Internalisasi Nilai-Nilai Karakter pada Anak Usia Dini di Era Pandemi Covid-19
Abstract
This study aims to find out how the teacher’s efforts to internalize character values in early childhood during the covid-19 pandemic at Masyithoh Cebolek Margoyoso Pati Kindergarten and the problems they face. In its implementation, it uses a qualitative case study approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Research subjects include teachers and literature searches. The results showed that the first; character values instilled in early childhood consist of 18 character values as referred to by the Ministry of Education and Culture, second; teachers’ efforts to internalize character values during the Covid-19 pandemic through several ways including a) continuous habituation, b) application of blended learning systems, c) application of multiple methods in every learning and d) strengthening of parenting parents offline and online. Third; the emergence of problems in the implementation of internalization such as the lack of responsiveness of parents in assisting learning, technological stuttering, inadequate network availability, loss of children’s independence due to excessive parental assistance, limited parental assistance time. All of these problems are dealt with by forming a communication platform in the form of a parent association as a medium for sharing, communicating, and sharing information and experiences.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Depdiknas. (2003). Undang- Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Eka Sapti Cahyaningrum, Sudaryanti, Nurtanio Agus Purwanto. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan Jurnal Pendidikan Anak 6 (2).
Fadlillah, M. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan-Permainan Edukatif. In Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Paper Ke-2 Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kreatif Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Unmuh Ponorogo.
Fitriya, Anita. (2021). Peran Guru Dalam Membangun Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Di Paud Kamboja 69 Sukowono Jember. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2 (2).
Gusnarib Wahad dan M Iksar Kahar. (2021). Problematika Pembelajaran Anak Usia Dini Di Masa Covid-19. Jurnal Paedagogia 10 (1).
Hairul Huda. (2019). Membangun Karakter Islami Melalui Al Islam Dan Kemuhammadiyahan [ Studi Analisis Perpres Nomer 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter ( PPK )]. TARLIM Jurnal Pendidikan Agama Islam 2 (1).
Husna, Asmaul, Rafiatul Hasanah, and Puspo Nugroho. (2021). Efektivitas Program Tahfidz Al-Quran Dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Isema: Islamic Educational Management 6 (1).
Iswantiningtyas, Veny, and Widi Wulansari. (2018). Pentingnya Penilaian Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Proceedings of the ICECRS 1 (3).
Iswatiningsih, Daroe. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Di Sekolah.” Satwika (Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial) 3 (2). https://doi.org/10.22219/SATWIKA.Vol3.No2.155-164.
Juwairiah, Juwairiah. (2017). Membentuk Karakter Anak Usia Dini dengan Mengenalkan Cerita Rakyat dari Aceh. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak 3 (1).
Kartono, Kartini. (1995). Pengantar Metodologi Research. Bandung: Alumni Bandung.
Khair, Hubbil. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter Di Era Pandemi Covid-19. Cross-Border 4 (2).
Koesoema, Doni. (2011). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global. Jakarta - Indonesia: Grasindo. https://books.google.co.id/
Lexy J, Moleong. (2001). Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mansur. (2007). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Manurung, Rosida Tiurma. (2020). Pendidikan Pekerti bagi Anak Usia Dini dalam Masa Pandemi COVID-19. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.
Moh Aniq KHB. (2021). Gusti Allah Ana Kanjeng Nabi Apikan Percikan Renungan Seputar Persoalan Islam Dan Indonesia. Semarang: Beruang Cipta Literasi.
Ni Nyoman Sudiani. (2015). Pendidikan Krakter Melalui Gending Rare Studi Etnografi Pada Anak Usia Dini Di Desa Adat Tenganan Pringsingan, Kabupaten Karangasem Provinsi Bali. Pendidikan Anak Usia Dini 9 (1).
Nugroho, Puspo. (2015). Pandangan Kognitifisme Dan Aplikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal 3 (2).
Nugroho, Puspo. (2017). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Dan Kepribadian Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Humanis-Religius. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 12 (2).
Nugroho, Puspo. (2018). Tripusat Pendidikan Sebagai Basis Sosialisasi Dan Pembentukan Karakter Siswa. Ijtimaiya: Journal of Science Teaching 2 (1).
Puji Hartono. (2020). Metode Belajar Menggunakan ‘Loose Part.’ Yayasan Islam Wisnu Soemarto, Sekolah Kebun al-Qalam Jonggol. http://sekolahkebunalqalam.com/metode-belajar-menggunakan-loose-part/.
Purwanto, Setyoadi. (2015). Penanaman Niilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Berbasis Musik Dan Lagu Model. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal 3 (1).
Suhendro, Eko. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini 5 (3): 133–40.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v9i2.12897
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional