Konseling Individual dengan Teknik Motivational Interviewing untuk Menangani Penyesuaian Sosial pada Remaja Tindak Pidana Pencurian di Yayasan Sahabat Kapas Karanganyar

Swastika Rizki Nareswari, Alfin Miftahul Khairi, Ahmad Nafi’

Abstract


Individual Counseling with Motivational Interviewing Techniques to Deal with Social Adjustments in Adolescent Criminal Theft in Yayasan Sahabat Kapas Karanganyar. This study aims to determine the process of individual counseling services with Motivational Interviewing Techniques to deal with social adjustment in adolescent criminal acts of theft at the Sahabat Kapas Karanganyar Foundation. The research method uses descriptive qualitative methods. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. The results showed that individual counseling with Motivational Interviewing Techniques would be maximized by implementing four principles to deal with social adjustment

Keywords: Individual Counseling, Motivational Interviewing, Social Adjustment

Full Text:

PDF

References


Agustin, L. (2007). Hubungan antara konsep diri dan penyesuaian sosial mahasiswa papua yang kuliah di yogyakarta. Skripsi Universitas Sanata Dharma

Ahmadi, A. (2002). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Anggriawan, M. A. (2017). Studi Komparatif Tindak Pidana Pencurian Dalam Hukum Islam dan Hukum Pidana Indonesia. Jurnal Ilmiah, العدد الحا(3), 43. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Bagus, G. D., Kumara, M., Laksmi, A. A. S., & Gayatri, D. (2019). Jurnal Analogi Hukum Penahanan Anak yang Melakukan Tindak Pidana Pencurian dengan Kekerasan ( Studi Kasus Nomor : 6 / Pid . Sus - Anak / 2017 / PN Dps ). 1(1), 62–66.

Erford, B. T. (2015). 40 Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gerungan, W. A (2004). Psikologi Sosial. Bandung: PT. Refika Aditama.

Gueldner, B., & Merrell, K. (2011). Evaluation of a social-emotional learning program in conjunction with the exploratory application of performance feedback incorporating Motivational Interviewing techniques. Journal of Educational and Psychological Consultation, 21(1), 1–27. https://doi.org/10.1080/10474412.2010.522876

Hellen. (2005). Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Quantum Teaching.

Https://Sahabat Kapas.org

Husni, M. (2017). Layanan Konseling Individual Remaja; Pendekatan Behaviorisme. 2(2).

Ilyas, A. (2012). Asas-Asas Hukum Pidana. Yogyakarta: Pukap Indonesia.

Maslihah, S. (2011). Studi Tentang Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial Di Lingkungan Sekolah Dan Prestasi Akademik Siswa Smpit Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat. Studi Tentang Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial Di Lingkungan Sekolah Dan Prestasi Akademik Siswa Smpit Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat, 10(2), 103–114. https://doi.org/10.14710/jpu.10.2.103-114

Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nurcahyani, L. D. (2017). Layanan konseling individu dalam mengatasi penyesuaian sosial pada remaja di lembaga pembinaan khusus anak klas 1 kutoarjo.

Nurihsan, A. J. (2006). Bimbingan Konseling Dalam Berbagai Kehidupan. Bandung: Rafika Aditama.

P. A. F Lamintang. (2012). Dasar-Dasar Hukum Indonesia. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645

Prayitno, & Amti, E. (2014). Dasar-Dasar Bimbingan Konseling.Jakarta: Rineka Cipta.

Purbaya, A. A. (2018). Tahun 2018, Tiap 55 Menit Ada 1 Kejahatan di Jawa Tengah. https://news.detik.com/berita-jawa-tengah/d-4366115/tahun-2018-tiap-55-menit-ada-1-kejahatan-di-jawa-tengah

R. Soesilo. (1995). Kitab Undang-Undang Hukum Pidana KUHP. Bogor: Politea.

Santrock, J. (2003). Psikologi Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga

Schneiders, A. A. (2014). Personal Adjustment and Mental Health. New York: Holtt Renehart and Winston Inc.

Septiawan, R. R. (2019). Pengaruh regulasi emosi dan penyesuaian sosial terhadap kenakalan remaja pada siswa smp negeri 1 pageruyung kendal tahun ajaran 2018/2019.

Sibarani, F., Gaol, S. A. E. L., Fachrurrazi, A., Studi, P., Hukum, I., Hukum, F., & Indonesia, U. P. (2019). Jurnal Mercatoria. 12(11), 29–42.

Yuliantini, S. (2017). Hubungan Kecerdasan Emosi Dan Penyesuaian Sosial Dengan Kenakalan Remaja Pada Siswa SMP PGRI 7 Samarinda Seberang. Psikoborneo, 5(2), 386–399.

Sofantiyana, N. I. (2018). Teknik Motivational Interviewing untuk membekali penyandang disabilitas netra memperoleh subjective well-bein g di rps dn bhakti candrasa surakarta.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kombinasi (mixed method). Bandung: Alfabeta.

Sulistyoningsih, W. (2019). Bimbingan Individu Dengan Teknik Motivational Interviewing untuk Meningkatkan Kecerdasan Sosial Pada Anak Di Yayasan Pembinaan Anak Cacat Surakarta. 2, 5–10.

Wahidin, O. U. 2017. PENDIDIKAN KARAKTER BAGI REMAJA Oleh: Unang Wahidin*.

Wahyu, A., Rozah, U., & Sri, A. M. E. (2016). dalam Kitab Undang-undang Hukum. 5, 1–18.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v4i1.7362

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: