Implementasi Pembelajaran IPS Berbasis Multikultural di SMP TQ Annida Kota Salatiga

Akhid Ilyas Alfatah, Seviyanti Seviyanti

Abstract


Cultural diversity is a natural thing. Multicultural learning makes students aware of their cultural diversity, and respects other cultures. This study aims to describe the stages of multicultural learning in social studies subjects in class VII SMP TQ Annida Salatiga. The research method is a qualitative research method. primary data source from observations of social studies learning activities. While the secondary data sources are the results of interviews with school principals and seventh grade teachers as well as archives of learning activities. The results of this study are the stages in multicultural learning include analysis of potential factors before learning; establish learning strategies in the form of dialogue, observation, and case handling; and develop multicultural-based learning plans. The final conclusion shows that social studies learning uses student centered; its implementation through discussion, role playing and demonstration; and the multicultural learning is more oriented towards the surrounding environment.


Full Text:

PDF

References


Afifah, N. (2017). Implementasi Pembelajaran Berbasis Multikultur dan Budaya di SD/MI. Ar-Riayah : Jurnal Pendidikan Dasar, 1(01), 23–44.

Akhmad Zaini, & Agus Fathoni Prasetyo. (2019). Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Ips Di Smp Negeri 1 Lasem. Tadris : Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 12(2), 1–18. https://doi.org/10.51675/jt.v12i2.26

Ambarita, J., Jarwati, & Restanti, D. K. (2020). Pembelajaran Luring. CV. Adanu Abimata.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktik. Asdi Mahasatya.

Bachtiar, A., & Guntur, W. A. (2015). Pembelajaran Multikultural Pada Siswa Smp Sebagai Upaya Meningkatkan Nasionalisme. Jurnal Seunebok, 2(1), 34–52. https://ejurnalunsam.id/index.php/jsnbl/article/view/556

Budirahayu, T. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Multikulturalisme secara Terintegrasi dan Interaktif di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Indonesia Maju, 2(1), 1–21.

Hamid, F. (2013). Pendekatan Fenomenalogi (Suatu Ranah Penelitian Kualitatif). Penelitian Fakultas Saintek UIN Sunan Kalijogo Yogjakarta, 1(1), 1–15.

Hanum, F., & Raharja, S. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Multikultural. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan UNY, 2(2), 39–51.

Hanum, F., & Rahmadonna, S. (2010). Implementasi Model Pembelajaran Multikultural Di Sekolah Dasar Propinsidaerahisttmewa Yogyakarta. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan UNY, 3(1), 124–440. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v0i0.4629

Ibrahim. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif: Panduan Penelitian Beserta Contoh Proposal Kualitatif. Alfabeta.

Idrus, M. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Erlangga.

Kirom, A. (2017). PERAN GURU DAN PESERTA DIDIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIKULTURAL. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 69–80.

Mahfud, C. (2018). MODEL PEMBELAJARAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM PELAJARAN IPS DI SEKOLAH KREATIF SD MUHAMMADIYAH 20 SURABAYA. TADARUS, 3(1), 1–15.

Munadlir, A. (2016). STRATEGI SEKOLAH DALAM PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. JPSD : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 114–130.

Ningsih, T. (2017). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MEMBENTUK KARAKTER BANGSA MELALUI PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH CONFUCIUS TERPADU SD MULIA BAKTI PURWOKERTO KABUPATEN BANYUMAS. Insania, 22(1), 366–377.

Purwatiningsih, A., & Mulianingsih, F. (2020). Kreativitas Dalam Pembelajaran Pkn Dan Ips Masa New Normal: Learning Media Combination Berbasis Social Legacy. … : Jurnal Pembelajaran IPS …, 5(2), 103–109. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony/article/view/40285

Puspitasari, N. (2012). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN IPS BERBASIS MULTIKULTURAL. Journal of Educational Social Studies, 1(2), 98–103.

Rufaida, H. (2017). MENUMBUHKAN SIKAP MULTIKULTURAL MELALUI INTERNALISASI NILAI_NILAI MULTIKULTURAL DALAM PEMBELAJARAN IPS. SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 4(1), 14–24.

Sani, M. R. (2013). Konsep Pendidikan Multikultural Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Tawadhu, 53(9), 1689–1699.

Septian, A., & Komala, E. (2019). Kemampuan Koneksi Matematik Dan Motivasi Belajar Siswa Dengan Mengunakan Model Problem-Based Learning (Pbl) Berbantuan Geogebra Di Smp. Prisma, 8(1), 1. https://doi.org/10.35194/jp.v8i1.438

Sudrajat. (2014). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. JIPSINDO, 1(1), 1–19.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif. Alfabeta.

Yanti, R. P. (2018). Pembelajaran Berbasis Multikultural Pada Matapelajaran Sosiologi. Jurnal Basicedu, 2(2), 70–74. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i2.51

Zulkarnain, Auliani, D., Gimin, & Hendripides. (2021). THE INFLUENCE OF THE UTILIZATION OF DIGITAL LIBRARY ON THE MOTIVATION AND ACCOUNTING LEARNING OUTCOMES OF VOCATIONAL SMK LABOR BINAAN FKIP UNRI PEKANBARU. Jurnal Randai, 1(2), 18–28.

Sumardi, K. (2009). Pembelajaran Berbasis Multikultural. Tersedia di http://kabepiilampungcom. wordpress. com/2009/10/18/pengembangan-pembelajaran-berbasis-multikultural/(Diunduh 17 Januari 2013).




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/ji.v6i2.11853

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Ijtimaiya Journal by Prodi Tadris IPS IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.