The Role of the MGMP in the Implementation of the Curriculum for the Subject of Islamic History at Islamic Senior High School Yogyakarta in 2019
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin. (2014). Desain Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.
Ahid, N. (2006). Konsep dan Teori Kurikulum dalam Dunia Pendidikan. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 12–29. https://doi.org/10.15642/islamica.2006.1.1.12-29
Alhafidzh, M. F. (2020). Analisis Materi Sejarah Kebudayaan Islam Pada Buku Teks Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas Vii Kurikulum 2013. PANDAWA, 2, 240–254.
Ali, M. (2009). Pendidikan dan Pembangunan Nasional Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri dan Berdaya Saing Tinggi. Jakarta: Imperial Bhakti Utama.
Berry, D. (2003). Pokok-pokok Pikiran Dalam Sosiologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research Methods in Education (8th edition). London ; New York: Routledge.
Hidayat, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Junaidi, W. A. &. (2017). Pendekatan Saintifik: Melihat Arah Pembangunan Karakter dan Peradaban Bangsa Indonesia. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 12(2), 507–532. https://doi.org/10.21274/epis.2017.12.2.507-532
Kementerian Agama RI. (2020). Juknis Pengembangan dan Penyelenggaraan KKG, MGMP dan MGBK Madrasah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.
Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43. https://doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.18
Maure, F. S., Arifin, A., & Datuk, A. (2021). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Sosiologi di Kota Kupang. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(2), 111–118. https://doi.org/10.37640/jip.v12i2.534
Mu’ammar, M. F. (2020). Implementasi Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Man 2 Jakarta. Repository.Uinjkt.Ac.Id. Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/52222
Muhaimin, Y. (2002). Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah (F. Jalal & D. Supriyadi, Eds.). Yogyakarta: Depdiknas, Bapenas dan Adicita Karya Nusa.
Mukhadis, A. (2013). Sosok Manusia Indonesia Unggul dan Berkarakter Dalam Bidang Teknologi sebagai Tuntutan Hidup di era Globalisasia. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v2i2.1434
Mulabbiyah, M. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam berdasarkan KMA Nomor 165 Tahun 2014 di Madrasah. Jurnal Tatsqif, 16(2), 108–125. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.470
Mulyasa, E. (2002). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Konsep, Karakteristik dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muna, A. R. (2020). Analisis Materi Buku Siswa Sejarah Kebudayaan Islam MA Kelas XI Terbitan Kemenag Kurikulum 2013. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.29408/fhs.v4i1.2188
Najri, P. (2020). MGMP Dalam Meningkatkan Keprofesionalan Guru Mata Pelajaran. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 130–144.
Rao, D., & Stupans, I. (2012). Exploring the potential of role play in higher education: Development of a typology and teacher guidelines. Innovations in Education and Teaching International, 49(4), 427–436. https://doi.org/10.1080/14703297.2012.728879
Rawita, I. S. (2010). Kebijakan Pendidikan (Teori, Implementasi dan Monev). Yogyakarta: Kurnia kalam Semesta.
Rofik, R. (2015). Nilai Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Kurikulum Madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 15–30. https://doi.org/10.14421/jpai.2015.121-02
Scales. (2011). Continuing professional development in the lifelong learning sector (1st edition). Berkshire, England: Open University Press.
Sukmadinata, N. S. (2000). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sundayana, W. (2015). Readiness And Competence of Senior High School English Teachers to Implement Curriculum 2013. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 5(1), 29–36. https://doi.org/10.17509/ijal.v5i1.828
Suyanto, & Djihad, A. (2013). Menjadi Calon Guru dan Guru Profesional. Yogyakarta: Multi Presindo.
Widjaja. (2008). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Rieneka Cipta.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 1. Universitas Kanjuran Malang.
Wilkinson, J. (2000). Literacy, Education and Arts Partnership: A community-system programme integrating the arts across the curriculum. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 5(2), 175–197. https://doi.org/10.1080/713692884
Yamin, M., & Maisah. (2011). Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Gaung Persada Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v16i2.12025
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By: