid, M. F., & Baroroh, R. U. (2019). Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 4(2), 180–198.

Rusydi Ahmad Thu’imah et.al. (2010). al Marja’ fii Manaahij Ta’lim Al Lugah Al’Arabiyah Li An Nathiqiin bi Lughat Ukhraa. Daar al Fikri al ’Arabiy.

Shawqi Dhaif. (1972). al-Bahts al-Adabi. Dar al-Ma‘arif.

Subagyo, J. (1991). Metode Penelitian dan Prakteki. Rineka cipta.

Subagyo, P. J. (1991). Metode Penelitian: dalam teori dan praktek. Rineka cipta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Syakur Nazri. (2009). Kognitivisme Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa. Insan Madani.

Tanzeh, A. (2011). Metodologi Penelitian Praktis. Teras.

Wijaya, M. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Sinergi Teori Dan Praktek. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i1.24




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v14i1.15408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..