Strengthening Religious Provisions in the Era of Social Media for Children in the Ex-Localization Panjang Lampung

Fitri Yanti, Eni Amaliah

Abstract


This article aims to illustrate and explain the social media era religious guidance activities for children in the ex-localization of Bandar Lampung. The author uses a qualitative sampling design or the determination of informants is done directly (purposive).This article reveals that religious guidance is needed in shaping and fostering religious life through social media because the intensity of interaction is more dynamic and all parties can be subject to information with a network that is open to everyone. The current level of influence of social media on religious life is important to know. The result is the strengthening of religious and religious services making two policy implications, namely the development of integrative insights between formal and non-formal education and strengthening the insight of the use of devices, smartphones so that the function of religious messages delivered is running optimally


Keywords


guidance, localization, religion, social media

Full Text:

PDF

References


Abidin, Jaenal. (2019). Media Sosial dalam Mempengaruhi perilaku Keberagamaan Siswa dan solusinya melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Wahana Karay Ilmiah, 3 (1).

Ananda, Rizki. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Moral dan Agama Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Journal of Early Childhood Education 1 (1), 21 https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.22.

Anisyah, Nur. (2018). Pengaruh Media Sosial pada Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education. 1(hal. 10).

ANTARA News Lampung, 1 September 2012.

Chandra, D.T. and Rustaman, N.(2009), .Perkembangan Pendidikan Teknologi Sebagai Suatu Inovasi Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar di Indonesia. Jurnal Pengajaran MIPA,.14 (1).

Cahyono, Anang Sugeng.(2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Jurnal ilmu sosial dan ilmu politik diterbitkan oleh Fakultas Ilmu Sosial dan Politik, Universitas Tulungagung. 9 (1), 152.

Efendi, Agus, Puwani Indri Astuti, and Nuryani Tri Rahayu.(2017). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Baru terhadap Pola Interaksi Sosial Anak di Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Penelitian Humaniora. 18, (2), 13. https://doi.org/10.23917/humaniora.v18i2.5188.

Felita, Pamela, Christine Siahaja, Vania Wijaya, Gracia Melisa, and Marcella Chandra.(2016). Pemakaian Media Sosial dan Self Concept pada Remaja, Jurnal Ilmiah Psikologi MANASA. 5 (1).

Fitri, Sulidar. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Anak. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran 1,(2). 119, https://doi.org/10.35568/naturalistic.v1i2.5.

Isjoni. 2011. Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta.(hal.19)

Kemendiknas. (2010). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Lies, Arifah, (2009), Implementasi Pendidikan IMTAQ di SMP Negeri 2 Bantul, tesis: UNY.

Moefad, Agoes Moh. (2015). “Komunikasi Masyarakat Eks Lokalisasi Pasca Penutupan Dolly, Jurnal Komunikasi Islam. 5. (1).

Ningrum, Wahyu Relisa. (2017).Peran Orangtua dalam Menyikapi dampak Sosial terhadap Perkembangan Kepribadian Remaja awal. Call For Paper di Universitas Aisyiyah Yogyakarta .

Pusat Humas Kementerian Perdagangan RI. (2014). Panduan Optimalisasi: Media Sosial Untuk Kementrian Perdagangan RI. Kementerian Perdagangan Republik Indonesia Ministry Of Trade.

Putri, Wilga Secsio Ratsja, Nunung Nurwati, and Meilanny Budiarti S. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat 3,(1) https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625.

Sudjana, S HD. (2001). Pendidikan Nonformal, Wawasan, Sejarah Perkembangan, Falsafah, Teori Pendukung, Azas. Bandung: Falah Production.

Suryadharma Ali. 2013. Mengenal Tradisi, Meraih Prestasi Inovasi Dan Aksi Pendidikan Islam. Malang: UIN-Maliki Press.

Sherlyanita, Astrid Kurnia, and Nur Aini Rakhmawati. (2016), Pengaruh dan Pola Aktivitas Penggunaan Internet serta Media Sosial pada Siswa SMPN 52 Surabaya. Journal of Information Systems Engineering and Business Intelligence 2,(1), 18 https://doi.org/10.20473/jisebi.2.1.

Soliha, Silvia Fardila. (2015). Tingkat Ketergantungan Pengguna Media Sosial dan Kecemasan Sosial. Jurnal Interaksi. 4. (1).

Sulthan,Muhammad, and S Bekti Istiyanto. (2019). Model Literasi Media Sosial bagi Mahasiswa. Jurnal ASPIKOM. 6. (3). 1077. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i6.

Thontowi, Ahmad (2005), hakekat Religiusitas. diakses dari. http://Sumsel.kemenag,go,id/file/dokumen/hakikatreligiusitas.pdf.pada tanggal 2 januari 2014.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v8i1.6796

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 FIKRAH





Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan is published by

Prodi Aqidah dan Filsafat Islam IAIN Kudus incorporate with

Asosiasi Aqidah dan Filsafat Islam.

Jl. Conge Ngembalrejo Bae Kudus Po Box. 51
Phone: +6282331050629
Website: http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/fikrah
Email: fikrah@stainkudus.ac.id

ISSN: 2354-6174 | EISSN: 2476-9649

Creative Commons License
Fikrah Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan by Prodi Aqidah dan Filsafat Islam Fakultas Ushuluddin IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.