Analisis Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Dengan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa Di MAN Kota Palangka Raya

Romiaty Romiaty, M Wahyu Maulana

Abstract


Analysis of the Two Stay Two Stray Learning Model with Group Guidance Services to Improve Interpersonal Communication of Students in MAN Palangka Raya City. The purpose of this study was to analyze the improvement of students' interpersonal communication skills using the two stay two stray learning model in class X IS 1 MAN Kota Palangka Raya. In this study, researchers used a qualitative method with a field research approach. The subjects of this study were students of MAN Palangka Raya City. From the results of field research, it can be concluded that group guidance services using the two stay two stray learning model can improve students' interpersonal communication skills in MAN Kota Palangka Raya.

Keywords: Two Stay Two Stray, Group Guidance Service, Interpersonal Communication

References


Anggraeni, S. (2014). Anggraeni, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Sosiologi Pada Siswa Kelas X IIS 4 SMA batik 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015 (Universitas Negeri Sebelas Maret). Universitas Negeri Sebelas Maret. Retrieved from https://eprints.uns.ac.id/23403/

Arifin, A. A. (2015). Teknik Two Stay Two Stray Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Wawasan Siswa Dalam Pemilihan Jurusan Di Perguruan Tinggi Negeri. FKIP Universitas Khairun Maluku Utara.

Bastomi, H. (2020). Pemetaan Masalah Belajar Siswa SMK Negeri 3 Yogyakarta Dan Penyelesaiannya (Tinjauan Srata Kelas). KONSELING EDUKASI : Journal Of Guidance And Counseling, 4 No. 1.

Effendi, O. U. (1996). Ilmu Komunikas: Teori Komunikasi dan Praktek. Bandung: Rosdakarya.

Fajar, M. (2009). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hidayat, A. K. (2013). Aplikasi Pembelajaran Materi Dasar Taman KanakKanak Berbasis Android. Jurnal Transit, 1 (3).

Hidayati, R. (2013). Model Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Stimulus Control Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2 (2).

Kafie, J. (1993). Psikologi Dakwah. Surabaya: Indah Offset.

Kurniati, R. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning Teknik Two Stay Two Stray (Dua Tinggal Dua Bertamu) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Lie, A. (2002). Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Gasindo.

Miller, G. R. . (1989). Exploration in Interpersonal Communication. London: SAGA Publications.

Mulyana, D. (2002). Ilmu Komunikasi. Bandung: Rosdakarya.

Nurihsan, J., & Yusuf, S. (2010). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Prayitno, & Amti, E. (2009). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Rahmad, J. (2000). Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosdakarya.

Rico, D. M. P., Fitriana, S., & Lestari, F. W. (2012). Metode Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal. JGK (JURNAL GURU KITA), 4 (1).

Rifaldi, A. M. (2010). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Two Stay Two Stray (TSTS) Untuk Meningkatkan Aspek Kognitif dan Aspek Afektif Siswa Kelas X.5 SMA Negeri 02 Junrejo, Kota Batu. Universitas Negeri Malang.

Siswandini, R. (2015). IMPLEMENTASI BLENDED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI PESERTA DIDIK KELAS XI IPS-2 SMAN 5 JEMBER SEMESTER GASAL TAHUN 2015/2016. JPE : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9 (2).

Suprijono, A. (2010). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Media.

Wijaya, I. S. (2013). Komunikasi Interpersonal Dan Iklim Komunikasi Dalam Organisasi. Jurnal Dakwah Tabligh, 14, No. 1, 115–126.

Winarti, T., Fatirul, A. N., & Hartono. (2020). Model Pembelajaran Problem Based Learning, Inkuiri Terbimbing, dan Learing Creativity Berpengaruh Terhadap Prestasi Belajar Matematika. JURNAL PEDAGOGI DAN PEMBELAJARAN, 3 (3).

Winkel, W. S., & Hastuti, M. M. S. (2005). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v4i2.8467

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: