Konflik Sosial Kegamaan di Pati: dari Motif Teogenetis ke Sosiogenetis atas al Quran dan Hadis

Mukhamad Agus Zuhurul Fuqohak Zuhurul Mukhamad Agus Zuhurul Fuqohak

Abstract


This article aims reveal the conflicting motives for understanding the coran and Hadith in Sundoluhur Pati Village, Indonesia. This article uses a phenomenological approach for looking through interviews with five charismatic peoples. This paper uses theory of motives and Bourdieu's theory of habitus, capital and arena. Motive theory is used to reveal the nature and characteristics of the problems, and Bouerdie's theory analyzes the developing problems in order to detect the modals used in arguing. The finding of the article is that the conflict began when the study of the Coran and Hadith with the books of al-Muwafaqat and al-I'tisham by Imam as-Syâthibi could be categorized as a theogenetic motif. The power desired by some figures and the community is a sociogenetic motive because of the community's push for religious leaders to return to old traditions.

Keywords


conflict, understanding, sociogenetic, theogenetic

Full Text:

PDF

References


Ahimsa-Putra, H. S. (2016). Fenomenologi Agama: Pendekatan Fenomenologi Untuk Memahami Agama. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan. https://doi.org/10.21580/ws.2012.20.2.200

Al-Bukhari, M. ibn B. (1992). Al-Jami’ al-Shahih. Dar al-Hadits.

Amalia, I. N. (2013). Motif Sosial Masyarakat Desa Baros Kecamatan Ketanggungan Kabupaten Brebes Dalam Merespon Pengajian Akbar. Yogyakarta: Skripsi Fakultas Ushuluddin, UIN SUKA.

An-Natbakti, A. B. bin A. bin A. bin U. bin M. (2000). Nailu al-Ibtihaj Bi Tathriz ad-Dibaj. Dar al-Katib.

An-Nawawi, Y. bin S. (2010). Ad-Dibaj Syarh Sahih Muslim. Dar al-Kutub al-Ilmiyah.

Arifin, Z. (2018). Manajemen Konflik Pada Kepemimpinan Kolektif BPK-P2L Pondok Pesantren Lirboyo Kediri. Jurnal Pemikiran Keislaman. https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i1.616

Asy-Syathibi, I. bin M. bin M. (2008). Al-I’tisham. Maktabah at-Tauhid.

Beilharz, P. (2003). Teori-Teori Sosial: Observasi Kritis Terhadap Para Filsof Terkemuka. Pustaka Belajar.

Darwati, D. (2012). Penggunaan Media Realita Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika Di Kelas IV SD Negeri Sundoluhur 02 Kecamatan Kayen Kabupaten Pati Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Fauzi, A., Kholifah, S., & Fitrianita, T. (2019). Pengetahuan sebagai alat kuasa penundukan santri. Oetoesan-Hindia: Telaah Pemikiran Kebangsaan, 1(1), 13–20.

Ginting, H. S. P. H. (2019). Novel Sang Pemimpi karya Andrea Hirata: Analisis Habitus dan Modal dalam Arena Pendidikan Menurut Perspektif Pierre Bourdieu. Sintesis, 13(1), 47–56.

Hakiki, K. M. (2017). Konflik dan Integrasi Sosial (Telaah Buku A. Malik MTT berjudul “Pura dan Masjid; Konflik dan Integrasi. Al-Adyan. https://doi.org/10.24042/ADYAN.V9I2.1414

Hambal, A. bin. (2010). Al-Musnad. Darul Kutub.

Helaluddin. (2018). Mengenal lebih dekat dengan pendekatan fenomenologi: sebuah penelitian kualitatif. Uin Maulana Malik Ibrahim Malang.

Herdiansyah, H. (2015). Wawancara, Observasi, dan Focus Groups sebagai Instrument Penggalian Data Kualitatif. In Metodologi Penelitian.

Hilman, Y. A. (2018). Motif Wanita Rawan Sosial dan Ekonomi Dalam Komunitas Ikatan Janda Muslimah Ponorogo (IJMP). Simulacra, 1(2), 163–172.

Iksan, M. (2015). Atribusi Kegagalan Berprestasi Siswa SMP dan SMA. Jurnal Psikologi Tabularasa.

Irianto, A. M. (2015). Interaksionalisme Simbolik - Pendekatan Antropologis Merespon Fenomena Keseharian. Pustaka Mandiri.

Istiqomah, I., & others. (2017). Motif Menikah Muda Pada Remaja Putri Di Desa Tetel Kecamatan Pengadegan Kabupaten Purbalingga. IAIN.

Jones, Pip, Bradbury, L. (2016). Pengantar Teori-Teori Sosial (P. O. Indonesia (ed.)). Pustaka Obor Indonesia.

