Open Journal Systems

PENGARUH PRODUK BANK SYARIAH TERHADAP MINAT MENABUNG DENGAN PERSEPSI MASYARAKAT SEBAGAI VARIABEL MODERATING DI PATI

Hutomo Rusdianto, Chanafi Ibrahim

Abstract

This study aimed to know the products of Sharia Banks, especially in Kota   Pati district toward the interest of saving money by using the public perception as moderating. This research used descriptive quantitative method with populations Islamic Banking (BRI Syariah, BNI Syariah, Mandiri Syariah, Bank Jateng Syariah, Bank Muamalat) in Kota Pati district. The samples were the people who made transactions in Syaria Conventional  Banks  totaling  100  respondents  taken  using quota  sampling  technique.  Methods  of  data  analysis  used MRA (Moderating Regresion Analysis) test. The results of this study showed that the products of existing Islamic banks in microfinance particularly in Kota  Pati distrcit has impacts on people. It proves that the products (savings) of microfinance have benefits for customers. While the public perception can be moderating variables because the public banks can give education to the society that their products are free from usury.


Keywords


Islamic Banking Product; Interest; Perception

References


Arifin, Zainul. (1999). Memahami Bank Syariah. Jakarta: Alvabet. Arikunto, Suharsimi. (2001). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan

Praktek. Januari: Rineka Cipta.

Ghozali, Imam. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program

SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hasan. (2011). “Analisis Industri Perbankan Syariah di Indonesia.” Dalam Jurnal Dinamika Ekonomi Pembangunan, Vol. 1, No. 1, Juli 2011.

Jalaludin, Rakhmat. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja

Rosdakarya.

Rahmawaty, Anita. (2014). “Pengaruh Persepsi Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Di BNI Syariah Semarang.” Dalam Jurnal ADDIN, Vol. 8, No. 1, Februari 2014.

Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: alfabeta.

Suharman. (2005). Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.

Sunaryo. (2004). Psikologi untuk Perawat. Jakarta: EGC. Undang-Undang Nomor 10 Tahun 1998 tentang Perbankan.

Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1992 tentang Perbankan Bagi Hasil, yang direvisi dengan UU No. 10 tahun 1998, bank syariah dan lembaga keuangan non bank tumbuh dengan pesat.

Walgito, Bimo. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi. Yamit,

Zulian. (2002). Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Yogyakarta:

Penerbit Ekonesia.

Yarnest. (2004). Panduan Aplikasi Statistik. Malang: Dioma.


Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

DOI: 10.21043/equilibrium.v4i1.1837

How To Cite This :



Copyright (c) 2017 Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.