Religious Understanding among Highschool Students in Bandung: Analysis on Attitude and Perspective toward Issues of Islamic Law, Religious Freedom, Tolerance, and Pancasila
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aminullah. (2018). Pendidikan Pancasila dan Agama. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 4 No.1.
Ardiyanti, A. N. (2018). Dakwah Humanis Sebagai Upaya Penanggulangan Radikalisme di Indonesia. Jurnal Tabligh, 19 No 2.
Arweck, H. S. & E. (2019). Young People and The Diversity of (Non) Religious Identities in International Perspective: Introduction. In E. A. & H. Shipley (Ed.), Young People and The Diversity of (Non) Religious Identities in International Perspective. Switzerland: Springer.
Ayu Hanita Faradila, Holilullah, M. M. A. (2014). Pengaruh Pemahaman Ideologi Pancasila Terhadap Sikap Moral Dalam Mengamalkan Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Kultur Demokrasi, 2 Nomor 7.
Badan Pusat Statistik. 2018. Profil Generasi Milenial Indonesia. Jakarta: Badan Pusat Statistik dan Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak.
Dai Gaul, Gelombang Terkini Tren Muslim Milenial. (2018). Retrieved September 29, 2019, from Kumparan website: https://kumparan.com/@millennial/dai-gaul-gelombang-terkini-tren-muslim-milenial
Dingley, J. (2018). Classical Social Theory and the Understanding of Contemporary Religious Terrorism. In J. D. & M. Mollica (Ed.), Understanding Religious Violence; Radicalism and Terorism in Religion Explored via Six Case Studies. Switzerland: Palgrave Macmillan.
Fajriani, S. W. (2019). Hijrah Islami Milenial Berdasarkan Paradigma Berorientasi Identitas. Sosioglobal: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 3 No. 2.
Fitriyan Zamzami, H. P. (2018). Fenomena Hijrah Pemuda: Membalik Stigma Muslim Milenial. Retrieved September 29, 2019, from Republika website: https://www.republika.co.id/berita/nasional/news-analysis/18/11/30/pizuag415-fenomena-hijrah-pemuda-membalik-stigma-muslim-milenial
Habibi, M. (2018). Optimalisasi Dakwah Melalui Media Sosial Pada Era Milenial. Alhikmah, 12 number.
Hasan, Noorhaidi,. Suhadi, Munirul Ikhwan, Moch Nur Ichwan, Najib Kaelani, Ahmad Rafiq, I. B. (2018). Literatur Keislaman Generasi Milenial; Tranmisi, Apropriasi dan Kontestasi (I; N. Hasan, Ed.). Yogyakarta: Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Press.
Herdiana, I. (2019). Tren Membaca Kaum Milenial Bandung Awalnya Biar Instagrammable. Retrieved from Kumparan website: https://kumparan.com/bandungkiwari/tren-membaca-kaum-milenial-bandung-awalnya-biar-instagrammable-1552910813848355101
Iswanto, A. (2018). Membaca Kecenderungan Pemikiran Islam Generasi Milenial Indonesia. Multikultural & Multireligius, 17.
Kahmad, D. (2000). Metode Penelitian Agama. Bandung: Pustaka Setia.
Kazemi, Reza Shah. 2012. The Spirit of Tolerance in Islam. London: I.B.Tauris Publishers.
Mubarak, M. Z. (2008). Genealogi Islam Radikal Di Indonesia; Gerakan, Pemikiran dan Prospek Demokrasi. Jakarat: LP3ES.
Musyafangah, B. T. A. W. N. (2019). Generasi Muslim Milenial Sebagai Model Islam Wasatiyyah Zaman Now. Al-Tahdzib, 7 Nomor 1.
Nasir, Mohamad Abdun. 2014. “The ʿUlamāʾ, Fatāwā and Challenges to Democracy in Contemporary Indonesia.” Islam and Christian-Muslim Relations 25(4): 489–505.
Pratikno, A. S. (2019). Khawarij Milenial: Transformasi Khawarij Dari Masa Lampau Menuju Masa Sekarang. Auladuna, 1(Number 1).
Robert K Yin. (1996). Studi Kasus; Desain & Metode (1st ed.). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
S, L. A. (2018). Memperkuat Kearifan Lokal Untuk Menangkal Intoleransi Umat Beragama di Indonesia. Ensiklopedia of Journal, 1 number 1.
Satmoko, M. S. dan A. (2014). Kontribusi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKN) Dalam Pembentukan Prilaku Siwa SMAN 19 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2 Nomor 2.
Sihombing, E. (2018). Studi Agama Pendekatan Historis: Sebuah Upaya Menangkal Intoleransi Beragama. Majalah Ilmiah Metoda, 8 No 3.
Statistik, B. P. (2018). Profil Generasi Milenial Indonesia. Jakarta: Badan Pusat Statistik dan Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak.
Sugiantoro, E. (2019). Pendidikan Toleransi Beragama Bagi Generasi Milenial. Misykatul Anwar: Kajian Islam Dan Masyarakat, 30 Nomor 1.
Sugiyono. (2009). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sulistyaningtyas, J. J. & T. (2015). Resensi Buku: Kontroversi Khilafah; Islam, Negara dan Pancasila. Sosioteknologi, 14 Nomor 2.
Survei: 23,4 Persen Mahasiswa dan Pelajar Terjangkit Paham Radikal. (2017). Retrieved from https://www.tribunnews.com/nasional/2017/10/31/survei-234-persen-mahasiswa-dan-pelajar-terjangkit-paham-radikal.
Susilawati. (2015). Korelasi Informasi Teknologi Dengan Sikap Intoleransi Beragama. Majalah Ilmu Pengetahuan Dan Pemikiran Keagamaan Tajdid, 18 No.1.
Suwito, A. (2014). Membangun Integritas Bangsa di Kalangan Pemuda untuk Menangkal Radikalisme. CIVIS, 4 Nomor 2.
Syarif, N. (2016). Syariat Islam dalam Perspektif Negara Hukum Berdasar Pancasila. Pandecta, 11 Nomor 2, 160–173.
Yunus, A. R. (2016). Posisi Negara Dalam Penegakan Syariat Islam Dalam Perspektif Sejarah. Adabiyah, 16 No. 2.
Yusefri. (2017). Syariat Islam Tentang Relasi dan Toleransi Antar Umat Beragama Dalam Alquran. Alistinbath: Jurnal Hukum Islam, 2 No. 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v8i1.7061
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 FIKRAH
Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan is published by
Prodi Aqidah dan Filsafat Islam IAIN Kudus incorporate with
Asosiasi Aqidah dan Filsafat Islam.
Jl. Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +6282331050629
Website: http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/fikrah
Email: [email protected]
ISSN: 2354-6174 | EISSN: 2476-9649
Fikrah Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan by Prodi Aqidah dan Filsafat Islam Fakultas Ushuluddin IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.