Upaya Guru PPKn dalam Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Antikorupsi pada Siswa SMP IT As-Syifa

Muhammad Agus Hardiansyah, Ami Samsiah

Abstract


The study conducted in this article aims to know the teacher's efforts and elements in schools in instilling anti-corruption values at SMP AS-Syifa in advantage of anti-corruption values taught to citizenship education (PPKN). The method used in this research is descriptive qualitative research method. The culture of corruption is familiar in Indonesia therefore the importance of planting anti-corruption values. Anti-Corruption Culture is duly taught in learning. The role of teachers at schools not only teaches learning materials, but rather forming the personality of learners to have a concern, honesty, responsibility, discipline, simplicity, independence, and hard work that teaches at school. Not only limited through the role of teachers alone planting anti-corruption values is realized but many aspects that can support it can run well that is through the elements in school. Planting of anti-corruption values can be implanted to learners with various things to create a tanned generation of laws and rules. But the reality of schools not many teaches that indicator of good anticorruption in the elementary level to high school level. The leader of the educator, especially the teacher of the Citizenship Education Studies (PPKN) is essential in realizing the anti-corruption generation in the education environment. This is done to create critical learners and are oriented to the application of anti-corruption values in everyday life.


Full Text:

PDF

References


Dalimunthe, S. S. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Antikorupsi Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Di Madrasah Aliyah Negeri 3 Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Elwi Danil, Korupsi (Konsep, Tindak Pidana Dan Pemberantasaanya), Pt.Raja Grafindo Persada, Jakarta 2012.

Fatmasari, D. (2020). Internalisasi 9 Pilar Karakter Bagi Anak Usia Dini (1 Ed.). Pustaka Senja.

Febriansyah, F. I. (2017). Keadilan Berdasarkan Pancasila Sebagai Dasar Filosofis Dan Ideologis Bangsa. Dih Jurnal Ilmu Hukum, 13(25), 1–27.

Hakim, Muhammad Lukmanul. 2022. "Pendidikan Antikorupsi Di Smp-It As-Syifa". Hasil Wawancara Pribadi: 27 Desember 2022, Sm0-It As-Syifa.

Ikhrom, N. A. (2020). Pola Komunikasi Jaringan Kelompok Perempuan Dalam Peningkatan Partisipasi Politik Di Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.

Imelda Frimayanti, A. (2017). Pendidikan Anti Korupsi Dalam Pendidikan Agama Islam. Dalam Jurnal Pendidikan Islam (Vol. 8).

Marunduri, R. P., & Harefa, H. O. N. (2022). Upaya Guru Ppkn Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Anti Korupsi Pada Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 486–495. Https://Doi.Org/10.56248/Educativo.V1i1.68

Maulidiyah, N. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Islam (Kejujuran) Terhadap Anak Jalanan Melalui Pendekatan Emosional Di Madrasah Diniyah An-Nahdliyah (Madinah) Darus Shuluh Gadang Malang.

Meidiansyah, G. (2017). Relevansi Pembinaan Dalam Lapas Terhadap Terpidana Korupsi Sebagai Upaya Penjeraan Dikaitkan Dengan Undang-Undang Nomor 12 Tahun 1995 Tentang Pemasyarakatan.

Nilai-Nilai Anti Korupsi Pada Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 486-495.

Nuraida, N. (2016). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Melalui Pendidikan Pencak Silat Untuk Anak Usia Dini (Studi Kasus Di Paguron Pencak Silat Galura Panglipur Bandung). Tunas Siliwangi, 2(1), 59–77.

Nur Faziah, Silviana & Rahmat Shaleh, Fuquh (2018). Penanaman Nilai Anti Korupsi Melalui Sosialisasi Pendidikan Anti Korupsi Di Mi Bustanut Thalabah. Abdimas Berdaya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 119-121.

Nurhasanah, Silmiyati. 2022. "Pendidikan Antikorupsi". Hasil Wawancara Pribadi: 27 Desember 2022, Smp-It As-Syifa.

Rahmiati, I. I., Khasanah, I., Fatimah, & Prihandari, I. (2015). Pemetaan Pendidikan Anti Korupsi (Pak) Dalam Pendidikan Menengah Umum Di Kota Surabaya, Sidoarjo Dan Malang. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 15(2).

Ramadhani, Lia. 2022. "Pendidikan Antikorupsi". Hasil Wawancara Pribadi: 27 Desember 2022, Smp-It As-Syifa.

Safriani, F. (2019). Opini Masyarakat Medan Terhadap Calon Legislatif Yang Pernah Terlibat Kasus Korupsi.

Senjaya, P., Kotamena, F., & Andika, C. (2020). Studi Kasus: Pengaruh Pendidikan Karakter Dan Tata Nilai Terhadap Kecerdasan Emosi Dan Kemandirian Siswa Sekolah Dasar Di Serpong.

Sumaryati, Siti Murtiningsih, Siti Murtiningsih, Septiana Dwi Putri Maharani. 2020. Penguatan Pendidikan Antikorupsi Perspektif Esensialisme. Jurnal Antikorupsi.

Sutriyanti, N. K. (T.T.). Peningkatan Mutu Pendidikan Karakter Melalui Peran Orang Tua Dalam Keluarga.

Syaparuddin, S., & Elihami, E. (T.T.). Peranan Pendidikan Nonformal Dan Sarana Pendidikan Moral.

Undang Undang No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Wahidmurni. (2017). Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif.

Waluyo, Kukuh Galang. 2022. “Tindak Pidana Korupsi : Pengertian Dan Unsur-Unsurnya”. Https://Djpb.Kemenkeu.Go.Id/Kppn/Manokwari/Id/Data-Publikasi/Berita-Terbaru/3026-Tindak-Pidana-Korupsi-Pengertian-Dan-Unsur-Unsurnya.Html, Diakses Pada 26 Desember 2022 Pukul 11:00 WIB.

Widiyani, U. (2022). Peran Guru Ips Dalam Menanamkan Sikap Empati Dan Kepedulian Sosial Kelas Xi Sman 1 Slahung Ponorogo.

Zainal Mutaqin, M., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Tanggung Jawab Pendidik Dan Implikasinya Terhadap Lingkungan Pendidikan Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(2), 143–162. Https://Jurnal.Ucy.Ac.Id/Index.Php/Agama_Islam




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/ji.v7i1.18472

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Ijtimaiya Journal by Prodi Tadris IPS IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.