Kelayakan Media Pembelajaran iSpring Suite Berbasis Android pada Mata Pelajaran Nahwu Shorof

Yayang Wiwik Fadilah, Siti Sulaikho

Abstract


Abstract

 

This research aims to determine the feasibility of iSpring Suite learning media with android based in Nahwu Shorof lesson for VII (Female) class MTsN 2 Rejoso. The research method uses a research and development of 4D Thiagarajan. The research instrument were obtained from validation questionnaires for material expert, linguist expert, media expert, and student response questionnaires. The analysis data uses a average value and Likert scale. The research results from the material expert assessment was 83,93% is categorized very feasible, linguist expert was 81,25% is categorized very feasible, media expert was 70,63% is categorized feasible, and student responses was 90% is categorized very feasible. Based on the aveage assessment of material expert, linguist expert, media experts and student responses was 81,45%, it can be said that iSpring Suite learning media with android bassed in Nahwu Shorof lesson is very feasible for use.


Keywords


Android; Media Pembelajaran; Nahwu Shorof; iSpring Suite.

Full Text:

PDF

References


Ambarita, A., & Muharto. (2016). Komputer : Merakit, Menginstal dan Menggunakan Microsoft Office. Deepublish.

Anjelina, S., Putri, Q. T., Mardiah, N. A., & Sari, K. (2021). Kelayakan instrumen penilaian berbasis ispring suite pada materi pola bilangan. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(2), 93–99.

Asmaradhana, G. C., & Churiyah, M. (2021). Meningkatkan hasil belajar dan kemandirian peserta didik dengan menggunakan media pembelajaran mobile learning. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Pendidikan, 1(3), 251–262. https://doi.org/10.17977/um066v1i32021p251-262

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). KELAYAKAN MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA BERUPA BUKU SAKU BERBASIS ANDROID. 01(1), 63–70.

Fajarwati, F., & Winarno, A. (2021). PENINGKATAN KEMANDIRIAN BELAJAR MELALUI MEDIA MOBILE LEARNING BERBASIS ISPRING SUITE 8 BAGI SISWA SMK DI MALANG. Prosiding Seminar Nasional Kelompok Bidang Keahlian TTN 2021 Universitas Negeri Malang, April, 82–88.

Handayani, D., & Rahayu, D. V. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN I-SPRING DAN APK BUILDER Development of Android-Based Interactive Learning Media Using I-Spring And Apk Builders. JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5, 12–26.

Huda, N. (2018). Kajian dan Analisis Qoidah Al Shorfiyyah. Santri Salaf Press.

Husna, A., Ma’arif, I. B., & Fikri, A. K. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA NahShorNa ’’ DENGAN MENGGUNAKAN DUA BAHASA UNTUK PEMBELAJARAN NAHWU-SHOROF DASAR. Seminar Nasional Multidisiplin 2019, 39–46.

Kartini, K. S., Tri, I. N., & Putra, A. (2020). RESPON SISWA TERHADAP PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ANDROID. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12–19. https://doi.org/https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPK/index

Krishnamurthy, S. (2020). The future of business education: A commentary in the shadow of the Covid-19 pandemic. Journal of Business Research, 1–5, 117. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.034

Ma’arif, S. (2010). Tashrif Kilat (2nd ed.). Nuansa Aulia.

Mardiyasa, P., Saputra, A., Wirawan, I. M. A., & Arthana, I. K. R. (2016). Film Animasi Pembelajaran Sistem Pencernaan Manusia pada Kelas VIII SMP Negeri 3 Banjar Tahun Ajaran 2015 / 2016. 5.

Nikma, F. (2015). Panduan Lengkap Belajar Bahasa Arab Otodidak: Kitab Nahwu. Turos Pustaka.

Ninawati, M., Cianda, F., & Burhendi, A. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Software iSpring Suite 9. 7(1), 47–54. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.830

Nisyah, A., & Arief, M. (2021). Meningkatkan hasil belajar peserta didik dengan menggunakan media Mobile Learning berbasis Ispring Suite 9 pada mata pelajaran kearsipan ( PVar Spring ). 1(5), 494–501. https://doi.org/10.17977/um066v1i52021p494-501

Purnamasari, D. I., & Kusdiyanti, H. (2021). Meningkatkan kemandirian dan hasil belajar peserta didik dengan menggunakan Mobile Learning PERSIKA berbasis ( A useful mobile base learning media in the Covid ‐ 19 era ). 1(6), 569–578. https://doi.org/10.17977/um066v1i62021p569-578

Qomariyah, I. N., & Mistianah. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA iSPRING SUITE 8 DENGAN MODEL THINK PADA MATA KULIAH GENETIKA. Jurnal Pendidikan Biologi, 12, 108–113.

Rahmawati, E. M., & Mukminan. (2017). PENGEMBANGANG M-LEARNING UNTUK MENDUKUNG KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN GEOGRAFI. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 157–166.

Rifai, A., Sulton, & Sulthoni. (2021). Pengembangan Media Mobile Learning Sebagai Pendukung Sumber Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 10–17. https://doi.org/10.17977/um038v3i12019p010

Rosalina, L., & Bukhori, I. (2021). MOBILE LEARNING APPLICATION BERBASIS ISPRING SUITE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SITUASU PANDEMI COVID-19 Abstrak. Prosiding Seminar Nasional Kelompok Bidang Keahlian ADP 2021, April, 212–218.

Sa`diyah, H., & Alfian, I. (2021). Whatsapp Small Groups sebagai Media Pembelajaran Maharah Al-Kalam di Masa DARING. Jurnal Arabia, 13(1), 1. https://doi.org/10.21043/arabia.v13i1.10217

Sadiman, A. S. (2011). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Rajawali Pers.

Sahrah, S. (2017). ( MQWH ) PONDOK PESANTREN AL-AZIZIYAH KAPEK GUNUNGSARI. El Tsaqafah Jurnal, 189–210.

Sari, R. R. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran Kreatif Bahasa Arab ditinjau dari Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Arabia, 12(2), 1. https://doi.org/10.21043/arabia.v12i2.7445

Sugiyono. (2017). Metode Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Alfabeta.

Sulaikho, S., & Mathoriyah, L. (2020). Analisis Permasalahan Mahasiswa Dalam Mempelajari Sintaksis Bahasa Arab ( Fakultas Agama Islam. 8(3), 293–297.

Suparno, A. (2017). Membuat Aplikasi Android dengan Microsoft Power Point. CV Sakti.

Thiagarajan, S. Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana University Bloomington.

Zilfia, K., Maurisa, A., & Rahayu, W. P. (2021). Meningkatkan kemandirian dan hasil belajar siswa melalui pengembangan Mobile Learning berbasis Android berbantuan Ispring Suite 9. 1(6), 546–558. https://doi.org/10.17977/um066v1i62021p546-558




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v13i2.10710

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..