Whatsapp Small Groups sebagai Media Pembelajaran Maharah Al-Kalam di Masa DARING

Halimatus Sa`diyah, Ivan Alfian

Abstract


Arabic learning is carried out online including speaking skills. This condition causes the absence of offline meetings between students and makes it awkward for them to have dialogue in Arabic with their friends. For that, lecturers must be creative so that the target of learning speaking skills can still be achieved. One of them is by using the Whatsapp small groups. This research is descriptive qualitative type.This study aims to describe the Whatsapp small group as a learning media for speaking skills. Respondents in this study were 39 students in the PKPBA (Special Arabic Language Learning Program) class PS7. Data obtained through interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that learning speaking skills online using the Whatsapp small group media can foster comfortable interactions for students so that there is no feeling of awkwardness, shame, or fear of being wrong if they have to dialogue with other students. Also, learning speaking skills is helped using voice note and video call features on the Whatsapp small group media.

Keywords


Learning media; Whatsapp Small Groups; Speaking skills

Full Text:

PDF

References


Abdurochman. (2017). Bahasa Arab dan Metode Pembelajarannya. Bandar Lampung: AURA.

Alam Budi Kusuma, W. A. (2019). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Google Classroom Di Sekolah Tinggi Agama Islam Masjid Syuhada (Staims) Yogyakarta. Komunikasi dan Pendidikan Islam, 151-180.

Aminuddin. (2014). Media Pembelajaran Bahasa Arab . Al-Munzir , 21-30.

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 282-289.

Charis, M. A. (2017). Cara mudah berbicara Bahasa Arab. Sidoarjo: CV. Lisan Arabi.

Chasanah, R. (2014). Total Physical Response (Tpr) Untuk Meningkatkan Teknik Maharah Al-Kalam Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Madrasah, 27-51.

Fitriani, A. (2019). Implementasi Pembelajaran Yang Efektif Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah . Ar-Riayah : Jurnal Pendidikan Dasar , 53-63.

Halimatus Sa`diyah, R. R. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Penuh Inovasi dan Kontemporer. Malang: Nusantara Global Press.

Jumiatmoko. (2016). Whatsapp Messenger Dalam Tinjauan Manfaat Dan Adab. Wahana Akademika, 51-66.

Kuswoyo. (2020). Kebutuhan Media Daring Untuk Pembelajaran Bahasa Arab Pada Masa Pandemi . El-Wahdah: Jurnal Pendidikan , 35-47.

Mahmuda, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab . An-Nabighoh, 132-135.

Mustofa, M. A. (2020). Analisis Penggunaan WhatsApp. Arabiyatuna, 333-346.

Mutmainnah. (2020). Pemanfaatan Vlog sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan maharah kalam bagi mahasiswa. Arabia, 135-140.

Nur, C. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Film Kartun Terhadap Peningkatan Maharah Al-Kalam Peserta Didik. Diwan, 92-105.

Sa`diyah, H. (2018). Bermain Peran (Role Playing) Dalam Pembelajaran Maharah Al-Kalam Di PKPBA UIN Maliki Malang . Tarbiyatuna, 1-15.

Sa`diyah, H. (2019). Pembelajaran Mahārah Al-Kitābah Berbasis Blended Learning Di Tingkat Perguruan Tinggi. Lughawiyyat, 39-50.

Sa`diyah, H. (2019). Upaya Menumbuhkan Self-Confidence Berbicara Bahasa Arab Mahasiswa Melalui Grup Whatsapp. Al-Mi`yar, 150-165.

Sa`diyah, H. (2021). Berinovasi dengan game wordwall untuk pembelajaran mufradat bahasa arb di masa pandemi covid-19. In Tetap Kreatif dan inovatif di tengah pandemi covid-19 (pp. 50-61). Jawa Tengah: Penerbit NEM.

Syaffruddin, N. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v13i1.10217

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..