Open Journal Systems
PENGARUH PRODUK BANK SYARIAH TERHADAP MINAT MENABUNG DENGAN PERSEPSI MASYARAKAT SEBAGAI VARIABEL MODERATING DI PATI
Abstract
This study aimed to know the products of Sharia Banks, especially in Kota Pati district toward the interest of saving money by using the public perception as moderating. This research used descriptive quantitative method with populations Islamic Banking (BRI Syariah, BNI Syariah, Mandiri Syariah, Bank Jateng Syariah, Bank Muamalat) in Kota Pati district. The samples were the people who made transactions in Syaria Conventional Banks totaling 100 respondents taken using quota sampling technique. Methods of data analysis used MRA (Moderating Regresion Analysis) test. The results of this study showed that the products of existing Islamic banks in microfinance particularly in Kota Pati distrcit has impacts on people. It proves that the products (savings) of microfinance have benefits for customers. While the public perception can be moderating variables because the public banks can give education to the society that their products are free from usury.
Keywords
References
Arifin, Zainul. (1999). Memahami Bank Syariah. Jakarta: Alvabet. Arikunto, Suharsimi. (2001). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan
Praktek. Januari: Rineka Cipta.
Ghozali, Imam. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program
SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasan. (2011). “Analisis Industri Perbankan Syariah di Indonesia.” Dalam Jurnal Dinamika Ekonomi Pembangunan, Vol. 1, No. 1, Juli 2011.
Jalaludin, Rakhmat. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja
Rosdakarya.
Rahmawaty, Anita. (2014). “Pengaruh Persepsi Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Di BNI Syariah Semarang.” Dalam Jurnal ADDIN, Vol. 8, No. 1, Februari 2014.
Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: alfabeta.
Suharman. (2005). Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.
Sunaryo. (2004). Psikologi untuk Perawat. Jakarta: EGC. Undang-Undang Nomor 10 Tahun 1998 tentang Perbankan.
Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1992 tentang Perbankan Bagi Hasil, yang direvisi dengan UU No. 10 tahun 1998, bank syariah dan lembaga keuangan non bank tumbuh dengan pesat.
Walgito, Bimo. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi. Yamit,
Zulian. (2002). Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Yogyakarta:
Penerbit Ekonesia.
Yarnest. (2004). Panduan Aplikasi Statistik. Malang: Dioma.
DOI: 10.21043/equilibrium.v4i1.1837
How To Cite This :
Copyright (c) 2017 Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.