Open Journal Systems
The Influence of Group Counseling Services on Adolescents Self-Concept
Abstract
This research aims to determine the effect of group counseling services in improving adolescents self-concept. Quantitative approach with one group pre-test post-test experimental method. Sampling was carried out using a purposive sampling technique, with a total of 120 adolescents. The samples were classified into two groups, namely the experimental group and the control group. Meanwhile, the effect of the intervention is described through data analysis techniques that go through the stages of normality test, correlation test, and independent sample t-test. Empirically, the results of this study show that group counseling is effective in improving adolescents' self-concept. Based on the t-test for equality of means, the Sig value is known (2-tailed) is 0,000 <0,05 which indicates that there is a significant difference between the average self-concept scores of adolescents in the experimental group. Apart from that, the effect of group counseling was shown by the self-concept score of the experimental group teenagers which increased from 49,52 percent in the pre-test to 86,62 percent in the post-test. After being given intervention through group counseling, it was determined that the self-concept of the experimental group teenagers was in the high category.
Keywords
References
Abdullah, O. M. (2017). Model Komunikasi Orang Tua dalam Mengatasi Kenakalan Remaja di Kelurahan Soasio Kota Tidore Kepulauan. Jurnal Edukasi, 15(2), https://doi.org/10.33387/j.edu.v15i2.525.
Adimas, A. S. (2018). Efektivitas Konseling Kelompok dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 1(2), 58-63. https://doi.org/10.22460/fokus.v1i2.4167.
Ananda, F. (2018.) Penerapan Diversi sebagai Upaya Perlindungan Hukum terhadap Anak Pelaku Tindak Pidana. Jurnal Daulat Hukum, 1(1), 77-86. https://doi.org/ 10.30659/jdh.v1i1.2566.
Aprilia, G. (2019). Hubungan Antara Tingkat Pengetahuan akan Kesehatan Reproduksi dan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Remaja Perempuan SMP saat Menghadapi Masa Pubertas. Doctoral dissertation: Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Aremu, T. A., John Akinola, Y. O., Desmennu, A. T. (2018). Relationship between Parenting Styles and Adolescents’ Self-Esteem. International Quartely of Community Health Education, 39, 91–99. https://doi.org/10.1177/0272684X18811023.
Arwen, D. (2021). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(2), 564-576. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i2.3084.
Asrina, A., Yusriani, Y. (2020). Pembentukan Konsep Diri Remaja (Studi pada Remaja Korban Perceraian Orang Tua) di Kota Makassar. Window of Public Health Journal, 1(1), 48-58. https://doi.org/10.33096/woph.v1i1.11.
Atmasari, L. (2019). Rancangan Intervensi pada Remaja Berisiko sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Kesehatan Reproduksi. Happiness: Journal of Psychology and Islamic Science, 3(2). https://doi.org/10.30762/happines.v3i2.355.
Baharuddin. (2019). Pentingnya Pola Komunilasi Orang Tua terhadap Perkembangan Pubertas Remaja. An Nisa’: Jurnal Studi Gender dan Anak, 12(1), 610-621. https://doi.org/10.30863/annisa.v12i1.455.
Bustan, R., Sutiasasmitha, E. (2018). Pengabdian Kepada Masyarakat Pelayanan Konseling Individu dan Kelompok pada Warga Binaan di Lembaga Pemasyarakatan Wanita Tangerang. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(4), 236-250. https://doi.org/10.36722/sh.v4i4.301.
Dahlan, Z. (2019). Peningkatan Kualitas Kompetensi Guru BK sebagai Konselor di Sekolah dalam Menghadapi Tantangan Global. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 7(1), 12-27. http://dx.doi.org/10.30829/al-irsyad.v7i1.6664.
Dasalinda., Dwi., Yeni Karneli. (2021). Hubungan Fatherless dengan Penyesuaian Sosial Remaja Implementasi Pelaksanaan Layanan Bimbingan Konseling di Sekolah. Counsenesia Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 2(02), 98-105. https://doi.org/10.36728/cigjc.v2i02.1461.
Dekawati, F. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Intensitas Perilaku Pengguna Narkoba Inhalasi (ngelem) pada Remaja di Kabupaten Bantaeng. Doctoral Dissertation: Universitas Bosowa.
Dewi, Y. P., Mugiarso, H. (2020). Hubungan antara Konsep Diri dengan Efikasi Diri dalam Memecahkan Masalah Melalui Konseling Individu di SMK Hidayah Semarang. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 29-40. https://doi.org/ 10.22373/je.v6i1.5750.
