Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Media Audio- Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X Mipa V Pada Masa Pandemi Di Man Kota Palangka Raya

Nurhasanah Nurhasanah, Romiaty Romiaty

Abstract


Application of Group Guidance Services Using Audio-Visual Media in Increasing Student Interest in Class X Mipa V During the Pandemic Period in Man City, Palangka Raya. This study aims to see the results of increased interest in learning with the application of group guidance services using audio-visual media. The study employed a descriptive quantitative approach and a method of experimentation with the design of one group of test-pretests and posttests. The study involves all X MIPA V MAN city of Palangka Raya students as a population and selection of samples by impressive sampling, selected 8 students who were used as samples. The data in this study was retrieved using 30 pest-interest items. Based on data analysis obtained after treatment of a three-time audio-visual media group guidance service, which indicates an increase in the interest of studying X MIPA V MAN city of Palangka Raya. The research found t_(count)> table (14,429 > 2,447) and sig's value (2-tailed) is of 0,000 <.05 that Ho is declined and Ha accepted. Thus summarized the application of group guidance services with visual audio media can increase the interest of studying students X MIPA V MAN city of Palangka Raya.

Keywords: Group Guidance, Audio-Visual Media, Interest In Learning


References


Ahmadi, A. (2009). Psikologi Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Aritonang, Keke T. 2008. Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Penabur,. http://digilib.unimed.ac.id (Diakses pada 15 Februari)

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Bastomi, H. (2017). Menuju Bimbingan Konseling Islami. KONSELING EDUKASI : Journal Of Guidance And Counseling, 1 No. 1. https://doi.org/10.21043/konseling.v1i1.4434

Bastomi, H. (2019). Konseling Cyber: Sebuah Model Konseling Pada Konteks Masyarakat Berbasis Online. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counselling, 3, No. 1.

Bastomi, H. (2020). Pemetaan Masalah Belajar Siswa SMK Negeri 3 Yogyakarta Dan Penyelesaiannya (Tinjauan Srata Kelas). KONSELING EDUKASI : Journal Of Guidance And Counseling, 4 No. 1.

Dagun, S. M. (2006). Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Lembaga Pengkajian Kebudayaan Nusantara (LPKN).

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2 No. 1.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hurlock, E. B. (2004). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Khodijah, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Miarso, Y. H. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Mugiarso, H. (2004). Bimbingan dan Konseling. Semarang: UNNES Press.

Poerbakawatja, S. (1982). Ensiklopedi Pendidikan. Jakarta: Gunung Agung.

Prayitno. (1995). Layanan Bimbingan Dan Konseling Kelompok Dasar Dan Profil. Jakarta: Rineka Cipta.

Prayitno. (2004). Layanan Bimbingan Kelompok Dan Konseling Kelompok. Padang: Universitas Negeri Padang Press.

Prayitno, & Amti, E. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Romlah, T. (2001). Teori dan Praktek Bimbingan dan Konseling Kelompok. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2006). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sanjaya, W. (2011). Perencanaan dan Desain sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sulaeiman, A. H. (1985). Media Audio-Visual untuk Pengajaran, Penerangan, dan Penyuluhan. Jakarta: Gramedia.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Seklah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Walgito, B. (2010). Pengantar Psikolog Umum. Yogyakarta: Andi Offset.

Wibowo, M. E. (2005). Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v5i2.10789

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By: