Analysis of Academic Stress Levels in UIN Walisongo Semarang Students and Its Impact on Physical Well-Being

Aulia Muthiatus Sa'adah, Arsan Shanie

Abstract


Analysis of Academic Stress Levels in UIN Walisongo Semarang Students and Its Impact on Physical Well-Being. This research aims to measure the level of academic stress experienced by students in the last two to three weeks of study and to determine the causes and influence on their physical condition. The research was attended by 30 student respondents. The research method used is a quantitative method using the measurement instrument The Perception of Academic Stress Scale (PASS) and questionnaires related to physical condition. The analysis technique used is simple regression analysis and Pearson Product Moment correlation analysis. The research results show that the majority of students (93%) have high levels of academic stress. The burden of coursework and exams is the highest cause of academic stress. And from the regression analysis, the Fcount value was 13.391˃Ftable 4.196 (significant) and the calculated variance proportion was 0.299. This means that academic stress has an influence on physical condition with an influence of 29.9%. The results of the correlation analysis obtained an rcount value of 0.569˃rtable 0.361 (significant). This means that there is a positive relationship/influence, where the higher the level of academic stress, the higher the complaints about physical condition.

Keywords: Academic Stress; Student; Physical condition.

Full Text:

PDF

References


Agustin, S. (2021). Gangguan Psikosomatik, Ketika Pikiran Menyebabkan Penyakit Fisik. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.

Aliyya, A. (2020). Pengaruh Stres Akademik, Thwarted Belongingness, terhadap Ide Bunuh Diri pada Mahasiswa. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Andhayani, A., Rizka, A., Kholiza, H. N., & Mariam, S. (2023). Self Healing Pada Mahasiswa Yang Mengalami Stress Akademik. Parade Riset Mahasiswa, 1(1), 145.

Bastomi, H. (2020). Pemetaan Masalah Belajar Siswa SMK Negeri 3 Yogyakarta Dan Penyelesaiannya (Tinjauan Srata Kelas). KONSELING EDUKASI : Journal Of Guidance And Counseling, 4 No. 1. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v4i1.7418

Firdaus. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif. DOTPLUS Publisher.

Fitriani, W., Asmita, W., Hardi, E., Silvianetri, & David. (2022). Kuliah Daring : Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa dan Faktor yang Mempengaruhinya. Edukasi: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 152. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.1869

Gamayanti, W. (2012). Religious Coping dengan Subjektive Well-Being pada Orang yang Mengalami Psikofisiologis. Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 934.

Hadjar, I. (2019). Statistik untuk Ilmu Pendidikan, Sosial, dan Humaniora. Remaja Rosdakarya.

Mamahit, H. C. (2021). Stres Akademik selama Pembelajaran Jarak Jauh pada Siswa Kelas 8 SMP Kolese Kanisius Jakarta. Jurnal Psiko-Edukasi, 19(2), 194–205.

Merry, & Mamahit, H. C. (2020). Stres Akademik Mahasiswa Aktif Angkatan 2018 dan 2019 Universitas Swasta di DKI Jakarta. Jurnal Konseling Indonesia, 6(1), 6.

Musabiq, S. A., & Karimah, I. (2018). Gambaran Stress dan Dampaknya pada Mahasiswa. InSight, 20(2), 80.

Palangda, L., Mandey, L. J., Mamuaya, M. P., Ponamon, J. F., Monoarfa, H., & Jacobus, S. (2022). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Stres Akademik Siswa di SMK 1 Tana Toraja. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 8657.

Pramesta, D. K., & Dewi, D. K. (2021). Hubungan antara Efikasi Diri dengan Stres Akademik pada Siswa di SMA X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(7), 24.

Purwati, M., & Rahmandani, A. (2018). Hubungan antara Kelekatan pada Teman Sebaya dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Teknik Perencanaan Wilayah dan Kota Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 31.

Purwati, S. (2012). Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Reguler Angkatan 2010 Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia. Universitas Indonesia.

Putri, N. P. R. P. (2021). Hubungan Stres Akademik dengan Pola Makan pada Mahasiswa Tingkat Akhir di Institut Teknologi dan Kesehatan Bali. Institut Teknologi dan Kesehatan Bali.

RI, P. K. (2018). Mengapa Stres dapat Menyebabkan Penyakit? Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.

Rosanti, Purwanti, & Wicaksono, L. (2022). Studi tentang Stres Akademik pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 18 Pontianak. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(9), 1579. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i9.58102

Safitri, A. (2018). Hubungan antara Kesabaran dengan Stres Menghadapi Ujian pada Mahasiswa. Jurnal ISLAMIKA, 01(01), 34–35.

Safitri, R. I., & Dewi, D. K. (2020). Perbedaan Perceived Academic Stress Ditinjau dari Tahun Angkatan pada Mahasiswa Fakultas X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 07(02), 32.

Saputri, K. A., & Sugiharto, D. (2020). Hubungan Antara Self Efficacy Dan Social Support Dengan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Akhir Penyusun Skripsi Di FIP UNNES Tahun 2019. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 4(1). https://doi.org/10.21043/konseling.v3i2.6010

Syam, T. H. (2019). Gambaran Stres Akademik pada Mahasiswa Psikologi Universitas Bosowa Makassar. Universitas Bosowa.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v7i2.24415

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: