Pelaksanaan Kurikulum Prodi PBA IAIN Sultan Amai Gorontalo Mengacu KKNI dan SN-Dikti dalam Perkuliahan Berbasis Online

Syindi Oktaviani R. Tolinggi, Maksudin Maksudin

Abstract


This research is a type of field research using qualitative research methods. This research was conducted in PBA IAIN Sultan Amai Gorontalo. The data in this research was obtained through three ways, namely: observation, interview, and documentation. The results of this research found that the implementation of the curriculum of PBA Study Program refers to KKNI and SN-Dikti at IAIN Sultan Amai Gorontalo in online lectures are still not running to the maximum. Not yet the maximum implementation of the curriculum is caused by several things, namely: first, diversity of perception and unfulfillment of all components in rps compiled by lecturers, because there is no special assistance for lecturers to compile RPS referring kkni. Second, the changes in online lectures that occur suddenly cause the Study Program and lecturers are not ready in planning the adjustment of lectures, thus impacting on the unclear direction of the online lecture process. The regulation of curriculum implementation refers to KKNI and SN-Dikti which can be input for PBA Study Program in online lectures, consisting of three lecture halls, namely room 1 for independent activities, room 2 for collaboration activities, and room 3 for virtual face-to-face activities.


Keywords


PBA Curriculum, KKNI and SN-Dikti, Online

Full Text:

PDF

References


Abdul Haris, “Penerapan Kurikulum Berbasis KKNI Pada Program Studi Pendidikan Agama Islam”, Al-Furqon: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 2, 63-81, 2018. DOI:

http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alfurqan/article/view/3440

Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, Panduan Pengembangan Kurikulum PTKI Mengacu pada KKNI dan SN-Dikti, Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam, 2018.

Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi di Era Industri 4.0, Jakarta: Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi, 2018.

Enjang Burhanuddin Yusuf, “Kurikulum MKDU Bahasa Arab di PTKI Pesrpektif Arabic for Academic Purposes (PAP)”, Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. Vol. 8, No. 2, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v8i2.2002

Fatwiah Noor, “KurikulumPembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi”, Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab. Vol. 2, No. 1, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.29240/jba.v2i1.305

IMLA, Asosiasi Prodi PBA, Asosiasi Prodi PSA, Hasil Lokakarya Standar Kurikulum Prodi PBA dan BSA Jenjang S-1 PTKIN, PTKIS, PTU, dan PTS di Indonesia, Universitas Padjajaran Bandung, pada Tanggal 7 Februari 2019.

Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi. Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi, Jakarta: Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan, 2016.

Muhbib Abdul Wahab, “Standarisasi Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri, “Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 3, No. 1, 32-51, 2016. DOI: 10.15408/a.v3i1.3187

Nanin Sumiarni dan Aziz S. Syafrawi, “Efektifitas Pembelajaran Menyimak dan Berbicara untuk Pemula Berbasis KKNI pada Mahasiswa Jurusan PBA IAIN Syekh Nurjati Cirebon”, El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 8, No. 1 (2019), h. 78, http://dx.doi.org/10.24235/ibtikar.v8i1

Nurhadi dan Agung Setiyawan, “Model Penerapan Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI) Sebagai Penguatan Mutu Program Studi Pendidikan Bahasa Arab”, Al-Mahara: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 3, No. 2, 219-238, 2017. DOI: https://doi.org/10.14421/almahara.2017.032-02

Oemar Hamalik, Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2016.

Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2012 Tentang Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI (Permendikbud) Nomor 73 Tahun 2013 Tentang Penerapan KKNI Bidang Pendidikan Tinggi, Pasal 10 Ayat (4).

Peraturan Menteri Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi (Permenristek Dikti) RI Nomor 44 Tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi (SN-Dikti).

Tim Pengembang Kurikulum, Kurikulum Berbasis KKNI Prodi Pendidikan Bahasa Arab Jenjang S-1 Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan IAIN Sulan Amai Gorontalo, 2018.

Uwes Anis Chaeruman, PEDATI (Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi): Model Desain Sistem Pembelajaran Blended, Jakarta: Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta, 2018




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v13i2.11680

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..