Islamic Education Politics Ambiguity of Policy Intepretation in Islamic Religious College: between Negotiation and Institutional Authority
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbas, Syahrizal. Managemen Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2009.
Abdul Wahab, Solichin. Analisis KebijaksanaaN: dari Formulasi ke Implementasi Kebijaksanaan Negara. Jakarta: Bumi Aksara, 1997.
Agung, Iskandar, and Agus Santoso. “Dinamika LPTK Menuju Perguruan Tinggi Kelas Dunia (World Class University/WCU)”, Perspektif Ilmu Pendidikan 31, no. 1 (2017): 42–54.
Al Makin. “Bisakah Menjadi Ilmuwan di Indonesia?: Keilmuan, Birokrasi, dan Globalisasi”, Pidato Pengukuhan Guru Besar UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, November 8, 2018.
Ali, Mukti. Beberapa Masalah Pendidikan di Indonesia. Yogyakarta: Yayasan Nida, 1971.
Ali, St. Hasniyati Gani. “Kebijakan Pemerintah terhadap Pembinaan Pendidikan Islam”, Al-Ta’dib 8, no. 2 (2015): 99–110.
Altbach, Philip G. The Road to Academic Excellence: Pendirian Universitas Riset Kelas Dunia. Jakarta: Salemba Humanika, 2012.
Amirudin, “Dinamika Lembaga Pendidikan Tinggi di Indonesia”, Jurnal MIQOT 41, no. 1 (2017): 98–117.
Anwar, Mohammad Emnis. “Menelusuri Kebijakan Pendidikan Islam di Indonesia”, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 5 (2017).
Asy’ari, Musa. Menggagas Revolusi Kebudayaan Tanpa Kekerasan. Yogyakarta: LESFI, 2003.
Aziz, Abdul. “Memperkuat Kebijakan Negara dalam Penanggulangan Radikalisme di Lembaga Pendidikan”, Hikmah Journal of Islamic Studies 12, no. 1 (2016): 29–58.
Azra, Azyumardi. “Kebijakan Pendidikan Islam di Era Otonomi Daerah”, EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 2, no. 2 (2017).
Bappenas. Laporan Kajian Pendanaan Pendidikan Tinggi di Indonesia. Jakarta: Bappenas, 2010.
Barber, Michael, Katelyn Donnelly, and Saad Rizvi. “An Avalanche Is Coming: Higher Education and the Revolution Ahead”, Voprosy Obrazovaniya/Educational Studies 3, no. 1 (2013): 152–229.
Baudet, and Brugmans. Politik Etis dan Revolusi Kemerdekaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 1987.
Carey, Kevin, and Mark Schneider. Accountability in American Higher Education. New York: Palgrave MacMillan, 2010.
Cohen, Herb. You Can Negotiate Anything. New York: Arrangement with Lyle Stuart, 1980.
Creswell, John W. Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
Fathurrohman, Muhammad, and Sulitiorini. Implementasi Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras, 2012.
Fikri, Abdullah. “Partisipasi Politik Masyarakat Difabel dalam Pembentukan Kebijakan Pendidikan Tinggi Inklusif”, INKLUSI 1, no. 1 (2014): 109–28.
Foucault, Michel. Discipline and Punish: the Birth of the Prison, trans. A. Sheridan. Harmonsworth: Peregrine, 1977.
_______. Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, ed. C. Gordon. Bringhton: Harvester, 1980.
Gardiner, Mayling Oey. Era Disrupsi: Peluang dan Tantangan Pendidikan Tinggi Indonesia. Jakarta: Akademi Ilmu Pengetahuan Indonesia, 2017.
Hardiman, F. Budi. Filsafat Modern. Jakarta: Gramedia, 2007.
Hasan, Ibnu. “Meninjau Ulang Kebijakan Pemerintah Bidang Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam”, Journal Islamdina 17, no. 2 (2016): 1–20.
Hefni, Wildani. “Kebijakan Politik dalam Pengembangan Tradisi Akademik Intelektual Perguruan Tinggi Keagamaan Islam”, Akademika: Jurnal Pemikiran Islam 23, no. 1 (2018): 107–28.
Hilmy, Masdar. Pendidikan Islam dan Tradisi Ilmiah. Malang: Madani, 2016.
