تطبيق الحروف العربية الملايويّة في تعليم النحو بمعهد الفلاح بنجربارو كاليمنتان الجنوبية

Muhammad Rifqi Maulana, Ahmad Rayhan, Yolandha Paramitha Irawan, Bulkiyah Bulkiyah, Rabiyana Amalina

Abstract


The Malay Arabic is one of the cultural heritages that is still being preserved, especially in the Banjar community. Malay Arabic is used to write information in Malay using Arabic. This will lead a child at the preparatory level (Tajhizi) at the Al-Falah Putera Banjarbaru Islamic boarding school to be able to understand Arabic especially Nahwu before using books in Arabic. The aim is to find out the urgency of Malay Arabic in learning nahwu. The methodology in this research is descriptive qualitative. Results of this study are the use of Malay Arabic books will help children to improve their literary skills in reading Arabic writing. Therefore, in learning nahwu in the tajhizi class, which is a mandatory class for all novice students who enter the Al-Falah Putera Islamic Boarding School in Banjarbaru, they use the Malay Arabic books to make it easier to understand the nahwu qaidah being studied.

Keywords


Arabic Learning; The Malay Arabic; Nahwu Learning; Tajhizi Class

Full Text:

PDF

References


Adib, A. (2021). METODE PEMBELAJARAN KITAB KUNING DI PONDOK PESANTREN. Journal Mubtadiin, 7(1), 232–246.

Aisyah, S. (2017). GLOBALISASI BANGSA ARAB DI DUNIA MELAYU. Khazanah : Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan Islam, 59–82. https://doi.org/10.15548/khazanah.v0i0.54

Alma Nur Atika, Rista Syahrida, & Hasnah Faizah. (2022). ANALISIS KESALAHAN PENULISAN ARAB MELAYU RIAU PADA PAPAN NAMA GEDUNG PEMERINTAH PROVINSI RIAU DI KOTA PEKANBARU. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 1(4), 161–174. https://doi.org/10.58192/sidu.v1i4.363

Annisa, M. N., Arista, D., Udin, Y. L., & Wargadinata, W. (2023). Pemerolehan Bahasa Arab sebagai Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). ’Ajamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 12(2), 468–484. https://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.12.2.468-484.2023

Attas, M. N. (1990). Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Mizan.

B., M. (2017). EVALUASI BELAJAR PESERTA DIDIK (SISWA). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4269

Dr. Wina Sanjaya, M. P. (2008). Kurikulum Dan Pembelajaran (Teori & Praktek KTSP). Kencana. https://books.google.co.id/books?id=BJFBDwAAQBAJ

Fazrina, D., & Muradi, A. (2020). DIRĀSAH MANHAJ AL LUGHAH AL ‘ARABIYYAH FÎ MA’HAD AL FALĀH LI AL BANĀT. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(20), 267–282. http://dx.doi.org/10.35931/am.v3i2.317

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599

Junaedi Abdilah, A., & Al Farisi, M. Z. (2023). Systematic Literature Review: Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(1), 39–51. https://doi.org/10.37274/ukazh.v4i1.744

Lathifah Insani, Abdur Rahim, & Ahmad Asrof Fitri. (2022). Pembelajaran Shorof Program Metode Sebarkan (Semangat Belajar dan Bahasa Arab) di Sekolah Islam Online. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 2(4), 129–147. https://doi.org/10.56910/pustaka.v2i4.192

Maulana, M. R., Ilhami, H., & Shodiqin, R. (2023). MASYĀKILU TA’LĪMI ‘ILMI AL-ṢORFI BI MADRASAH AL-IRSYĀD AL-MUTAWASSIṬAH AL-ISLĀMIYYAH. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 6(2), 413–434.

Mursal Aziz, Putri, A., Azzahra, A., & Indriani, R. (2023). Implementasi Kurikulum Pembelajaran Aksara Arab Melayu Kelas IV dI SD Al-Azhar Medan Sumatera Utara. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(1), 90–100. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i1.632

Mushoffa, M. H., & Irhas, M. (2023). تطوير الوسائل التعليمية على أساس تطبيق ويب لينك فلاي (Linkfly) لمهارة القراءة لطلاب الفصل الثامن بالمدرسة مفتاح العلوم المتوسطة الإسلامية بقدس. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 15(1), 109–126. http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v15i1.22114

Nasution, M. R. (2013). AL-HIRA’: Dapat Membaca dan Menulis Aksara Arab Melayu Dalam Tempo 24 Jam (1st ed.). Yayasan Pendidikan Al-Hira’ Permata Nadiah.

Nisa, A. R. (2023). ANALISIS MATERI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA BUKU “ BAHASA ARAB BAKU DAN MODERN AL-LUGHAH AL-‘ARABIYYAH AL-MU’ASHIRAH ” Karya Prof. Dr. Eckehard Schulz. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 12–23. https://doi.org/10.24239/albariq.v4i1.39

Novalita, R. (2014). Pengaruh perencanaan pembelajaran terhadap pelaksanaan pembelajaran (suatu penelitian terhadap mahasiswa pplk program studi pendidikan geografi fkip universitas almuslim). Lentera: Jurnal Ilmiah Sains Dan Teknologi, 147059.

Renaldi, F. S., Mufidah, L.-L. N., & Nurhayati, A. (2023). Metode Al-Bidayah Dalam Meningkatkan Kemampuan Reseptif Bahasa Arab: Qiraah. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i1.747

Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. UIN-Maliki Press.

Roza, E. (2017). Aksara Arab-Melayu di Nusantara dan Sumbangsihnya dalam Pengembangan Khazanah Intelektual. TSAQAFAH, 13(1), 177. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v13i1.982

Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.

Sabirin, S. (2012). Perencanaan kepala sekolah tentang pembelajaran. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9(1), 111–128.

Suryapermana, N. (2017). Manajemen perencanaan pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 183–193.

Syahdan Lubis, Mhd. (2021). Belajar dan Mengajar Sebagai Suatu Proses Pendidikan yang Berkemajuan. Jurnal Literasiologi, 5(2). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v5i2.222

Warni, W., Karim, M., & Afria, R. (2022). WORKSHOP PENULISAN AKSARA ARAB MELAYU PADA MAHASISWA SASTRA INDONESIA UNIVERSITAS JAMBI. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 135–141. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v3i1.1573

Widiyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). IMPLEMENTASI PERENCANAAN PEMBELAJARAN. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 4(2), 16–35. https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v4i2.607

Yanto, B., -, B., -, J., & Hayadi, B. H. (2020). INDENTIFIKASI POLA AKSARA ARAB MELAYU DENGAN JARINGAN SYARAF TIRUAN CONVOLUTIONAL NEURAL NETWORK (CNN). JSAI (Journal Scientific and Applied Informatics), 3(3), 106–114. https://doi.org/10.36085/jsai.v3i3.1151




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v16i1.25216

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..