Evi, S. H., Astri, F. (2018). Hubungan Persepsi Pola Asuh Orang Tua dan Kenakalan Remaja di RW 06 Kelurahan Samoja Kecamatan Bantununggal Kota Bandung. Prosiding Seminar Nasional, 179-193. http://insearch.unibi.ac.id/jurnal/2019/01/24/242.
Fatimah, T., Amin, A. (2022). Konsep Diri dan Komunikasi Interpersonal pada Siswa SMP. Academic Journal of Psychology and Counseling, 3(1), 53-72. https://doi.org/ 10.22515/ajpc.v3i1.4260.
Fitriana, E. (2022). Pola Komunikasi Orang Tua terhadap Remaja yang Mengikuti Budaya Korea. Doctoral Dissertation: UIN AR-Raniry Banda Aceh.
Fitriani, A., Wijaya, Y., Sudirman, M. Y., Fahlevi, R., Kusnadi, I. H., Astuti, S. W., Wulanyani, N. M. S. (2023). Konsep Dasar Perilaku Manusia. Global Eksekutif Teknologi.
Gaho, J., Telaumbanua, K., Laia, B. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Role Playing dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Kelas 10 SMAN 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Counseling for all: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2), 13-22. https://doi.org/10.56480/eductum.v1i2.777.
Guntara Z T. 2019. Komunikasi Dakwah Orang Tua terhadap Remaja dalam Mencegah Kenakalan Remaja (Studi Kasus di Desa Banjar Negeri Kecamatan Gunung Alip Kabupaten Tanggamus). Doctoral Dissertation: UIN Raden Intan Lampung.
Hafiza, S., Mawarpury, M. (2018). Pemaknaan Kebahagiaan oleh Remaja Broken Home. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 59-66. https://doi.org/ 10.15575/psy.v5i1.1956.
Handoko, H. P. (2020). Layanan Bimbingan Konseling dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 1 Kota Metro. Jurnal Dewantara, 9(01), 69-84. https://ejournal.iqrometro.co.id/index.php/pendidikan/article/view/128.
Hendri, H. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembentukan Konsep Diri pada Anak. At-Taujih: Bimbingan dan Konseling Islam, 2(2), 56-71. http://dx.doi.org/10.22373/taujih.v2i2.6528.
Hewi, L., Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme for International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 30-41. https://doi.org/10.29408/goldenage.v4i01.2018.
Hidayati, A. (2017). Merangsang Pertumbuhan dan Perkembangan Anak dengan Pembelajaran Tematik Terpadu. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(1), 151- 164. htpp://doi.org/10.21580/sa.v12i1.1473.
Hudaya, A. (2018). Pengaruh Gadget terhadap Sikap Disiplin dan Minat Belajar Peserta Didik. Research and Development Journal of Education, 4(2). https://doi.org/ 10.30998/rdje.v4i2.3380.
Jafar, A. (2019). Dinamika Psikologis Resiliensi Anak dari Ibu Penyintas Kekerasan dalam Rumah Tangga pada Konteks Prestasi Belajar. Jurnal Etika Demokrasi, 4(2), doi: 10.26618/jed.v4i2.2388. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jed.
Jannah, M. (2017). Remaja dan Tugas-tugas Perkembangannya dalam Islam. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 1(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.22373/psikoislamedia.v1i1.1493.
Jidarati, G., Kaminudin, T., Bestari, L. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Role Playing dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2), 41-57. https://uia.e-journal.id/guidance.
Karlina, H., Sopian, A., Fatkhullah, F. K. (2023). Analisis Pendidikan Moral dari Perspektif Agama, Filsafat, Psikologi dan Sosiologi. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1699-1709. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i1.3108.
Karneli, Y., Neviyarni, N., Firman, F., Yulidar, Y. (2020). Pengembangan Modul Konseling Kreatif dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar- Rahman, 6(1), 43-49. https://doi.org/10.31602/jbkr.v6i1.1593.
Kasmawati, K., Alam, F. A. (2021). Penerapan Konseling Kelompok dalam Meningkatkan Self-Esteem Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 1(1), 37-47. https://jurnal.stkipmb.ac.id/index.php/jubikops/article/view/152.
Khairiyah, M. (2019). Hubungan antara Keharmonisan Keluarga dengan Konsep Diri Remaja di Madrasah Aliyah Swasta Taman Pendidikan Islam Medan. Doctoral Dissertation: Universitas Medan Area.
Khairunnisa, H. (2017). Self-Esteem, Self-Awareness dan Perilaku Asertif pada Remaja. Doctoral Dissertation: Universitas Muhammadiyah Malang.
Khomsati, H. W. (2020). Literature Review Penerapan Effluerage Massage untuk Penurunan Nyeri Haid (Disminore) pada Remaja Putri. Doctoral Dissertation: Politeknik Kesehatan Yogyakarta.
Latifah, L., Zwagery, R. V., Safithry, E. A., Ngalimun, N. (2023). Konsep Dasar Pengembangan Kreativitas Anak dan Remaja serta Pngukurannya dalam Psikologi Perkembangan. Educurio: Education Curiosity, 1(2), 426-439. https://qjurnal.my.id/index.php/educurio/article/view/275.
Ledi, K. (2019). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok untuk Meningkatan Self- Esteem pada Siswa Kelas XI SMK Muhammadiyah 2. Sosioedukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan dan Sosial, 8(2), 109-121. https://doi.org/10.26737/jbki.v4i1.781.
Marsela, R. D., Supriatna, M. (2019). Konsep Diri: Definisi dan Faktor. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 3(02), 65-69.
Marsh, H. W. (1992). Self-Description Questionnaire II: Manual. Publication Unit, Faculty of Education. University of Western Sydney: Macarthur.
Nanimusiani, C., Supardi, S., Maulia, D. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Behavior terhadap Konsep Diri Siswa SMP Mardi Rahayu Ungaran: The Effect of Behavior Group Concelling on Self-Concept in SMP Mardi Rahayu Students in Ungaran. Suluh: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2), 33-39. https://doi.org/ 10.33084/suluh.v5i1.1312.
Pahlevi, R., Utomo, P. (2022). Orang Tua, Anak dan Pola Asuh: Studi Kasus tentang Pola Layanan dan Bimbingan Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 4(1), 91-102. http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v4i1.6888.
Putri, N. W. E. (2019). Peran Psikologi Komunikasi dalam Mengatasi Permasalahan Peserta Didik: Studi Kasus Proses Bimbingan Konseling di SMK Kesehatan Widya Dharma Bali. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 52-67. http://doi.org/ 10.37715/calathu.v1i1.776.
Rais, M. R. (2022). Kepercayaan Diri (Self-Confidence) dan erkembangannya pada Remaja. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 12(1), 40-47. http://doi.org/10.30829/al-irsyad.v12i1.11935.
Raissachelva, E. P., Handayani, E. (2020). Hubungan antara Kelekatan pada Orang Tua dan Teman terhadap Subjective Well-Being Remaja yang Ditinggalkan Orang Tua Bekerja sebagai Pekerja Migran. Journal of Psychological Science and Profession, 4(1), 12-22. https://doi.org/10.24198/jpsp.v4i1.23633.
Ramanda, R., Akbar, Z., Wirasti, R. M. K. (2019). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Theory Body Image bagi Perkembangan Remaja. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 121-135. http://doi.org/10.22373/je.v5i2.5019.
Ranny, R., AM, R. A., Rianti, E., Amelia, S. H., Novita, M. N. N., Lestarina, E. (2017). Konsep Diri Remaja dan Peranan Konseling. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(2), 40-47. https://doi.org/10.29210/02233jpgi0005.
Risman, E. (2008). Rasa Percaya Diri pada Setiap Orang. Jakarta: Studia Press.
Risnaedi, A. S. (2021). Konsep Penanggulangan Perilaku Menyimpang Siswa. Penerbit Adab.
Sahaludin, A., Kurniawan, I. (2020). Paradigma Transdisiplineritas dalam Pendidikan Islam. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1(2), 149-160. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/jlpn.
Saiful, S., Nikmarijal, N. (2020). Meningkatkan Self-Esteem Melalui Layanan Konseling Individual Menggunakan Pendekatan Rational Emotif Behaviour Therapy. Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(1), 6-12. http://doi.org/10.32923.IJOCE.V1I1.1134.
Saputro, K., Z. (2018). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama, 17(1), 25-32. https://doi.org/ 10.14421/aplikasia.v17i1.1362.
Sejati, S. (2019). Implikasi Egosentris dan Spiritual Remaja dalam Mencapai Perkembangan Identitas diri. Jurnal Ilmiah Syi'ar, 19(1), 103-126. https://doi.org/10.29300/syr.v19i1.2269.
Siagian, N. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Pendekatan Behavioristik terhadap Penyesuaian Diri Siswa. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 1(2), 90-99. https://doi.org/10.32505/syifaulqulub.v1i2.2460.
Siahaan, R. E. L. (2022). Hubungan antara Keharmonisan dalam Keluarga dengan Konsep Diri pada Remaja Kelas X dan XI di SMA Negeri 2 Siborong-borong. Tugas Mahasiswa Psikologi, 1(1). https://doi.org/10.24114/konseling.v12i1.12183.
Suciono, W. (2021). Berpikir Kritis (Tinjauan Melalui Kemandirian Belajar, Kemampuan Akademik dan Efikasi Diri). Penerbit Adab.
Suhaida, P., Mardison, S. (2019). Pengaruh Teman Sebaya terhadap Konsep Diri Siswa Kelas VIII di MTsN Lembah Gumanti Kabupaten Solok. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 5(1), 25-36. http://doi.org/10.15548/atj.v5i1.752.
Sukaidawati, L., Krisnatuti, D., Megawangi, R. (2016). Konsep Diri Ibu dan Remaja pada Keluarga Cerai dan Utuh. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 9(1), 11-20.
Sumanto, D., Utaminingsih, S., Haryanti, A. (2020). Perkembangan Peserta Didik. Universitas Pamulang Press: Banten.
Sumargi, A. M., Firlita, S. (2020). Pengasuhan Berbasis Kekuatan (Strength Based Parenting) sebagai Predictor Harga Diri Remaja. Jurnal Sains Psikologi, 9(1), 26-38. https://doi.org/10.17977/um023v9i12020p28-38.
Sumini, S., Saputra, W. N. E., Suardiman, S. P. (2020). Efektivitas Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Mengembangkan Konsep Diri Akademik Siswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 10(2), 97-108. https://doi.org/ 10.25273/counsellia.v10i2.5144.
Sulastri, H. M., Saleh, Y. T., Sunanih, S. (2020). Pengaruh Media Kartu Kuarter terhadap Kemampuan Membaca Siswa dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 486-492. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.26874.
Susanto, A. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara: Jakarta.
Tunga, T. L. E. (2022). Gangguan Makan pada Remaja Dipengaruhi oleh Media Sosial. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 11(1), 1-9. https://doi.org/10.35816/jiskh.v11i1.684.
Umami, F., Mufaridah, H. (2022). Pola Asuh Orang Tua Pengganti Pada Pembentukan Akhlak Anak. Maddah: Jurnal Komunikasi dan Konseling Islam, 4(2), 126-137. https://doi.org/10.35316/maddah.v4i2.2144.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak.
Villa, Z. M., Sunarti, E., Muflikhati, I. (2020). Perilaku Investasi Anak Menentukan Peran Nilai Anak dalam Kesejahteraan Anak. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 13(2), 151-152. https://doi.org/10.24156/jikk.2020.13.2.151.
Waruwu, A., Harefa, H. O. N. (2023). Dampak Perhatian Orang Tua terhadap Moralitas Siswa di SMA Negeri 1 Moro’o Tahun Pelajaran 2021/2022. KAUKO: Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(1), 13-37. https://doi.org/10.56207/kauko.v1i1.116.
Widodo, H., Sari, D. P., Wanhar, F. A., Julianto, J. (2021). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan dan Konseling terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2168-2175. https://doi.org/ 10.31004/edukatif.v3i3.1028.
Yanti, F. (2018). Penerapan Teknik Self-Control terhadap Kepercayaan Diri Siswa di SMA Negeri 1 Sigli Pidie. Doctoral Dissertation: UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Yanti, P. D. (2021). Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget terhadap Regulasi Emosi pada Anak Usia Remaja di SMP Negeri 3 Mranggen. Doctoral Dissertation: Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Yunita, (2020). The Importance of Group Counseling Services for Adolescent Self- Esteem. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi dan Kesehatan (J-P3K), 1(3), 261-267. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i3.51.
Zahara, F. (2018). Pengendalian Emosi Ditinjau dari Pola Asuh Orang Tua pada Siswa Usia Remaja di SMA Utama Medan. Jurnal Psikologi Kognisi, 1(2), 94- 109. http://dx/doi.org/10.22303/kognisi.1.2.2017.94-109.
Zuhairini., Noviana. (2020). Konsep Diri Remaja Hamil di Luar Nikah yang Menjadi Single Mother (Studi pada Remaja Hamil di Luar Nikah dalam Memaknai Pengalaman dan Hubungan Sosialnya di Kota Mojokerto. Dissertassion: Universitas Airlangga.
Zakiyah, E. Z., Fedryansyah, M., Gutama, A. S. (2018). Dampak Bullying pada Tugas Perkembangan Remaja Korban Bullying. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 1(3), 265-279. https://doi.org/10.24198/focus.v1i3.20502.
Zulkarnain, I., Si, M., Asmara, S. (2020). Membentuk Konsep Diri melalui Budaya Tutur: Tinjauan Psikologi Komunikasi. Puspantara: Medan.
Zuraida, Z. (2019). Konsep Diri pada Remaja dari Keluarga yang Bercerai. Jurnal Psikologi Kognisi, 2(2), 88-97. http://dx.doi.org/10.22303/kognisi.2.2.2018.88-97.
DOI: 10.21043/kr.v14i2.25044
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 KONSELING RELIGI Jurnal Bimbingan Konseling Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.