Hogwood, B.W, and L.A. Gunn. Policy Analysis for the Real World. Oxford: Oxford University Press, 1984.
Irianto, Sulistiowati. Otonomi Perguruan Tinggi: Suatu Keniscayaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2012.
Khon, Koh Aik. “Hallmark of a Worl-Class University”, College Student Journal, 2005.
Mahfud, Choirul. Politik Pendidikan Islam: Analisis Kebijakan Pendidikan Islam Pasca Orde Baru. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.
Masdin. “Konsep Dasar Analisis Kebijakan Pendidikan Tinggi”, Shautut Tarbiyah 21, no. 1 (2009): 83–101.
Matondang, A. Yakob. Perguruan Tinggi Islam Sebagai Subjek dan Objek Moral Akademik di Era Globalisasi. Yogyakarta: Tiara Wacana, 1998.
Miles, Mateew B., A.M. Huberman, and Johny Saldana. Qualitative Data Analysis: a Methods Sourcebook. Thousand Oaks, California: Sage Publication, Inc., 2014.
Moko, Haryatmoko. Etika Politik dan Kekuasaan. Jakarta: Kompas, 2003.
Munadi, Muhammad, Fetty Ernawati, and Hakiman Hakiman. “The Reality of Knowledge Management in Islamic Higher Education”, Jurnal Pendidikan Islam 7, no. 2 (2018): 225–37.
Muzammil, As’ad. “Kebijakan Pemerintah dalam Bidang Pendidikan: dari Orde Lama sampai Orde Baru (Suatu Tinjauan Historis)”, Potensia 2, no. 2 (2016): 183–98. S.,
Nasution, S. Metode Penelitian Naturalistik. Bandung: Tarsito, 1998.
Nazir, Mohammad. Metode Penelitian. Jakarta: Erlangga, 1999.
Parker, Tara L., and Michelle Sterk Barret. The State of Developmental Education Higher Education and Public Policy Priorities. New York: Palgrave MacMillan, 2014.
Pomalingo, Samsi. “Perguruan Tinggi dan Transformasi Nilai-nilai Islam dalam Konteks Sosial-Budaya Masyarakat Indonesia”, Jurnal Ilmiah Peuradeun 2, no. 3 (2014): 119–34.
Portnoi, Laura M. Higher Education, Policy, and the Global Competition Phenomenon. Los Angeles Amerika Serikat: Palgrave MacMillan, Center for International and Development Education Graduate School of Education&Information Studies, 2010.
Putra, Galih R.N. Politik Pendidikan: Liberalisasi Pendidikan Tinggi di Indonesia dan India. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2016.
Ritzer, George, and Douglas J. Goodman. Teori Sosisologi: dari Sosiologi Klasik sampai Perkembangan Mutakhir Teori Sosial Postmodern. Yogyakarta: Keasi Wacana, 2010.
Saifullah. “Reformulasi Paradigma Kajian Keislaman di Perguruan Tinggi Agama Islam (PTAI)”, Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 10, no. 2 (2012).
Shaleh, Abdul Rohman. Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa. Jakarta: Raja Grafindo, 2004.
Suryadi, Aceh. Analisis Kebijakan Pendidikan: Sebuah Pengantar. Bandung: Rosdakarya, 1994.
Sutrisno. Pembaharuan Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Fadilatama, 2011.
Tanzeh, Ahmad. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras, 2009.
Tilaar, H.A.R, and Riant Nugroho. Kebijakan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.
Wahidmurni. Penguatan Kelembagaan Menuju Destinasi Utama. Malang: UIN Maliki Press, 2014.
Wahyono, Andi. “Kebijakan Pendidikan Islam: Hibridasi Lembaga Pendidikan Tinggi”, Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2014): 115–34.
Widodo, Joko. Analisis Kebijakan Publik: Konsep dan Aplikasi Analisis Proses Kebijakan Publik. Malang: Bayumedia, 2009.
Wit, Hans de, and Tony Adams. Policies, Rationales, and Practices in Australia and Europe. New York: Palgrave MacMillan, 2010.
Zurqoni. Meretas Peran Perguruan Tinggi: Refleksi atas Idealitas Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi Islam. Yogyakarta: ar-Ruzz Media, 2013.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/addin.v13i2.7003
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 ADDIN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by: