Teaching Sound of Arabic and Its Implementation in Maharah Kalam

Nailin Najihah

Abstract


Teaching sounds cannot be removed from second language learning. Learning sounds are very important because the original speaker will not understand what is said by foreign speakers if the sound of the language is not right so this paper aims to increase the treasures of the importance of teaching language sounds and their implementation in the kalam kalah. This research is a research library research with a descriptive qualitative approach. Primary data is taken from books and journals about Aswat Science As for secondary data obtained by researchers from sources that support this study, analyzed based on content analysis techniques. The result is to teach the sound of language it is necessary to do continuous practice can be said well starting from the sound of phonemes, syllables, words, and sentences. Teaching the sound of the language can be implemented directly in the learning of Maharah Kalam with the teacher as the main figure who gives an example and then the student imitates it. From imitating and repeating this they will get used to and understand the patterns in the sound. 


Keywords


sound; teaching of sound; maharah kalam

Full Text:

PDF

References


Al Adil, Musthafa, As Shawait Fi Ad Dars Ash Shautiy (Maroko, 2017) www.alukah.net

Dunnette, Ketrampilan Pembukuan (Jakarta: PT. Grafindo Persada, 1976)

Gordon, Davis, Kerangka Dasar Sistem Informasi Manajemen (Jakarta: PT. Pustaka Binaman Presindo, 1999)

Jafar, Hamsiah, Pembelajaran Bahasa Arab (Makassar: Allaudin University Press, 2011)

Loren, Bagus, Kamus Filsafat (Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1996)

Nadler, Keterampilan Dan Jenisnya (Jakarta: PT. Grafindo Persada, 1986)

Rasyidi, D. A. W. (2018). Ta’lim Al-Aswat wa Tathbiquha Fi Maharah Al Kalam Li Ghairi An Nathiqin Bil ’Arabiyyah. UIN Maliki Press.

Sumarna, Cecep, Filsafat Ilmu Dan Perkembangannya Di Indonesia (Jakarta: Bumi Aksara, 2007)

Tarigan, Henry Guntur, Metodologi Pembelajaran Bahasa I (Bandung: Angkasa, 1991)

Amrulloh, M. A. (2016). FONOLOGI BAHASA ARAB (Tinjauan Deskriptif Fonem Bahasa Arab). Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 8(1).

Andrian Permata, B. (2015). TEORI GENERATIF-TRANSFORMATIF NOAM CHOMSKY DAN RELEVANSINYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. I=Empirisma: Jurnal Pemikiran Dan Kebudayaan Islam, 24(2).

Batubara, H. (2021). Proses Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Anak. Kode : Jurnal Bahasa, 10(4), 164–173. https://doi.org/10.24114/kjb.v10i4.30772

Buthri, H. Al, & Busyqafi, A. (2020). Istiratijiyyatu Taysiri Ta’lim Wa Ta’allum Al-Ashwat Al-Arabiyyah Li An-Nathiq Bighairiha. Al Mayadin: Jurnal Humaniora, 1(1).

Hady, Y. (2019). Pembelajaran Mahārat al-Kalām Menurut Rusdy Ahmad Thu’aimah dan Mahmud Kamil al-Nâqah. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1). https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-04

Hasan, N. (2018). علم األصوات العربية؛ تطوراتها ونظريتها والاستفادة منها لتعليم اللغة العربية. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6(2), 150.

Hidayat, M. S. B. (2019). Pembelajaran Fonologi Arab Dengan Minimal Praise Dan Tongue Twister. Jurnal Tanling, 3(2).

Ibnu Jabir Al Qorni, H. (2018). An Nabr fi Al Arabiyyah. Jurnal Fakultas Pendidikan Agama Islam Dan Bahasa Arab, 34(4), 544.

Khitam, A. K. (2014). PERILAKU FONEM DALAM BAHASA ARAB DAN IMPLIKASINYA TERHADAP MAKN. AdAdabiyyāt, 14(1). https://doi.org/10.14421/ajbs.2015.14106

Masfufah, N. (2018). ANALISIS KONTRASTIF FONEM VOKAL DAN KONSONAN BAHASA INDONESIA DENGAN BAHASA BENUAQ. LOA: Jurnal Ketatabahasaan Dan Kesusastraan, 13(2), 110. https://doi.org/10.26499/loa.v13i2.1669

Mufidah, N., & Zainudin, I. (2018). Metode Pembelajaran Al-Ashwat. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab2, 4(2).

Mulyaningsih, D. H. (2014). Perbandingan Fonologi Bahasa Indonesia Dan Bahasa Mandarin. BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(1), 1–10. https://doi.org/10.21009/bahtera.131.01

Rohman, A. (2022). Bahasa Arab dan Problematika Pembelajarannya. Jurnal Sanaamul Qur’an, 3(1).

Senen, M. D. (2017). Kontribusi Ilmu Fonetik Dalam Studi Bahasa Arab. Tamaddun: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 17(1). https://doi.org/10.19109/tamaddun.v17i1.2512

Septiyowati, N. D., Ahmad, H., & Sumarti, E. (2019). PEMEROLEHAN FONEMANAK USIA 2-6 TAHUN (Sebuah Kajian Psikolinguistik). AlFabeta: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 2(1).

Suardi, I. P., R, S., & Asri, Y. (2019). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Yanita, S. R., & Sekarwati, S. H. (2015). KONTRAS INTONASI KALIMAT DEKLARATIF DAN INTEROGATIF DALAM BAHASA BIMA. Sirok Bastra: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 3(2).

Bahasa’

‘Bunyi’ [accessed 1 June 2022]

مَهَارَةٌ’




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v14i2.15217

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..