Pemanfaatan Aplikasi Benime untuk Pembelajaran Mufradat Siswa Kelas 1 di MIN 1 Solok
Abstract
Abstract
This researcher aims to introduce the application of Benime in the subject of Mufradat. Which mufradat is the main concept for learning Arabic and part of the science of Arabic language that expresses with respect to the objectification of a word and also one of the elements that should be mastered in learning about a foreign language. With this Benime application Mufradat will be displayed in the form of Video and there are sounds and animations to attract learners in learning Mufradat. This study uses a quantitative research method which is a type of pradigm research, a quantitative approach based on the paradigm in which the research is able to plan and realize the transition about the world around. In this case, the object of research is 1st grade students in MIN 1 solok. The results of this study provide great benefits to improve the unique ability of learners. In accordance with what was presented by the Arabic language teacher, that this Benime application is very helpful in providing lesson materials, because the video created contains animated elements and is in accordance with the textbook.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, P. M. (2015). Living in the world that is fit for habitation : CCI’s ecumenical and religious relationships. In Aswaja Pressindo.
Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.
Albantani, A. M. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: Sebuah Ide Terobosan. Attadib Journal Of Elementary Education, 3(2), 160–173.
Angraini, R. (2017). Karakteristik Media Yang Tepat Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) Sebagai Pendidikan Nilai. Journal of Moral and Civic Education, 1(1), 14–24. https://doi.org/10.24036/8851412020171116
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar Dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.61
Diah, I., & Nita, S. (2018). Pembuatan Video Sebagai Media Pembelajaranuntuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 1(2), 68–75. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/doubleclick
Emtha. (2014). Kerangka Dasar Kurikulum. Emtha’S Blog, 1. https://emtha1110.blogspot.com/2014/05/kerangka-dasar-kurikulum-2013.html
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hasanah, N. (2015). Dampak Kompetensi Profesional Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Di Kota Salatiga. Inferensi, 9(2), 445. https://doi.org/10.18326/infsl3.v9i2.445-466
Hasbulloh, A. H. (2018). SKRIPSI Diajukan Kepada Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Purwokerto Untuk Memenuhi Salah Satu Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan ( S . Pd .). 12.
Helmanto, F. (2020). Flashcard: Belajar Mufrodat Bahasa Arab Semakin Menantang. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 141. https://doi.org/10.30997/tjpba.v1i2.3091
Hermawan, Y. C., Juliani, W. I., & Widodo, H. (2020). Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 34. https://doi.org/10.22373/jm.v10i1.4720
Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufradat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah.
Hilmi, H. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lantanida Journal, 4(2), 128. https://doi.org/10.22373/lj.v4i2.1885
Ibrahim, R. (2013). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL : Pengertian , Prinsip , dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Addin, 7(1), 1–26.
Jennah, R. (2009). L : Llltlltlill. In Media Pembelajaran.
Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367
Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran. Al Murabbi, 3(1), 69–80. http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893
Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March, 1–16.
Mada, A. S. K. (2018). Upaya Peningkatan Kosakata Bahasa Arab Bagi siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Fie Sabilil Muttaqien Ngarengan Kedunggalar Ngawi. http://etheses.iainponorogo.ac.id/4206/1/Mada PDF.pdf
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105
Nurdyansyah, N. (2017). Sumber Daya dalam Teknologi Pendidikan. Universitas Negeri Surabaya, 1–22. http://eprints.umsida.ac.id/1625/1/Sumber Daya dalam Teknologi Pendidikan.pdf
Nurjati, S. (2002). Bab ii pembelajaran akidah akhlak, basis humansitik, pendekatan active learning. 39–104.
Studi, P., Sejarah, P., Pendidikan, F., Sosial, I., & Naharuddin, M. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang Pendahuluan. 8(2), 188–198.
Sunzuphy, C. (n.d.). Media pembelajaran.
Suriansyah, A. (2011). Landasan Pendidkan. Comdes, 13. http://idr.uin-antasari.ac.id/6633/1/Buku Landasan Pendidikan.pdf
Takdir, T. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1), 40–58. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.290
Wafi, A. (2017). Konsep Dasar Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 133–139. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.741
Wahidin, U. (2017). Pendidikan Karakter Bagi Remaja. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 2(03). https://doi.org/10.30868/ei.v2i03.29
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v13i2.12510
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By:
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..