Kahalah, U. R. (1993). Mu’jam al-Muallifin. Muassasah al-Risalah.

Krisdinanto, N. (2016). Pierre Bourdieu, Sang Juru Damai. KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 189–206.

Mc Clelland, D. C. (1985). Human Motivation. Scott Foresman.

Mohamad Muspawi. (2014). Manajemen Konflik ( Upaya Penyelesaian Konflik Dalam Organisasi ). Journal of Chemical Information and Modeling.

Muchlas, M. (1994). Perilaku Organisasi. PT. Karipta.

Muhamad bin Ismail al-Bukhari. (2011). al-Jami’ as-Sahih al-Musnad al-Muttasil Ila Rasulillah. Darul Kutub.

Mujahidin, A. (2012). Subyektivitas Dan Obyektivitas Dalam Studi Al-quran (Menimbang Pemikiran Paul Ricoeur Dan Muhammad Syahrur). Kalam, 6(2), 341–362.

Nawawi, N. (2007). Motivasi Terhadap Tingkah Laku Dalam Proses Dakwah. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 1(2).

Ninawati. (2002). Motivasi Berprestasi. In Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan.

Pramiyanti, A., Putri, I. P., & Nureni, R. (2017). Motif remaja dalam menggunakan media baru (studi pada Remaja di Daerah Sub-Urban Kota Bandung). Komuniti: Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi, 6(2), 95–103.

Putra, A. (2019). Motivasi Marbut Masjid Di Kelurahan Anduring Kecamatan Kuranji Kota Padang (Studi Terhadap Mahasiswa UIN Imam Bonjol Padang). NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 16(2), 223–235.

Rabinow, P., & Bourdieu, P. (2018). Structures, Habitus, Practices. In Rethinking the Subject. https://doi.org/10.4324/9780429497643-2

Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif: Wawancara. Jurnal Keperawatan Indonesia. https://doi.org/10.7454/jki.v11i1.184

Retnowati, R. (2014). Agama, Konflik, dan Integrasi Sosial (Integrasi Sosial Pasca Konflik, Situbondo). Analisa. https://doi.org/10.18784/analisa.v21i02.14

Rumi, F. bin A. bin S. al. (1983). Manhaj al-Madrasah al-’Aqliyyah al-Haditsah Fi at-Tafsir. Idarah al-Buhuts al-Ilmiyyah.

Samsuar. (2019). ATRIBUSI. Jurnal Network Media. https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78

Saprudin, M., Amali, M., & Narulita, S. (2016). Motivasi Pemakaian Jilbab Mahasiswi Islam Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Online Studi Al-Qur’an. https://doi.org/10.21009/jsq.012.2.04

Shammas, V. L., & Sandberg, S. (2016). Habitus, capital, and conflict: Bringing Bourdieusian field theory to criminology. Criminology & Criminal Justice, 16(2), 195–213. https://doi.org/10.1177/1748895815603774

Sobur, A. (2003). Psikologi Umum. Pustaka Setia.

Sumartias, S., & Rahmat, A. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi konflik sosial. Jurnal Penelitian Komunikasi, 16(1), 13–20.

Suparto, D. (2013). Konflik Identitas Sosial Masyarakat Temanggung (Kajian Kekerasan Sosial di Temanggung Tahun 2011). Konflik Identitas Sosial Masyarakat Temanggung (Kajian Kekerasan Sosial Di Temanggung Tahun 2011), 3(1), 56–72. https://doi.org/10.14710/politika.4.2.2013.47-61

Suyanto, S. (2019). Fenomenologi Sebagai Metode dalam Penelitian Pertunjukan Teater Musikal. Lakon Jurnal Pengkajian & Penciptaan Wayang, 16(1).

Timur, A. (2003). A’lamu al-Fikri al-Islami Fi al-Ashri al-Hadits. Dar al-Afaq al-Arabiyyah.

Zuliana, Z. (2011). Pengaruh profesionalisme guru mata pelajaran aqidah akhlaq terhadap motivasi belajar siswa di MI Nihayaturraghibin Sundoluhur Kayen Pati tahun pelajaran 2010/2011. IAIN Walisongo.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v9i1.7883

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 FIKRAH





Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan is published by

Prodi Aqidah dan Filsafat Islam IAIN Kudus incorporate with

Asosiasi Aqidah dan Filsafat Islam.

Jl. Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +6282331050629
Website: http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/fikrah
Email: fikrah@stainkudus.ac.id

ISSN: 2354-6174 | EISSN: 2476-9649

Creative Commons License
Fikrah Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan by Prodi Aqidah dan Filsafat Islam Fakultas Ushuluddin IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.