The Effect of Group Guidance on Self-Management Techniques to Increase Students' Awareness of Time Management

Alya Rihhadatul Aisy, Raudah Zaimah Dalimunthe, Alfiandy Warih Handoyo

Abstract


The Effect of Group Guidance on Self-Management Techniques to Increase Students' Awareness of Time Management. This research aims to determine the effect of group guidance using self-management techniques to increase awareness of time management among class VIII students at SMP Negeri 2 Menes for the 2023–2024 academic year. The population in this study was 90 students in class VIII at SMP Negeri 2 Menes. This research uses a pre-experimental method with a one-group pre-test and post-test design. Through a non-probability sampling method, the purposive sampling technique. The pre-test results showed that out of a total of 90 students, 3 were in the very low category, 39 were in the low category, 37 were in the high category, and 4 were in the very high category. Treatment was given to 8 students during 8 meetings. The research hypothesis test was carried out using the Wilcoxon test. There is a difference between time management abilities before and after treatment is carried out through group guidance with self-management techniques. With N = 8, the Z value is -2.524b, and the result is an Asymptotic Sig. (2-tailed) of 0.012. This value is smaller than 0.05, which means the hypothesis is accepted (Ha). From the results of these calculations, it can be concluded that group guidance using self-management techniques can increase awareness of time management among class VIII students at SMPN 2 Menes for the 2023–2024 academic year.

Keywords: Group Guidance, Self Management Techniques, Student Awareness, Time Management

Full Text:

PDF

References


Amanah, S., & Ari L. (2023). Upaya Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self-Management Di SMP Negeri 10 Kota Jambi. Journal on Education, Vol. 5 (2)

Alpian, Y., Anggraeni, S.W., Wiharti, U., Soleha, M.N. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, Vol. 1 (1), 66-72

Aprilianti, W. A. (2022). Pengembangan Modul Keterampilan Manajemen Waktu untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Pada Siswa. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Skripsi

Fahmi, J. Z., Ramli, M., & Nurhidayah. (2019). Teknik Self Management Sebagai Upaya Mereduksi Hidup Hedonis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, Vol. 4 (10).

Henti. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Buku Seri Terhadap Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia 4-5 Tahun di RT 01 Kelurahan Bumi Ayu Kec. Selebar Kota Bengkulu. Undergraduate Thesis, Insitut Agama islam Negeri Bengkulu, 63.

Hidayat, Andri. (2019). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Burnout Belajar Siswa. Skripsi. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Idayu, Hafisa. (2020). Bimbingan dan Konseling Belajar: Managemen Waktu Penghafal Al-Qur’an Dalam Meraih Prestasi Akademik. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counseling, Vol. 4 (1).

Julyana, D. D., & Lianawati, A. (2020). Berlatih Alokasi Waktu dalam Self Management Efektif Meningkatkan Manajemen Belajar Siswa. TERAPUTIK Jurnal Bimbingan dan Konseling, Vol. 4 (2).

Luthfiyanti, U., Supardi., & Setiawan, A. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Simulation Games Untuk Meningkatkan Manajemen Waktu Belajar Siswa Kelas Xii Sma Negeri 9 Semarang. Pedagogik Jurnal Pendidikan, Vol. 15 (2)

Madidar, S.D., Muhid, A. (2022). Literature Review: Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Self-Management untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa. Guiding World Jurnal Bimbingan dan Konseling, Vol. 5 (1).

Marhamah. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengelola Waktu Belajar Melalui Penerapan Teknik Self-Management Dalam Bimbingan Kelompok Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Parepare Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan BUM, Vol. 4 (2).

Mustakim, Ichwanul. (2022). Keefektifan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Problem Solving untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Transformasi. Vol. 8 (1), 48-53.

Nafisah, L., Nugraha, A., Hartini, S., dan Muyana, S. (2021). Pengembangan Modul Pelatihan dengan Menggunakan Teknik Problem Solving Tentang Manajemen Waktu Belajar Siswa di SMP Negeri 4 Sewon. Jurnal Bimbingan dan Konseling Borneo, Vol. 3 (2), 55-62.

Purnama, G. G. (2022). Pengaruh Expressive Writing Therapy Untuk Meningkatkan Kemampuan Public Speaking Siswaa Di Depan Kelas. Skripsi, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Putro, K. Z. (2018). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(1), 25. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v17i1.1362

Riyanto, W., Yusmansyah., Diah U. (2020). Meningkatkan Kemampuan Manajemen Waktu Belajar Menggunakan Bimbingan Kelompok Pada Siswa SMA. Jurnal Bimbingan Konseling ALIBKIN, Vol. 8 (2).

Rofi’ah, Risatur. (2021). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Teknik Problem Solving Menggunakan TIK Untuk Meningkatkan Self Management Siswa. Conseils: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, Vol. 1 (2)

Saka, A. D., & Wirastania, A. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Teknik Self Management Untuk Mereduksi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas X SMAN 15 Surabaya. HELPER Jurnal Penelitian dan Pembelajaran, Vol. 38 (2).

Sarwono, S.W. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sona, D & Yanti, U.D. (2020). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Kemampuan Manajemen Waktu Belajar Siswa SMA IT Granada Samarinda. Jurnal Bimbingan dan Konseling Borneo, Vol. 2 (2)




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v7i2.23844

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: