The Role of Social Studies Teachers in Shaping the Awareness of Student National Integration in the Globalization Era

Siti Rishayati, Nuryana Nuryana, Wisnu Hatami

Abstract


This research is motivated by the lack of student awareness of the importance of national integration, the occurrence of disputes between students of different regions and languages, students are more likely to do individualist attitudes that are selfish, to love and boast excessively in other people's countries than their own country. This study aims to determine the role of social studies teachers in shaping students' national integration awareness in the era of globalization at SMP Negeri 1 Ciledug, especially the form of students' national integration awareness in the era of globalization, and the supporting and inhibiting factors in shaping students' national integration awareness in the era of globalization at SMP Negeri 1 Ciledug. This research uses a qualitative method, with a case study approach. The awareness of national integration needs to be formed in students in order to create a harmonious unity, harmony and uniformity, a sense of comfort, mutual help, mutual respect, mutual cooperation, and mutual respect. Because basically the essence of national integration is the same as Bhineka Tunggal Ika which means different but still one goal. But the reality is that there are still many students who lack awareness of national integration so that disputes and divisions occur. So the need for the role of educators, especially social studies teachers is very important in realizing and preparing students to be able to become good citizens in a society that has a variety of differences.


Full Text:

PDF

References


Bahtiar, R. S. (2016). upacara bendera berbasis karakter dalam pengembangan sikap nasionalisme siswa sekolah dasar. INOVASI, 18(2), 71–76.

Cahyono, H., & Iswati. (2017). Urgensi Pendidikan Multicultural Sebagai Upaya Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Kearifan Local. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 15–29.

Dewi, D. A., Hamid, S. I., Asyari, D., Setiawati, R., & Istiqomah, Y. Y. (2021). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mewujudkan Identitas dan Integrasi Nasional. Jurnal Basicedu, 5(6), 5221–5226.

Ellena. (2022). Peran Pendidikan IPS Dalam Pembentukan Perilaku Sosial Di Abad 21. Seri Publikasi Pembelajaran., 1(1), 11–19.

Hidayatullah, M. F. (2010). Pendidikan Karakter Membangun Peradaban Bangsa. Yuma Pustaka.

Irianto, A. M. (2013). Integrasi Nasional sebagai Penangkal Etnosentrisme di Indonesia. Jurnal Humaniora. 2(18), 1–9.

Irwansa, A. (2016). Analisis Pelaksanaan Tata Tertib Sekolah Pada Siswa Di SMK Negeri 1 Makassar. Jurnal Tomalebbi, 2(1), 1–13.

Kirana, Galuh Nastiti. (2017). Pelaksanaan Program Ekstrakurikuler English For Tourism (EFT) di SMA N 1 Muntilan, Kabupaten Magelang. [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.

Kurniawan, Syamsul. (2017). Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Implementasinya secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Ar-Ruzz Media.

Mbato, C. L. (n.d.). Pendidikan Indonesia Masa Depan. Anata Dharma Press.

Mulyasa, E. (n.d.). Menjadi Guru Profesional. Remaja Rosdakarya.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47.

Oktariani, & Ekadiansyah, E. (2020). Peran Literasi dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan, 1(1), 23–33.

Parji. (2011). Pengembangan Nilai-Nilai Integritas dan Identitas Nasional dari Perspektif Pendidikan. Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 1(2), 152–161.

Pratama, M. R., & Rahman Abdul. (2023). Dampak Teknologi pada Dunia Pendidikan. Pinisi Journal Of ART, Humanity and Social Studies, 3(2), 88–96.

Rahmaniyah, I. (2010). Pendidikan Etika. Konsep Jiwa dan Etika Perspektif Ibnu Mishawaih dalam Kontribusinya di Bidang Pendidikan. UIN-Maliki Press.

Ramayulis. (2013). Profesi dan Etika Keguruan. Kalam Mulia.

Rambe, S. A. (2017). Pengaruh Lingkunga Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Pondok Pesantren Dar Al-Ma’arif Kecamatan Kota Pinang [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Rohim, M. N., Suryani, N., & Pelu, M. (2017). Sikap Integrasi Nasional Ditinjau Dari Pemahaman Nilai-Nilai Sejarah Dan Sikap Sosial Siswa. Jurnal CANDI, 16(2), 110–123.

Sari, M. K. (2015). Pengaruh Standarisasi Sarana dan Prasarana Pendidikan terhadap Hasil Belajar Siswa SDN 006 Kecamatan Sangasanga Kabupaten Kutai Kartanegara. Journal Ilmu Pemerintahan, 3(3), 1394–1404.

Sa’ud, U. S. (2018). Inovasi Pendidikan. Alfabeta.

Suradi, A. (2018). Pendidikan Islam Multikultural: Tinjauan Teoritis dan Praktis di Lingkungan Pendidikan. Samudra Biru.

Suranto. (2019). Inovasi Manajemen Pendidikan di Sekolah Kiat Jitu Mewujudkan Sekolah Nyaman Belajar. CV Oase Group.

Wahyuni, S., Murniatie, I. U., Siswiyanti, F., & Maharani, E. R. (2022). Bahan Ajar Telaah Materi. CV. Literasi Nusantara Abadi.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(26), 263–278.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/ji.v7i2.22703

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Ijtimaiya Journal by Prodi Tadris IPS IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.