Integrasi Learning Styles dalam Pembelajaran Kalam

Ida Miftakhul Jannah, Majidatun Ahmala

Abstract


The integration in this research is a combination of strategies and learning methods in an effort to improve learning of kalam that accommodates differences in the dominance of students learning styles, visual, aditorial, and kinesthetic. This research is a qualitative research, the researchers go directly to the field of research to explore deeper learning integration models based on student learning styles. This research was conducted at UIN Sunan Ampel Surabaya with the sampling of research students of the 1st semester of Arabic Language Education Program. The results of this study, researchers found nine integration: 1) integration of Jigsaw strategies and ta’bir suwar; 2) integration of think pair share strategies and thoriqoh mubasyarah; 3) integration of effective debate strategies and thariqoh mubsyarah; 4) integration of card sort strategies and khibroh mutsiroh; 5) integration of everyone is teacher strategies and ta’bir ara’ al-roisiyyah; 6) integration of the power of two strategies and muhadtasah; 7) integration of active knowledge strategies and muhadatsah; 8) integration of small group strategies and ittisholiyah; 9) integration of gallery/poster session strategies and ittisholiyyah.


Keywords


Learning styles, learning kalam, learning strategies, learning methods, learning Arabic.

Full Text:

PDF

References


Al-Shalqani, A. A.-H. (1980). Al-Sijil Al-’Ilmy Li Al-Nadwah Al-’Alamiyah Al-Ula li Ta’lim Al-’Arabiyah Li Ghair Natiqin Biha. Maktab Jami’at AL-Riyad.

Albi Anggito, J. S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.)). CV Jejak.

Arylien Ludji Bire, Uda Geradus, J. B. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2), 128164. https://doi.org/10.21831/jk.v44i2.5307

Bobbi DePorter, Singer-Nourie Mark Reardon, S. (2010). Quantum Teaching: Mempraktekkan Quantum earning di Ruang-Ruang Kelas. Kaifa.

Djago Tarigan, D. (n.d.). Pengembangan Keterampilan Berbicara. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Ghofar, A. (2020). Gaya Belajar Hebat untuk Merangsang Otak Anak (1st ed.). Desa Pustaka Indonesia.

Halimatus Sa’diyah, M. I. A. (2021). Whatsapp Small Groups Sebagai Media Pembelajaran Maharah Al-Kalam Di Masa Daring. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 13(1), 1–22.

Jannah, I. M. (2018). Al-Istiratijiah al-Ibdaiyyah li Ta’lim Al-Kalam. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10(1), 43–63.

Koriaty, S., & Nurbani. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Matakuliah Organisasi Dan Arsitektur Komputer. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 4(2), 287–296. http://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/saintek/article/view/77/75

Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Deepublish.

Marpaung, J. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 2(2), 13–17. https://doi.org/10.33373/kop.v2i2.302

Muthmainnah, M., & Annas, A. (2020). Pemanfaatan “Vlog” Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Maharah Kalam bagi Mahasiswa IAIN Kudus. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 12(2), 123. https://doi.org/10.21043/arabia.v12i2.8073

Nur Ghufron, D. (2013). Gaya Belajar. Pustaka Pelajar.

Priyatna, A. (2013). Pahami Gaya Belajar Anak: Memaksimalkan Potensi Anak dengan Modifikasi Gaya Belajar. PT Elex Mdia Komputindo.

Rusyadi, R. (2015). PENGEMBANGAN MAHÂRAH KALÂM DENGAN STRATEGI BERMAIN PERAN ( ROLE PLAY ) BAGI SANTRI MA ’ HAD NURUL HUDA MAN TLOGO BLITAR Refki Rusyadi SMA Daru Roja ’ Srengat Selokajang Blitar Pendahuluan Pendidikan merupakan hak individu bagi seluruh masyarakat Indonesia. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 105–115.

Santana, S. (2010). Menulis Ilmiah Metodologi Penelitian Kualitatif (Kedua). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Sari, A. K. (2014). Analisis Karakteristik Gaya Belajar Vak(Visual, Auditorial, Kinestetik)Mahasiswa Pendidikan Informatika Angkatan 2014. Edutic - Scientific Journal of Informatics Education, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.21107/edutic.v1i1.395

Syamaun, N. (2015). Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh. Jurnal.Ar-Raniry.Ac.Id, 4(2), 343–359.

Taufik. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab MI. UIN Sunan Ampel Press.

Thu’aimah, R. A. (1989). Ta’lim Al-Lughah Al-’Arabiyah li Ghairi Nathiqin biha: Manahijuhu wa Asalibuhu. Al-Mantiqoh Al-Islamiyah Li Tarbiyah wa Al-’Ulum wa Tsaqafah.

Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 128–132. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2037




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v13i2.11452

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..