Makna Media Massa Bagi Komunitas Sedulur Sikep Dukuh Kaliyoso Desa Karangrowo Undaan Kudus

Anis Fitriyah

Abstract


Sedulur sikep community are one of Javanese tribes who still continoue their ancestral tradition. They discard all of modernization including mass media, trading, politics, and trading. Therefore this article aims to reveal the meaning of mass media from Sedulur sikep perspective and how they response to the mass media existance. This research is a descriptive qualitative method. The results shows that the Sedulur Sikep community manifested the mass media in three attitudes; 1) rejecting the media, carried out by the older generation, 2) semi accepting the mass media with motivational needs and 3) receiving in full, in addition to taking Sedulur sikep in disseminating the information through the internet.

Keywords


entertainment, Sedulur sikep, mass media

Full Text:

PDF

References


Artha, D. J. (2016). Pengaruh Pemilihan Tayangan Televisi Terhadap Perkembangan Sosialisasi Anak. Jurnal EduTech, 2(1), 18–26.

Batubara, A. K. (2008). Pemanfaatan Media Komunikasi Massa Sebagai Sumber Informasi. Jurnal Iqra, 2(1), 73–82.

Budiman, H., & Interseksi Foundation (Jakarta, I. (2005). Hak minoritas: dilema multikulturalisme di Indonesia. Pancoran, Jakarta: Interseksi Foundation.

Darmastuti, R. (2015). Gerakan Sosial Tanpa Kekerasan (Gerakan Sosial Masyarakat Samin Terhadap Rencana Pembangunan Pabrik Semen di Sukolilo, Pati), 16.

Echols, J. M., & Shadily, H. (1975). An English-Indonesian dictionary. Ithaca, (NY) [usw.: Cornell Univ. Pr.

Fitriyah, A. (2015). Politisasi Pendidikan Agama Bagi Keturunan Sedulur Sikep dalam Ruang Lembaga Formal di Kudus. QUALITY, 3(2), 352–368.

Fitriyah, A., & Farihah, I. (2016). Partisipasi Komunitas Samin dalam Guyub Rukun: Merajut Harmoni Kelompok Agama di Desa Karangrowo Undaan Kudus. Fikrah, 4(1), 50–63. https://doi.org/10.21043/fikrah.v4i1.1680

Giyare Kaki Samin Surosentiko Bab Lakon Sikep Winongko Paugerane Urip Kang Dumunung. (n.d.). In Giyare Kaki Samin Surosentiko Bab Lakon Sikep Winongko Paugerane Urip Kang Dumunung. Blora.

Hamzah, A., Manalu, B. A., & Suandra, I. W. (2008). Delik-delik pers di Indonesia. Jakarta: Media Sarana Pr.

Kamus besar bahasa Indonesia. (2007). Jakarta: Balai Pustaka Pub.

Komariah, K., & Subekti, P. (2016). Penggunaan Media Massa Sebagai Agen Sosialisasi Dinas Kesehatan Kabupaten Tasikmalaya dalam meningkatkan Kesadaran Masyarakat akan pentingnya Imunisasi. PRofesi Humas : Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.24198/prh.v1i1.9502

Liputan6.com. (n.d.). Prinsip Hidup dan Perlawanan Unik Kaum Samin.

Mahmud, A. (2015). Kisah Adam dalam Tafsir Sufi (Sebuah Telaah Bibliografis). Suhuf, 27(2), 205–216.

McQuail, D. (1987). Teori Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Jakarta: Erlangga.

McQuail, D. (2006). McQuail’s reader in mass communication theory. London [u.a.: SAGE.

Media, K. C. (2018, Februari). Tahun 2017, Pengguna Internet di Indonesia Mencapai 143,26 Juta Orang.

Menteri Negara Sekretaris Negara Republik Indonesia. (1999). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 1999 tentang Pers. Indonesia, M. N. S. N. R. (1999). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 1999 tentang Pers, 1–11., 1–11.

Mukodi, M., & Burhanuddin, A. (2015). Domestifikasi Perempuan Samin dalam Khasanah Masyarakat Islam Modern. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 15(2), 411–430. https://doi.org/10.21154/al-tahrir.v15i2.271

Munadi, M. (2014). Budaya Politik Masyarakat Samin (Sedulur Sikep) (Studi Kasus di Dukuh Mbombong Desa Baturejo Kecamatan Sukolilo Kabupaten Pati Provinsi Jawa Tengah). POLITIKA: Jurnal Ilmu Politik, 4(1), 69–79.

Octaviani, E. V. (2016). Pola Komunikasi Suku Samin di Kabupaten Blora terkait Ajaran yang Dianutnya. Jurnal The Messenger, 7, 26. https://doi.org/10.26623/themessenger.v7i2.294

Onong Uchjana Effendy. (2003). Ilmu, teori dan filsafat komunikasi. Bandung : Citra Aditya Bakti.

Partanto, P. A., & M. Dahlan Al Barry. (2001). Kamus Ilmiah Populer. Surabya: Arkola.

Puji Lestari, I. (2013). Interaksi Sosial Komunitas Samin dengan Masyarakat Sekitar. Jurnal Komunitas, 5(1). https://doi.org/10.15294/komunitas.v5i1.2376

Rosyid, M. (2017). Studi Komparatif Konsep Ketuhanan Islam dan Agama Adam pada Komunitas Samin. Ulumuna, 16(2), 403–442. https://doi.org/10.20414/ujis.v16i2.184

Sedulur Sikep Struktur Sosial dan Agama Masyarakat Samin di Sukolilo. (2010). Salatiga: Program Pascasarjana Universitas Satya Wacana.

Siregar, E. A. (2017). Perbandingan Media Konvensional dan New Media Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi (Studi Komparatif tentang Penggunaan Surat Kabardan Berita Online terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi di Kalangan Mahasiswa FISIP USU). FLOW, 3(3), 2–11.

Solihat, M. (2015). Diversifikasi Media Massa dan Demokrasi di Indonesia. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, 5(2), 95–102.

Solihin, M., & Kurnia, N. (2017). Pemaknaan Konflik Pabrik Semen Kendeng dalam Framing Media Berita Online kompas.com dan suara merdeka.com. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15(1).

Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanto, E. H. (2017). Media Massa, Pemerintah dan Pemilik Modal. Jurnal ASPIKOM, 1, 477. https://doi.org/10.24329/aspikom.v1i6.53

Turow, J. (2009). Media Today: an Introduction to Mass Communication. London: Routledge.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v7i2.2641

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 FIKRAH





Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan is published by

Prodi Aqidah dan Filsafat Islam IAIN Kudus incorporate with

Asosiasi Aqidah dan Filsafat Islam.

Jl. Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +6282331050629
Website: http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/fikrah
Email: [email protected]

ISSN: 2354-6174 | EISSN: 2476-9649

Creative Commons License
Fikrah Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan by Prodi Aqidah dan Filsafat Islam Fakultas Ushuluddin IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.