Penggunaan Metode Teka Teki Silang Untuk Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab di SMPIT Raudhatul Jannah Bogor

Agung Muttaqien, Meidias Abror Wicaksono, Muhammad Ivan Alfian, Abdul Kholik, Muhammad Rendi Ramdhani

Abstract


This research aims to find out the teaching method used to develop the desire to learn the Arabic language among students at Rawdat Al-Jannah Al-Muwasita School in Bogor. One attempt to apply teaching the Arabic language using the crossword puzzle method. The choice of this method is influenced by the need for diversity and creativity among students. The research uses a qualitative descriptive approach and data collection techniques based on interviews, observation, and documentation. The research results are: 1) Applying the crossword method to develop the desire to learn the Arabic language. 2) Internal and external factors that influence the development of the desire to learn the Arabic language. 3) Issues of advantages and disadvantages using the crossword puzzle method in promoting students’ learning desire at Rawdat Al Jannah School, Bogor. The result of the research is that using and applying the crossword method in teaching the Arabic language is one of the appropriate and good methods that have been applied because of this method as an attractive and enjoyable type of learning  Arabic.



Keywords


Crossword Puzzle, Methode, Learning Arabic

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. H., Sulaiman, A. A., & Ismail, A. (2015). Factors Affecting Motivation On Learning Arabic. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 10(1), 82–97. https://doi.org/10.37231/jimk.2020.10.1.112

Achadah, A. ((2019).). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. . An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya dan Sosial, 6(1), 97-114.

Ainak, R. &. (2023). The Influence of Guess Word Game Media on Mastery of Mufrodat Arabic. International Journal of Language and Teaching,, 1(1), 19-26.

Amrina, A., Mudinillah, A., & Ulya, F. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Benime untuk Pembelajaran Mufradat Siswa Kelas 1 di MIN 1 Solok. Arabia, 13(2), 191. https://doi.org/10.21043/arabia.v13i2.12510

Fathoni. (2021). PENTINGNYA PENGUASAAN BAHASA ARAB. . MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 140-152.

Fitrianti, L. (2018). Prinsip kontinuitas dalam evaluasi proses pembelajaran. . Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1), 89-102.

Hasrati, H. A. (2021). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di MIS Ma’arif Ambopadang Kecamatan Tubbi Taramanu Kabupaten Polewali Mandar. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab.

Idrus. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. ADAARA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), https://doi.org/ 10.35673/ajmpi.v9i2.427

Abdullah, A. H., Sulaiman, A. A., & Ismail, A. (2015). [Factors Affecting Motivation on Learning Arabic] Faktor-faktor yang Mempengaruhi Motivasi terhadap Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 10(1), 82–97. https://doi.org/10.37231/jimk.2020.10.1.112

Khaedar, M., & Alam, S. (2023a). The Effect of Using Crossword Puzzle Model on Learning Interest in Indonesian Learning Based on Students’ Literacy. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 56(1), 160–171. https://doi.org/10.23887/jpp.v56i1.52533

Khaedar, M., & Alam, S. (2023b). The Impact of Implementation of Crossword Puzzle Model for Students ’ Learning Outcomes in Indonesia Subject. JED:Journal of EtikaDemokrasi, 8(1), 74–85. https://doi.org/10.26618/jed.v

Lubis, C. Q. (2022). طوير الوسائل التعليمية باستخدام بطاقة الكلمة المتقاطعة لترقية مهارة الكتابة لدى الطلاب الصف الثامن في المدرسة المتوسطة EX PGA UNIVA ميدان. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Sastra, 8(2), 27-43.

Magdalena, I. F. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Bintang : Jurnal Pendidikan dan Sains.

Magdalena, I. S. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. 312-325.

Mahirah, B. (2017). Evaluasi Belajar Peserta Didik (Siswa). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).

Meyad, N. A. (2014). The effect of Differentiated Learning Method in Teaching Arabic Language on Students' Motivation. Journal of Social Science Research, 5(1), 671-678.

Munasip, D. (2021). Permainan teka-teki silang sebagai metode edukatif pembelajaran mufradat Bahasa Arab pada siswa Madrasah Aliyah (MA). . Nady Al-Adab: Jurnal Bahasa Arab, 18(2), 102-110.

Pribadi, M. (2013). Kasus Analisis Kontrastif Bahasa Indonesia dan Bahasa Arab serta Implikasinya dalam Pengajaran Bahasa (Analisis Deskriptif Metodologis). ADABIYYAT.

Rantika, R. (2016). Penggunaan Media Teka Teki Silang Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Iman Pengabuan Kabupaten Pali. (Doctoral dissertation, UIN Raden Fatah Palembang).

Riadi, A. (2017). Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan.

Ritonga, A. W. (2021, 6). Crossword Puzzle as a Learning Media During The Covid-19 Pandemic: HOTS, MOTS or LOTS? In Journal of Physics: Conference Series , 1933(1).

Ruli, E. (2020). Tugas dan peran orang tua dalam mendidk anak. Edukasi Nonformal, 143-146.

Ruli, E. (2020). Tugas dan peran orang tua dalam mendidk anak. Jurnal Edukasi Non formal, 143-146.

SAFITRI, E. D. (2020). استخدام وسائل ألغاز الكلمات المتقاطعة في تعليم المفردات لطلاب الصف الثامن بالمدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية الثالثة تولونج أجونج للعام الدراسي 2020/2019 م.

Santoso, H. B. ((2017). Prototype development and usability evaluation of a mobile-based Arabic language learning application. Journal of Engineering and Applied sciences, 12(8), 1961-1967.

Shidqi, M. H. (2021). Pembelajaran Bahasa arab dengan memanfaatkan lingkungan berbahasa bagi mahasiswa di Perguruan Tinggi. Jurnal Education and development, 9(3).

Silang, P. T. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab (Mufradat) dengan Media. 1-11.

Sonu, S. R. (2017, 8). Prediction of Parkinson's disease using data mining. In 2017 international conference on energy, communication, data analytics and soft computing. 1082-1085.

Suttrisno, Y. N. (2020). Mengembangkan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research And Tought Elmentary School Of Islam Journal.

Uliyah, A. &. (2019). Metode permainan edukatif dalam Pembelajaran bahasa arab. Jurnal Shaut Al-Arabiyah,.

الحجي, ب. ا. (2014, 5). عوامل الدافعية التي تؤثر على تعلم اللغة الثانية لدى طلبة قسم اللغة الإنجليزية بکلية التربية الأساسية في دولة الکويت. حوليات أداب عين شمس. Jurnal Pendidikan Vokasi, 111-134.

عليان الرشيدي, أ. &. (2022). أهمية ودور استخدام الحاسوب في تطوير التعلّم والتدريب. مجلة کلية التربية (أسيوط), 4(38), 231-257.

فريد عبدالله السليم الملحم, ن. (2023). أثر برنامج إثرائي قائم على التقييم الدينامي في تنمية التفكير الناقد للطالبات الموهوبات. مجلة کلية التربية (أسيوط),, 1(39), 161-185.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v15i2.22782

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..