The Context of Professionalism among Early Childhood Education Teachers in Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anhusadar, L. O., & Islamiyah, I. (2020). Kualifikasi Pendidik PAUD Sesuai Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014. Journal on Early Childhood Education Research (JOECHER), 1(2), 55–61. https://doi.org/10.37985/joecher.v1i2.8
Choiro, U. D., & Prasetyo, A. F. (2019). Peran Lembaga Pendidikan Dalam Peningkatan Kualitas Guru Pendidikan Anak Usia Dini. PREMIERE: Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 35–42.
Creswell John W. (2009). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches by John W. Creswell (z-lib.org).pdf (p. 191).
Cruickshank, D. R., & Haefele, D. (2001). Good teachers, plural. Educational Leadership, 58(5), 26–30.
Dewi, I., & Suryana, D. (2020). Analisis evaluasi kinerja pendidik paud di PAUD Al azhar bukittinggi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1051–1059.
Febrina, M. (2022). Problematika Profesionalitas dan Pemenuhan Kualifikasi Akademik Guru dalam Lembaga PAUD. CERDAS, 1(2), 22–32.
Felayati, F., & Nurhafizah, N. (2019). Urgensi Assesment Guru PAUD Profesional Berbasis Kompetensi Personality. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 752–758.
Harris, D. N., & Sass, T. R. (2009). What makes for a good teacher and who can tell? (Vol. 30). Urban Institute Washington, DC.
Hasan, M. A. D. (2023). Etika Propesi Guru Pendidikan Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(5), 354–361.
Hatta, M. (2018). Empat Komptensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru. Nizamia Learning Center.
Ikbal, P. A. M. (2018). Manajemen pengembangan kompetensi profesional guru. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 3(1).
Jameel, S., Peterson, A., & Arthur, J. (2021). Ethics and the good doctor: Character in the professional domain. In Ethics and the Good Doctor: Character in the Professional Domain. https://doi.org/10.4324/9781003137887
Lailatussaadah, L. (2015). Upaya peningkatan kinerja guru. Intelektualita, 3(1).
Maghfiroh, S., & Eliza, D. (2021). Mengenal Standar dan Etika Profesionalisme Guru PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2707–2711.
Mayar, F., Roza, D., & Delfia, E. (2019). Urgensi Profesionalisme Guru PAUD dalam Mengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1112–1119.
Nofriyanti, Y., & Nurhafizah, N. (2019). Etika Profesi Guru Paud Profesional Dalam Mewujudkan Pembelajaran Bermutu. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 676–684.
Noor, M. (2020). Guru Profesional dan Berkualitas. Alprin.
Perni, N. N. (2019). Kompetensi pedagogik sebagai indikator guru profesional. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 175–183.
Putri, R. R. S., & Maslahah, S. (2022). ETIKA PROFESIONALITAS TENAGA PENDIDIK SEKOLAH PAUD INKLUSI TERPADU BINA CERIA. JEDCHEM (JOURNAL EDUCATION AND CHEMISTRY), 4(2), 55–61.
Qolbi, A. Z., Parinduri, D. A., Siregar, F. N. A., & Lubis, N. A. (2023). PELANGGARAN MORAL DAN ETIKA GURU DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI RA. Jurnal Sentra Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 36–42.
Ratnawati, S. R. S. (2020). PROBLEMATIKA LINIERITAS PENDIDIKAN GURU ANAK USIA DINI (Studi Kasus di Kelompok Bermain Islam Terpadu (KBIT) Al-Ihsaniyah Desa Bangun Galih Kecamatan Kramat Kebupaten Tegal). PELANGI: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 2(2), 182–197.
Rochyadi, I. (2014). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru PAUD Melalui Pendidikan dan Pelatihan Guru di PAUD Bougenville Kecamatan Sukajadi Kota Bandung. Empowerment: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 3(1), 1–10.
Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2019). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325
Safitri, D., & Sos, S. (2019). Menjadi guru profesional. PT. Indragiri Dot Com.
Sakti, B. P. (2020). Upaya Peningkatan Guru Profesional Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Globalisasi. Attadib: Journal of Elementary Education, 4(1), 74–83.
Suryana, D. (2013). Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Peraturan Menteri No. 58 Tahun 2009. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(2), 53–61.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. International Institute for Educational Planning Paris.
Wandi, Z. N., & Nurhafizah, N. (2019). Etika Profesi Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).
Wardani, I. K., Ismanto, B., & Sulasmono, B. S. (2021). Pengembangan Website Penilaian Kinerja Guru Pendidikan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9(1), 157–174.
Yasmin, N. S., & Eliza, D. (2021). Kegiatan PKG Untuk Guru PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2764–2768.
Zulkarnain, A. I., Supriadi, G., & Saudah, S. (2020). Problematika Lembaga PAUD dalam Memenuhi Kebutuhan Tenaga Pendidik Sesuai Kualifikasi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 14–25.
ZYURO, H. S. N., & Komalasari, D. (2020). Analisis masalah kompetensi pedagogik guru PAUD tersertifikasi di Kecamatan Lamongan. PAUD Teratai, 9(1), 1–7.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v11i1.20113
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional