Identify the Writing Ability of 5-6 Years Old
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abou-el-saad, T., Afsah, O., Baz, H., & Shaaban, W. (2017). The relationship between visual – motor integration and handwriting skills in Arabic-speaking Egyptian children at the age of 4 – 6 years. The Egyptian Journal of Otolaryngology, 33(4), 663–669. https://doi.org/10.4103/ejo.ejo
Alfatihaturrohmah, A., Mayangsari, D., & Karim, M. B. (2018). Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK X Kamal. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 101–109. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v5i2.4885
Amalia, S., & Patiung, D. (2021). Pengembangan Media Puzzle Untuk Menumbuhkan Kemampuan Mengenal Huruf Latin Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 4(1), 53. https://doi.org/10.24252/nananeke.v4i1.21598
Bayar, S. (2018). Meningkatkan Kemampuan Simbol Huruf Melalui Permainan Ular Tangga pada Anak Usia 5-6 Tahun di Desa Dukuh Krajan RT 09 RW 01 Kelurahan Dukuh Kecamatan Sidomukti Kota Salatiga. Satya Widya, 34(2), 125–137.
Byington, T. A., & Kim, Y. (2017). Promoting Preschoolers’ Emergent Writing. YC Young Children, 72(5), 74–82. https://search.proquest.com/docview/1965103672?accountid=14468%0Ahttp://wx7cf7zp2h.search.serialssolutions.com?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/ProQ%3Aeducation&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.j
Chairunnisa, & Masyhuri, A. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Anak Usia Dini dengan Menggunakan Metode Meniru Tulisan. El-Furqania: Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 06(02), 258–266. https://doi.org/10.1234/elfurqan journal.v6i02.4005
Donica, D. K., Massengill, M., & Gooden, M. J. (2018). A quantitative study on the relationship between grasp and handwriting legibility: does grasp really matter? Journal of Occupational Therapy, Schools, and Early Intervention, 11(4), 411–425. https://doi.org/10.1080/19411243.2018.1512068
Erlianda, T., Fauzi, A., & Amri, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Menulis di Atas Pasir. Aṭfālunā: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 74–85. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v2i2.1336
Fajriyah, L. (2018). Pengembangan Literasi Emergen Pada Anak Usia Dini. Proceedings of the ICECRS, 1(3), 165–172. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1394
Furukawa, S., Hirano, S., Yamamoto, T., Asahina, M., Uchiyama, T., Yamanaka, Y., Nakano, Y., Ishikawa, A., Kojima, K., Abe, M., Uji, Y., Higuchi, Y., Horikoshi, T., Uno, T., & Kuwabara, S. (2020). Decline in drawing ability and cerebral perfusion in Parkinson’s disease patients after subthalamic nucleus deep brain stimulation surgery. Parkinsonism and Related Disorders, 70, 60–66. https://doi.org/10.1016/j.parkreldis.2019.12.002
Ghanamah, R., Eghbaria-Ghanamah, H., Karni, A., & Adi-Japha, E. (2020). Too little, too much: A limited range of practice “doses” is best for retaining grapho-motor skill in children. Learning and Instruction, 69(June), 101351. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101351
Hajovsky, D. B., Niileksela, C. R., Villeneuve, E. F., & Reynolds, M. R. (2019). Gender Matters in Neuropsychological Assessment of Child and Adolescent Writing Skill. Journal of Pediatric Neuropsychology, 5(3), 103–118. https://doi.org/10.1007/s40817-019-00071-5
Hambali, H., & Rodiyah, R. (2020). Kegiatan Menganyam Untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Raudhatul Athfal Al-Hikmah …. Jurnal Kridatama Sains Dan …, 02(01), 19–26. http://jurnal.umnu.ac.id/index.php/kst/article/view/20
Hasbi, M., & Widiyawati, E. (2020). Bermain Bahasa di Rumah. In Direktorat PAUD Kemdikbud.
Hikmah. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan membaca dan menulis permulaan dengan menggunakan media permainan di tk dharma wanita masbagik. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 1(September), 93–109.
Husnaini, N. (2018). Identifikasi Pola Pengenalan Literasi pada Anak Usia Dini di Kota Mataram. Pendidikan Anak, 7(1), 30–40. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpa.v7i1.24443
Ilyas, S. N., & Asti, A. S. W. (2021). Aplikasi Montessori Inspired Activity dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di TK Areta Amata School Makassar. 1754–1766.
Jaya, P. R. P. (2019). Pengolahan Hasil Penilaian Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Lonto Leok Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 76–83.
Karima, R., & Kurniawati, F. (2020). Kegiatan Literasi Awal Orang Tua pada Anak Usia Dini. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 69–80. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2020.61-06
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). PERMENDIKBUD NO. 146 Tahun 2014. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-60984-5.00062-7
Kurnia, R., & Solfiah, Y. (2018). Pengaruh Media Pensil Karakter Animasi Upin Dan Ipin Terhadap Kemampuan Menulis Anak. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 341–350. https://doi.org/10.21009/jpud.122.15
Kusumawati, A., & Sunaria. (2017). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PERMULAAN PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI PERMAINAN PLASTISIN ( Penelitian Tindakan Kelas di Taman Kanak-kanak. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 7–13. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/yby.1.1.7-12
Lestari, A., Herlinda, S., & Herwina. (2019). Analisis Kemampuan Motorik Halusi Sebagai Persiapan Menulis Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun TK Aisyiyah Bustanul Afthal VII Pekanbaru. Talenta Journal, 9(1), 1–11.
Listriani, A., Hapidin, H., & Sumadi, T. (2020). Kemampuan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun dalam Penerapan Metode Spalding di TK Quantum Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 591. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.680
Mardika, T. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 Sd. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 28–33. https://doi.org/10.30595/dinamika.v10i1.4049
Meilanie, R. S. M. (2020). Survei Kemampuan Guru dan Orangtua dalam Stimulasi Dini Sensori pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 958–964. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.741
Mustari, L., Indihadi, D., & Elan, E. (2020). Keterampilan Menulis Anak 4-5 Tahun. Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 39–49. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27195
Otto, B. (2015). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini (3rd ed.). Prenadamedia Group.
Permana, A. (2021). Kesulitan Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus Di Sekolah Dasar Negeri Agom. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 27–36. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v1i0.775
Purwanti, I. Y., & Simatupang, N. D. (2017). Pengaruh Pembelajaran Teka-teki Silang Terhadap Kemampuan Menulis Anak Usia 5-6 Tahun di TK Dharma Wanita Dlangu Mojokerto. Jurnal PAUD Teratai, 06(03), 1–6. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/20253
Raharja, R. M., Kusuma Wardhani, R. D., & Rosidah, L. (2021). Kinerja Guru PAUD di Kota Serang pada Masa Pandemi Covid 19. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–22. https://doi.org/10.37985/murhum.v2i1.28
Rahman, M. H., Kurniasari, N., Kencana, R., Purwasih, W., Mentari, E. G., Muttaqin, M. A., Rahayu, M., Wati, Y. E. R., Khairiah, D., Rahma, A., Nurhidayati, & Lestari, P. (2020). Assesmen Pembelajaran PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Hijaz Pustaka Mandiri.
Rakimahwati, R., Lestari, N. A., & Hartati, S. (2018). Pengaruh Kirigami Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 98. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.13
Sari, Y., Luvita, R. D., Cahyaningtyas, A. P., Iasha, V., & Setiawan, B. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Struktural Analitik Sitentik terhadap Kemampuan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1125–1133. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.515
Sarnah, S., Fadlullah, & Sayekti, T. (2020). Pelaksanaan Kegiatan Jurnal Pagi Dalam Mengembangkan Kemampuan Menulis Permulaan pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Dasar, 1–15. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17785
Segundo Marcos, R. I., López Ferández, V., Daza González, M. T., & Phillips-Silver, J. (2020). Promoting children’s creative thinking through reading and writing in a cooperative learning classroom. Thinking Skills and Creativity, 36(June 2019), 100663. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100663
Sudaryati, S., & Boiman. (2021). Buku Siswa Seni Budaya SMP/MTs Kelas 8. In Buku Siswa Seni Budaya SMP/MTs Kelas 8 (p. 303). Gramedia Widiasarana Indonesia.
Suggate, S., Schaughency, E., McAnally, H., & Reese, E. (2018). From infancy to adolescence: The longitudinal links between vocabulary, early literacy skills, oral narrative, and reading comprehension. Cognitive Development, 47(April), 82–95. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2018.04.005
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Sutopo (ed.); Ke-2). Alfabeta.
Tse, L. F. L., Siu, A. M. H., & Li-Tsang, C. W. P. (2019). Assessment of early handwriting skill in kindergarten children using a Chinese name writing test. Reading and Writing, 32(2), 265–284. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9861-6
Tuljannah, E., Rini, R., & Sofia, A. (2018). Hubungan Permainan Finger Painting dengan Kemampuan Menulis pada Anak Usia Dini. 04(1). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PAUD/article/view/16480/11827
Wahyuningsih, A. N., & Astuti, W. (2018). Implementasi Project Approach dalam Meningkatkan Implementation Of the Project Approach In Improfing the Writing Sskills Of The 8 th University Research Colloquium 2018 Univers. In the 8th University Research Colloquium 2018 (pp. 71–77).
We, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2020). Tradisi Kearifan Lokal Minangkabau “Manjujai” untuk Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1339–1351. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.660
Widyastuti, A. (2017). Analisis Tahapan Menulis Dan Stimulasi Anak Kelompok B-1 Tk Islam Assaadah Limo Depok. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 157. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1533
Zuhrita, S., & Mufidati, N. (2017). Permainan Dakon Writing Therapy untuk Mengembangkan Kemampuan Dasar Menulis Anak Kelompok A TK Aisyiyah 33 Surabaya. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3), 85–89. http://dx.doi.org/10.30651/pedagogi.v3i3b.1037
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v11i1.19602
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional