PEMETAAN HISTORIS HADIS-HADIS SIRAH
Abstract
Hadis merupakan sumber kedua setelah Al-Quran. Pembahasan persoalan hadis memiliki cakupan sangat luas, khususnya pada aspek waktu turunnya. Tipologi hadis terbagi menjadi dua, yaitu pra dan pasca kenabian. Hal ini menjadi penting untuk dikaji, mengingat perbedaan karakter dari dua bentuk hadis tersebut. Wacana tersebut perlu mendapat
perhatian di kalangan para muha{ ddisu\ n>
ataupun usu} l> iyyun> . Hal ini
perlu dikaji lebih dalam untuk mendapatkan tipologi yang tepat. Secara material, ulama usul fikih membatasi cakupan hadis (dan Sunnah) dalam tiga cakupan, yaitu perkatan, perbuatan, dan persetujuan, sehingga muncul tipologi hadis qawliyyah, filiyyah, dan taqrir> iyyah. Sementara, ulama hadis justru memperluas cakupannya yang meliputi budi pekerti dan penampilan fisik (as-} si} fah al-khuluqiyyah wa al-khalqiyyah atau asy- syama> il). Lebih dari itu, hadis bukan hanya mencakup elemen-elemen tadi, tetapi juga biografi Nabi Muhammad saw. (sir> ah). Bahkan, di luar materi
si>>rah, ekspedisi militer (magaz>
i)> , atau terkadang disebut pula peperangan
(ayyam>
), juga dianggap sebagai bagian yang tidak terpisahkan dari hadis.
Dengan mengembangkan pemahaman dan pemikiran terhadap hadis melalui berbagai metode dan pendekatan yang relevan dan komprehensif, spirit kandungan hadis dapat teraktualisasikan dalam kehidupan sekarang, atau dengan kata lain, hadis akan terkesan dapat berinteraksi dalam segala waktu dan zaman.
Kata Kunci: Hadis Pra dan Pasca Kenabian, Sejarah Hadis, Tipologi Hadis.
HISTORICAL MAPPINGS OF HADITH SI<RAH. Hadiths are the second source after the Quran. The discussion on the issue of hadith has a very broad scope, particularly on the first day, the typology of hadith is divided into two kinds; pre and post prophetic. It is important to be studied as considering the different characteristics of the two forms of these traditions. The discourse needs to get attention among the muh}addis\ u>>n or us}u>liyyu>n. This needs to be studied more deeply to get the right typology. Materially, scholars of ushul fiqh limit the scope of hadith (and Sunnah) in three coverage; statements, deeds, and approvals, so it appears typology of qawliyyah, filiyyah, and taqri>riyyah. While scholars of hadith have expanded its coverage including character and physical appearance (as}-s}ifah al-khuluqiyyah wa al-khalqiyyah or asy-syama>il). Moreover, the traditions do not only cover the earlier elements, but also the biography of the Prophet Muhammad (si>rah). In fact, beyond the material of si>rah, military expeditions (maga>zi>), or sometimes also called warfare (ayya>m), is also regarded as an integral part of the tradition. By developing an understanding of the traditions and ideas through a variety of methods and approaches that are relevant and comprehensive, spirit or content of the hadith can be actualized in the present life. In other words, tradition, or hadith would seem to interact in all times and ages.
Keywords: Pre and Post-Prophetic Hadith, Hadith History, Hadith Typology
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Ab? Abd All?h Muhammad ibn Ism??l ibn Ibr?h?m ibn al- Mugh?rah ibn Bardizbah al-Bukh?r?, Sa} Kairo: D?r al-Had?ts, 2004.
h?h al-Bukh?r?,
Ab? ?s? Muhammad ibn ?s? ibn Sawrah al-Turmudz?, al-Syam?il al-Muhammadiyyah wa al-Khas?il al-Mustafawiyyah, Arab Saudi: al-Maktabah al-Tij?riyyah Mustaf? al-B?z, 1993.
Ab? al-Fadl Ahmad ibn Al? ibn Hajr al-Asqal?n?, Fat al-B?r? bi Syarh Sah?h al-Im?m Ab? Abd All?h al-Bukh?r?, Riy?d: Fahrasah Maktabah al-Malik Fahd al-Wataniyyah Atsn? al- Nasr, 2001.
Ab? al-Fat Muhammad ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Sayyid al-N?s al-Yamur?,Uy?n al-Atsar f? Fun?n al-Magh?z? wa al-Syam?il wa al-Siyar, Madinah: Maktabah D?r al-Tur?t dan Beirut: Maktabah Ibn Kat?r, t.t.
Ab? al-Hasan Al? al-Hasan? al-Nadw?, al-S?rah al-Nabawiyyah,
Jeddah: D?r al-Syur?q, 1989.
Ab? Muhammad Abd al-M?lik ibn Hisy?m al-Mu?fir?, al-S?rah an-Nabawiyyah, Mesir: D?r al-Tur?ts al-Arab?, t.t.
Ahmad Abd al-Rahm?n al-Bann?, al-Fat al-Rabb?n?; Tart?b Musnad al-Im?m Ahmad ibn Hanbal al-Syayb?n?, Kairo: D?r al-Syah?b, t.t.
Akram Diy? al-Umar?, al-S?rah al-Nabawiyyah al-Sa}
h?hah;
Muh?walah li Tatb?q Qaw?id al-Muhaddis?n f? Naqd Riw?y?t al-S?rah al-Nabawiyyah, Madinah: Maktabah al-Ul?m wa al- Hikam, 1994.
A. Guillaume, Te}
Life of Muhammad; a Translation of Ish?}
qs S?rat
Ras?l All?h, Oxford: Oxford University Press, 1970.
Ali Mustafa Yaqub, Kritik Hadis, Jakarta: Pustaka Firdaus, 2000. Jal?l al-D?n Abd al-Rahm?n ibn Ab? Bakr al-Suy?t?, al-Itq?n
f?Ul?m al-Qur?n, Kairo: Maktabah D?r al-Tur?ts, 1967.
Mahm?d Salt?t, al-Isl?m; Aq?dah wa Syar?ah, Kairo; D?r al-Syur?q,
M?lik ibn Anas, al-Muwatta, Dubai: Majm?ah al-Furq?n al- Tij?riyyah, 2003.
Muhammad Ajj?j al-Khat?b, al-Sunnah Qabl al-Tadw?n, Kairo: Maktabah Wahbah, 1963.
------------, Us?}
l al-Had?s Ul?muh wa Mustalahuh, Beirut: D?r al-
Fikr, 1989.
Muhammad Ab? Zahrah, Ush?l al-Fiqh, Beirut: D?r al-Fikr al-
Arab?, 1957.
Muhammad B?qasy?sy Ab? al-M?lik (ed.), al-Mag?z? li M?s? ibn
Uqbah, (t.p): al-Mamlakah al-Maghribiyyah J?miah Ibn
Zuhr, 1994.
Muhammad ibn Muhammad Ab? Syahbah, al-S?rah al-Nabawiyyah f? Daw al-Qur?n wa al-Sunnah, Damaskus: D?r al-Qalam,
Sad al-Mursif?, al-J?mi al-Sah?h li al-S?rah al-Nabawiyyah, Kuwait:
Maktabah al-Man?r al-Isl?miyyah, 1994.
Safy al-Rahm?n al-Mub?rakf?r?, al-Rah?q al-Makht?m; Bahts f? al- S?rah al-Nabawiyyah al? S?hibih? Afdal al-Sal?h wa al-Sal?m, Beirut: Muassasah al-Ris?lah, 1999.
Y?suf al-Qard?}
w?, al-Madkhal li Dir?sah al-Sunnah al-Nabawiyyah,
Kairo: Maktabah Wahbah, 2004.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/addin.v7i2.582
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 ADDIN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by: