Student Perception of Arabic Language Education Study Program towards PTMT and Hybrid Learning at Jambi University

Ary Myftakhul Huda, Adilia Ningtias, Syukron Hidayah Lubis, Syifa Farhatul Janah, Mulyadi Mulyadi

Abstract


The background of this research is related to the model of the teaching and learning process at the University of Jambi, especially the Arabic Language Education Study Program. This study aims to determine the students' perception of Arabic Language Education Study Program towards PTMT (Limited Face-to-face Meeting) and Hybrid Learning at Jambi University. This study uses a qualitative descriptive approach, namely data and information retrieval using google forms which are distributed through online student WhatsApp groups, the number of informants is 30 people who are given critical questions and answers to 33 questions with option categories (1. Strongly agree, 2. Agree, 3. Doubtful, 4. Disagree, 5. Strongly disagree).


Keywords


PTMT, Hybrid Learning, Arabic Education

Full Text:

PDF

References


Akhsan, A., & Muhammadiyah, A. (2020). Model Belajar Dan Pembelajaran Bahasa Arab Generasi Milenial. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 105-119.

Andira, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Hybrid Learning Berbantuan Media Schoology Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI MIA MAN Pangkep (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Ganovia, P., Sherly, S., & Herman, H. (2022). Efektivitas Hybrid Learning dalam Proses Pembelajaran untuk Siswa Kelas XI SMA Kalam Kudus Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1478-1481.

Hula, I. R. N., Paputungan, M. Z., & Mariana, A. (2021). PENGEMBANGAN HYBRID LEARNING BERBASIS APLIKASI COMPUTER ASSITED TEST (CAT) PADA PROGRAM ARABIC PROFICIENCY TEST. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 103-125.

Jamil, H., & Agung, N. (2022). Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif. Alibbaa': Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 38-51.

Mahyudin, E. (2014). Model pembelajaran diskoveri sebagai strategi pembelajaran bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(2), 195-208. Nasution, A. (2019). Sumbangan bahasa Arab terhadap perkembangan bahasa Indonesia.

Mufidah, N., Salamah, U., Muthoharoh, I., & Islamy, M. I. (2019). Hybrid learning dalam pembelajaran kosa kata bahasa Arab pada anak berbantuan media Al-Mutho. Al-Mudarris: Journal Of Education, 2(1), 40-52.

Purmadi, A., & Hadi, M. S. (2018). Pengembangan kelas daring dengan penerapan hybrid learning menggunakan chamilo pada matakuliah pendidikan kewarganegaraan. Edcomtech, 3(2), 135-140.

Sari, Pusvyta, Luthfah Nur Aini, Ahsanti Fiqhiyati Putri, and Rida Anastashfiya Ghozali. 2020. “PERSEPSI MAHASISWA TERHADAP METODE PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING DENGAN APLIKASI WHATSAPP GROUP” 2.

Susanto, S., Ritonga, A. W., Desrani, A., & Febriani, S. R. (2022). PERSEPSI MAHASISWA TENTANG PENERAPAN PTMT DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MENGGUNAKAN MODEL BLENDED LEARNING. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 5(1), 1-22.

Yasmar, R. (2017). Multimedia Interaktif Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa Madrasah Aliyah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 1(2), 199-216.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v14i2.14914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..