Permainan Bingo Untuk Menggali Bakat Minat Santri Kelas IX di Madrasah Tsanawiyah

Jessica Fiqma Aprilia, Ari Khusumadewi

Abstract


Bingo Game Media to Explore The Aptitudes and Interests of The Third-Grade Students at Mts Nurul Islam Pungging-Mojokerto. The study aims to develop a product in the form of bingo game media to explore the aptitudes and interests of the third-grade students at MTs Nurul Islam Pungging-Mojokerto who met the acceptability criteria. This study uses Borg and Gall's (2008) research and development (R&D) method, which is only carried out until the fifth stage due to limited costs, power, and time. The five stages are research and data collection, planning, develop preliminary form of product, preliminary field testing, and main product revision. The results obtained from the feasibility test are as follows: 1) The assessment of the media expert test is 98.04%, which is included in the very good category and does not need to be revised. 2) The assessment of the material expert test is 82.35%, which is included in the good category and does not need to be revised. 3) The assessment from prospective users is 78.33%, which is included in the good category and does not need to be revised. Based on these data, it can be concluded that the bingo game product to explore talents and interests shows that it has met the acceptability criteria consisting of feasibility, accuracy, usability, and suitability


Keywords: Aptitude, Interest, Bingo Game Media.


References


Abidin, Z., & Nasirudin, N. (2021). Pengembangan Bakat dan Minat Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Muna Kesilir Banyuwangi. EDUCARE: Journal of Primary Education, 2(2), 119–134.

Afifah, K. N., Chandra Yudistira, P., & Sefianmi, D. (2019). Studi Deskriptif mengenai Minat Karir Mahasiswa Fakultas Psikologi UNJANI Angkatan 2015 yang Ingin Bekerja di Bidang Psikologi berdasarkan Teori Minat Karir John Holland. Skripsi. Bandung: Universitas Jenderal Achmad Yani

Ainurrosidah, L., Ulfatin, N., & Wiyono, B. B. (2018). Pembentukan Karakter Peserta Didik pada Sekolah Berbasis Pesantren Melalui Implementasi Kurikulum Terpadu. Jamp: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 160–170.

Amalianita, B., & Putri, Y. E. (2019). Perspektif Holland Theory serta Aplikasinya dalam Bimbingan dan Konseling Karir. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 4 (2), 63–70.

Arifiana, I. Y., Dinda, I., & Khusnul, K. (2019). Pelatihan Pengenalan Minat dan Bakat Siswa SMP Negeri 1 Labang Bangkalan–Madura. Jurnal Abdikarya: Jurnal Karya Pengabdian Dosen dan Mahasiswa, 3(2).

Bulu, Y., Maemunah, N., & Sulasmini, S. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Bullying pada Remaja Awal. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 4(1).

Endriani, Y., & Karneli, Y. (2020). Peran Konselor dalam Mengembangkan Bakat Siswa melalui Layanan Penempatan dan Penyaluran. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 5(3), 88–95.

Hidayat, A. (2017). Perancangan Buku Panduan Teknik Brush Calligraphy Script. Skripsi. Yogyakarta: Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676.

Khusumadewi, A. (2021). Identification of Student (Santri) Problems on Islamic Boarding School (Pondok Pesantren). In International Joint Conference on Arts and Humanities 2021 (IJCAH 2021) (pp. 990–993). Atlantis Press.

Latief, M. (2017). Pengembangan Permainan Ular Jarra Sebagai Media Pembelajaran pada Materi Pokok Asam-Basa. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).

Latipah, N. (2019). Peran Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan Kemandirian Santri di Pondok Pesantren Nurrohman Al-Burhany Purwakarta. Comm-Edu (Community Education Journal), 2(3), 193–201.

Ibnan, M. M. (2021). Manajemen Pengelolaan Kelas di TK PGRI Bandar Lampung. Skripsi. Lampung: UIN Raden Intan Lampung.

Mahardita, R. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Permainan Bingo pada Materi Bank Sentral, Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran Kelas X di SMA Negeri 1 Krembung. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(2).

Megasari, M., Sundaryono, A., & Firdaus, M. L. (2018). Pembelajaran Probing Prompting untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Anggota Kelompok Ilmiah Remaja. PENDIPA Journal of Science Education, 2(2), 163–169.

Mulyani, E. D. S., Hidayat, C. R., & Ulfa, T. C. (2021). Sistem Pakar untuk Menentukan Jurusan Kuliah Berdasarkan Minat dan Bakat Siswa SMA dengan Menggunakan Metode Forward Chaining. CSRID (Computer Science Research and Its Development Journal), 10(2), 80–92.

Munasih, A., & Nurjaman, I. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Metode Tanya Jawab pada Anak Usia 4-5 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1–15.

Mustaji, S. (2005). Pembelajaran Berbasis Konstruktivistik-Penerapan dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Musya’adah, U. (2021). Bakat Anak dalam Perspektik Psikologi. Jurnal Keislaman, 4(2), 215–231.

Nabila, S. F., & Darminto, E. (2018). Meningkatkan Minat Memanfaatkan Layanan Bimbingan dan Konseling Melalui Penggunaan Media Bimbingan dan Konseling. Jurnal BK Unesa, 14(4), 558-564

Nastiti, D., & Laili, N. (2020). Buku Ajar Asesmen Minat dan Bakat Teori dan Aplikasinya. Sidoarjo: Umsida Press.

Ngongo, A. (2019). Peningkatan Perencanaan Studi Lanjut Melalui Mind Mapping. Jurnal Konseling Gusjigang, 5(2).

Nurfaizah, N., Maksum, A., & Wardhani, P. A. (2021). Pengembangan Board Game untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 122–132.

Oktaviani, T., & Dewi, E. R. S. (2019). Penerapan Pembelajaran Aktif dengan Metode Permainan Bingo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Mimbar Ilmu, 24(1), 47–52.

Priciliasari, L., & Mayasari, S. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Layanan Bimbingan dan Konseling pada Sekolah Menengah Pertama. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 7(5).

Pujilestari, Y., & Susila, A. (2020). Pemanfaatan Media Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 19(02), 40–47.

Rahmayanti, R., Wahyuni, F., Yazia, V., Handayani, D., & Hasni, H. (2020). Pentingnya Menjaga Kesehatan di Masa Pandemi Covid-19 Pada Remaja di Panti Aisyiyah Lubuk Minturun. Abdimas Galuh, 2(2), 158–164.

Saepudin, J. (2019). Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Berbasis Pesantren: Studi Kasus pada SMP Al-Muttaqin Kota Tasikmalaya. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 17(2).

Saputra, D. (2018). Pengaruh Manfaat, Modal, Motivasi dan Edukasi Terhadap Minat dalam Berinvestasi di Pasar Modal. Future: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(2), 178–190.

Sari, R. S., & Suhaili, N. Y. (2020). Bakat Terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Proses Belajar dan Pembelajaran. Ensiklopedia of Journal, 2(5), 140–147.

Sarwita, T. (2018). Analisis Minat dan Bakat Mahasiswa Penjaskesrek Tahun 2017. Jurnal Penjaskesrek, 5(1), 45–55.

Setiawan, N. H. A., & Abdulkarim, A. (2020). Application of Board Game Pancasila Dadu (Pandu) in Civic Learning. Proceedings of the 2nd Annual Civic Education Conference (ACEC 2019), 467–470.

Setyaputri, N. Y., Krisphianti, Y. D. W. I., & Puspitarini, I. Y. D. (2019). Permainan Roda Pelangi (Sebuah Inovasi dalam Media Bimbingan dan Konsleing). Malang: CV Azizah Publishing

Setyawati, S. R. I. P., & Wahyuningtyas, S. A. (2021). Permainan Tradisional: Strategi Alternatif Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal dalam Layanan Bimbingan dan Konseling yang Inovatif. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 1, 222–227.

Vinsensia, Y. U. D. (2018). Penerapan Fuzzy Inference System (FIS) Metode Mamdani dalam Pemilihan Jurusan Perguruan Tinggi (STUDI KASUS: Pelita Nusantara Medan). Publikasi Jurnal dan Penelitian Teknik Informatika. e-ISSN, 2019–2541.

Wacahyani, D. M., & Ningrum, R. T. P. (2021). Santri Berbakat: Pengembangan Minat dan Bakat Melalui Kegiatan Muhadhoroh pada Santri Syarif Hidayatullah Cyber Pesantren. Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–10.

Wintara, I. M. S., & Dasar, J. P. G. S. (2017). Pentingnya Peran Guru dalam Pengembangan Minat, Bakat dan Kreativitas Siswa Melalui Ekstrakurikuler. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3.

Yusuf, M. (2019). Perkembangan Madrasah Formal di Indonesia. Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 135–146.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v6i2.15627

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: