The Effectiveness of Science Multimedia Interactive Based on Aurora 3D Presentation on Student Learning Outcomes

Andi Suhardi, Sevie Safitri Rosalina, Nina Sutrisno

Abstract


This research aims to study significant differences between learning by using interactive multimedia based on Aurora 3D Presentation with conventional methods on student learning outcomes in Environmental pollution material. This type of research is a quantitative study using a research design consisting of a post-test control group. The sample in this study was grade VII students of SMP Negeri 1 Jember. There are two groups namely the experimental group taken from class VII C and the control group taken from class VII A which is determined by a purposive sampling technique. The instrument  to collect data using a post-test. Analysis of the data used is a t-test consisting of independent sample t-tests. Based on the t-test on student learning outcomes through the post-test, the t-count value was 2.015 and the t-table value was 1.669. Because t-count is greater than t-table, The use of Aurora 3D Presentation in learning is effective for the subject environmental pollution at the Seventh Grade of junior high school students.

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Akmal, M. Y., Mursid, R., & Munir, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Contextual Teaching and Learning Bidang Studi PKn. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 5(2), 223–231.

Hakim, M. L., & Dalle, J. (2015). Aurora 3D Presentation dalam Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Lengkung di Kelas IX SMPN 24 Banjarmasin. JPM IAIN Antasari, 02(2), 103–122.

Handhika, J. (2012). Efektivitas Media Pembelajaran IM3 Ditinjau dari Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 109–114.

Iqbal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Berbasiskan Pembelajaran Berbasis Masalah Menggunakan Aurora 3D Presentation pada Pokok Bahasan Geometri untuk Kelas X SMA. 1–10.

Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Khaerotin, R. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif 3D Aurora Presentation untuk Keterampilan Menulis Bahasa Arab. Al Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-01

Mardhiah, A., & Akbar, S. A. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Lantanida, 6(1), 92–102.

Mu’tasim, A. D., & Suyitno. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aurora 3D untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas XI Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri 2 Kebumen. Jurnal Pendidkan Teknik Otomotif, 08(01), 22–25.

Nataliya, P. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 03(02), 343–358.

Nuzulia, R. U., Suyanto, S., & Nurcahyo, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Mekanisme Kerja Sistem Saraf untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 3 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(6), 46–53.

Prawesthy, I., & Wijayanti, A. (2017). Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 4(1), 1–6.

Ratminingsih, N. M. (2016). Efektivitas Media Audio Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Lagu Kreasi di Kelas Lima Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1), 27–38.

Santoso, B., & Agung, Y. A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aurora 3D pada Mata Pelajaran Rangkaian Elektronik di SMK Negeri 1 Nganjuk. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 6(1), 45–51.

Siagian, S., Mursit, & Wau, Y. (2014). Development of Interactive Multimedia Learning in Learning Instructional Design. Journal of Education and Practice, 5(32), 44–51.

Srimaya. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran PowerPoint untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Biotek, 5(1), 53–68.

Suhirman. (2015). Pemanfaatan Teknologi Multimedia dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Madania, 19(2).

Sujatmika, S. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Gaya Belajar dan Kemandirian. Jurnal Sosiohumaniora, 2(1), 116–123.

Wahyuni, W. I., Amran, E. Y., & Herdini. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Aurora 3 Dimension (3D) Presentation pada Pokok Bahasan Hidrokarbon untuk Kelas XI MIA SMA/MA. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–9.

Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.

Wulandari, T. A. J., Sibuea, A. M., & Siagian, S. (2018).

Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 5(1), 75–86.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thabiea.v3i2.8100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.